Profurl rolfok draait zeer zwaar

Beste Dufourvaarders,

De profurl rolfok draait zeer zwaar, daarnaast zit er een zwaar punt in als je draait. Hoe kom ik er achter wat er aan de hand is en wat denken jullie dat het zou kunnen zijn. Nog beter: de oplossing.

Ik heb al wat onderzoek verricht: achterstag strakker/losser helpt niet. De trommel aan de onderkant heb ik losgemaakt en dan blijkt dat deze makkelijk ronddraait. Probleem lijkt dus niet onderaan te zitten.

Wie kan mij verder helpen?

groeten,
Mark (Omega)

Hoi Mark,
ik heb vorige winter onze furlex geheel uit elkaar gehaald omdat ik ook niet exact kon vinden waar het zware punt zat. Uiteindelijk bleek het vooral oud en ingedikt smeervet te zijn. Nadat alles schoon en opnieuw met zeeaterbestendig vet was gesmeerd rolde het geheel weer als een nieuwe.
mijn advies, haal je rolsysteem eens uit elkaar en verwijder al het oude smeervet.
daarbij moet je je achterstag gewoon net zo strak als in de handleiding staan.
succes,

groeten Paul

Hoi Mark,

Een zwaar draaiende rolfok kan ook te maken met het feit dat jouw fok in principe te kort is voor het voorstagprofiel. Dan zit het blok boven in het profiel te ver van de mast vandaan. Oftewel de fokkeval is te lang en daardoor draait het boven in op den duur lastiger. Een oplossing kan zijn door een verlengstukje te zetten aan de fok, zodat het draaiblok boven met een kortere fokkeval (afstand vanuit de mast naar het draaiblok) vast zit.
Bij ons ging het opeens veel zwaarder en zelf niet meer. Nadat tunes & Rige een dynema lusje er aan had gemaakt van zo’n 20 a 25 cm, was het leed geleden en rolt alles weer prima.

Maar een keer schoonmaken, kan natuurlijk geen kwaad.

Ciao,

Beste Hans en Paul,

Dank voor de input. ik ga kijken of ik hier mee verder kan. Mocht ik er nu niet zelf uitkomen wat adviseren jullie dan? Zou bijvoorbeeld Shipshape in Naarden dit euvel goed kunnen verhelpen of adviseren jullie een andere partij?

groeten,
Mark

Hoi Mark,

Uit elkaar halen kan jij doen a.d.h.v. een beschrijving die best op internet te vinden is. ShipShape ken ik niet.
Als jij het te korte zeil wil proberen kan je het gewoon met een lijntje proberen. Kijk even hoe ver jouw draaiblok boven in het profiel nog naar boven kan. Die lengte kan jij d.m.v. een tijdelijk lijntje zelf proberen. Later laat jij dan een dynema lusje maken bij een tuiger.

Ciao,

Hoi Mark,

Uit elkaar halen kan jij doen a.d.h.v. een beschrijving die best op internet te vinden is. ShipShape ken ik niet.
Als jij het te korte zeil wil proberen kan je het gewoon met een lijntje proberen. Kijk even hoe ver jouw draaiblok boven in het profiel nog naar boven kan. Die lengte kan jij d.m.v. een tijdelijk lijntje zelf proberen. Later laat jij dan een dynema lusje maken bij een tuiger.

Ciao,

Denk ook eens aan de spanning van het voorlijk. Bij het indraaien haal ik altijd de spanning eraf en alles loopt als een zonnetje.

Ja, dat is bij ons ook zo. Spanning op het voorlijk wat minder en hij rolt als een zonnetje bij ons.

Allen,

Dank voor de reacties. Genua er in gehesen en blijkbaar trek je daarmee het geheel een stukje naar boven. Draait nu weer voldoende soepel. Met de spanning op het voorlijk ga ik nog even spelen.

Groeten,
Mark