proefvaren

We varen nu met onze 325 het zeilt vreselijk snel wel reven van het grootzeil bij wind 5 genua iets in en het gaat perfect’
vlaggetje van de dufourvaarders valt op .
Hebben geonav5 c geplaats op de stuurstand heeft wat hoofdbrekens gekost maar zit nu perfect.

Leuk om te horen!
Ik ben ben benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan met die GeoNav. Heb je ook fotos? Ik heb zelf een raymarine plotter gemonteerd met een NavPod.
Gr
Nick

Leuk om de eerste ervaring te lezen. We overwegen om binnenkort een 325 aan te schaffen en zijn erg benieuwd naar de zeilprestaties.
Kun je hier meer informatie over geven ?
Hoe loopt de boot bij 3-4 en meer dan 5 ? Welke snelheid loop je dan ?
We willen een helmstok versie aanschaffen en overwegen een overlooprail voor de grootschoot in de kuip. Is dit aan te raden?
Is een korte kiel (1,55m) nog een beperking voor bijv. zeereizen langs de kust?
Veel plezier met je nieuwe boot en wie weet komen we elkaar nog tegen !
Marc.
 
 

allemaal,
Gisteren proefgevaren op een 325. het betrof hier een helmstokversie, die erg zwaar stuurde op de motor dit zou komen doordat het roer behoorlijk lang is, zeilend was dit erg stabiel, op onze 30 gaat de helmstok trillen bij hogere snelheden op de motor en deze deed dat niet.ook zat de overbrenging verder naar voor en deze zou de zwaarte ook veroorzaken???
kuip is erg breed en er moet dus een voetrail midden in de kuip komen,icm een teakvloer, dit is nodig omdat bij helling  je je anders niet schrap kunt zetten zoals op de 30. ???
Grootzeil loopt niet met een pees in de giek maar heeft een zgn losse broek,mij lijkt dit de trim mogelijkhden te beperken het is volgens mij net als bij een rolgrootzeil,???
wat opviel was de stabiliteit van de boot ook bij meer wind betrekkelijk weinig helling in vergelijking met de 30,
bij 8-10 kn voor de wind 5 kn en bij 16-17kn  tikten we de 7.03 kn aan
helmstok of stuurwiel is moeilijk de helmstok zit verder weg dan ik gewend ben door de breedte van de kuip maar hierdoor is alles makkelijk te bedienen(lieren grootschoot) bij een stuurwiel kun je hier niet bij en dit lijkt me een nadeel ???
 
 

In het nummer van augustus van Practical Boat Owner staat een test van de 325. GL

Richard,
die losse broek zie je meer en meer ook bij cruiser/racers. Let maar op de boottests in de bladen. Dit is beslist niet slechter voor de trimbaarheid. Dat dit bij rolgrootzeilen ook zo is, is logisch en kan in de praktijk niet anders. ( tenzij je een rolgiek kiest)
 

Hallo Richard,
Ook wij hadden een 30 Classic en zijn na lang vergelijk tussen een Bav 33 en de 325 GL begin dit jaar overgestapt.
Onze ervaringen tot nu toe zijn zeer positief, wij hebben gekozen voor de stuurwiel variant, met als enige extra opties de overloop op kajuitdak, kachel, buiskap en wat ander klein spul.
Vergeleken met de 30 classic vaart het schip heel stabiel, op de motor kan je nu het roer probleemloos los laten en loopt het schip goed rechtdoor. Ook onder zeil blijft het goed koers houden, waardoor je het prima in je eentje kunt varen. ben met je eens dat door de plaatsing van de overloop op het kajuitdak de bediening van het grootzeil wat lastiger is, maar heb dit zelf nog niet als hinderlijk ervaren. Aan de andere kant als je het grootzeil wil trimmen moet je toch naar de lieren bij de kajuitingang. Van de lossebroek hebben wij nog geen nadeel gehad, maar als je het onderlijk bij vol zeil wilt stellen dan is dat toch wel lastig omdat de lijn direct op de giek vast zit, en niet naar een lier geleid wordt. Rif 1 en 2 lopen wel naar de lieren op kajuitdak, en dit systeem werkt goed. Bij het zeilen merk je wel dat het schip gericht is op comfort, naast weinig helling, heb je wel wat meer wind nodig om te kunnen “sporten”, bij weinig wind (5-8knopen) komt het wel vooruit maar niet overdreven, maar zodra de wind daar boven komt loopt het direct soepel weg. Ten opzichte van de 30 kan het schip zeker meer wind hebben, later reven dan bij de 30, en vaart stukken rustiger (lees comfortabeler) door de golven. Geen klappen op de korte ijsselmeer golven meegemaakt de afgelopen weken.
De breedte van de kuip is voor de niet roerganger inderdaad lastiger, achter het roer zittend (of eigenlijk meer schuin achter het roer zittend) heb je daar geen last van.
Met betrekking tot de afwerking van het schip hebben wij over het polyesterwerk tot nu toe geen problemen, persoonlijk vind ik wel dat de hout afwerking ten opzichte van de 30 minder is. Overigens zijn de gebruikte materialen niet anders dan bij de concurrentie (Bavaria). Wel overwegen wij nog om een RVS schuurlijst te laten monteren van de winter, zonder lijst maakt het schip toch wel kwetsbaar. Onze ligplaats is Monnickendam, en hebben gekozen voor de standaard kiel van 1.55.
Schip is in goede harmonie afgeleverd door Jachtservice Muiden, onze 30 is daar met goede condities ingenomen.
Succes bij het maken van je keuze.
Groeten Pim