Problemen met Roer

Graag wil ik alle Dufour 38 Classic eigenaren attenderen op het volgende. Wat een heerlijk zeildagje tweede paasdag moest worden eindigde in een heel vervelend voorval. Zonder jullie te belasten met een heel verhaal is bij het over-stag gaan, het roer muurvast komen te zitten. Na enige spannende minuten en vooral een zeer geschrokken kroost waren de zeilen ingerold cq neergelaten en opgeruimd en konden we op de motor niet meer dan rondjes varen. Het roer zat muurvast. Uiteindelijk is alles goed afgelopen, maar er blijkt in de constructie iets niet goed te zitten en ik zou de eigenaren van een 38 Classic toch aanraden hier zelf ook even naar te kijken. Onder het stuurhuis zit een ronde flens. Uit de stuurinrichting komt een as met twee “armen” waaraan vervolgens twee stuurstangen zijn verbonden die naar de roerkoning lopen. Op de flens zitten twee “stoppers” die ervoor zorgen dat de “armen” op een bepaald moment niet verder kunnen. Door nog onbekende reden is gisteren een van deze armen toch over de stopper op de flens geschoten waardoor het roer muurvast in een maximale uitslag kwam te zitten. Gelukkig stond er niet veel wind, hadden we veel water om ons heen en konden we zo verleieren dat we op een veilige plaats voor anker konden gaan liggen. Ik moet er niet aan denken als dit op zee was gebeurd of met heel slecht weer.
Voor diegene die ook graag willen weten hoe het afliep nog een kleine aanvulling. De kroost (kinderen) en mede passagiers (opa en oma) zijn door de P31 van de waterpolitie van boord gehaald en naar de vaste wal gebracht. Die hadden de ervaring van hun leven wat weer het nodige goed heeft gemaakt. Even later is ingeroepen hulp aan boord gekomen en hebben we met vereende krachten en gereedschap de “arm” weer over de stopper heen kunnen krijgen waarna we weer een bestuurbaar schip hadden. Momenteel wordt er in de haven gekeken naar de exacte oorzaak, want dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren. Zodra de uitslag bekend is en de oplossing gevonden, zal ik dit op dit forum toevoegen.
Verder zijn we overigens heel erg in ons nopjes met ons onlangs aangekochte schip en zal deze zeer leerzame ervaring de verdere vaarpret niet drukken.
Groeten,
Bram van de VenBram100439183,5205902778

Zoals beloofd hierbij nog de laatste aanvulling. Het lijkt er op dat het een constructie fout betreft bij onze boot. Het hele stuur mechanisme is op zich goed geconstrueerd alleen bij ons niet helemaal goed in elkaar gezet waardoor het allemaal maar net paste. Uiteraard hebben we contact gezocht met de importeur, immers de boot is van 2001 en ik was benieuwd naar wat ze hier eventueel mee zouden doen. Niets dus en dat vind ik toch wel teleurstellend.
We hebben een en ander door een scheepswerf laten repareren en het kan nu niet meer voorkomen.