preekstoel en voorzeil

Hoi ervaren 34P-zeilers,
In ons eerste weekje met onze RAP, viel het op dat het voorzeil niet makkelijk over de preekstoel (naar binnen bij hoog aan de wind) gaat vanwege de steile voorstang. eigenlijk zou vanaf het boordlicht de preekstoel schuin moeten lopen naar de eerste stang. Of hebben jullie daar geen last van?
Tevens snijd de railing draad in de onderkant van het zeil. Daar maar snel een kunststof stripje over doen, of niet?
(nee, ik kan niet zeilen, en moet sneller overstag. zo die ben ik voor!)
Ciao,

Hans,
Herkenbaar, maar een genua die lager is dan de preekstoel zal er altijd achter blijven hangen. Voor een beetje performance is een voordekker (of 2 bij PP?) ook een aanrader. Verder vervangt Dufour Muiden de bovenste relingdraad standaard voor een geplastificeerde reling draad, doet Messink dat niet? Want daarmee is je tweede probleem opgelost.
Succes ermee, Menno

Hoi menno,
Maar als het voorste stuk van de preekstoel schuiner zou lopen, kan je hem makkelijker er overheen trekken. Nu is dat niet mogelijk zonder de spanning van de schoot af te halen. In de wedstrijd ok?, maar varend met de familie minder makkelijk.
Ik denk dat Messink daar nog niet genoeg ervaring mee heeft, maar ik zal ze er zeker op attenderen.
Ciao,

ook ik herken het probleem …heb ondertussen al een plastieken “tuubje” rond de railing gedaan. Moet er af en toe wel is af want is een haard voor mosvorming (mogelijk roest?)
Dus Hans mijn boot komt uit Nieuwpoort ook daar hadden ze geen plastieken bovenrailing voorzien hoor.
Voorts stemmen we onze overstaggaan  snelheid mooi af op het schootwerk zodat de genua tijdens opkruisen binnen de railing blijft…doch dat is maar ons familiaal fixen v/h euvel.Mijn zoon (14j) heeft er wel door geleerd om snel te handelen  
mvg
Guy
 

Guy,
Ik heb inmiddels ook van die plastiek tuubjes gekocht. Eerst dat maar eens proberen. En daarna mijn bemanning africhten!
Ciao,