LeiSinds kort heb ik een HA Fok op mijn Dufour 2800. Bij toenenemende wind gaat deze echter snel killen; volgens de zeilmaker ligt dit aan de positie van het leioog die erg ver naar voren moet. Bij een aandewindse koers met volledig uitgerold zeil betekent dit feitelijk dat het oog geheel vooraan moet staan (en bij de standaard rail tevens ver naar buiten tegen voetrail). Bij gereefde fok wordt dat dus niet beter…
Mijn conclusie vioorlopig, de moderne HA fok past niet goed bij deze boot. Zeilmaker adviseert 2e rail meer naar binnen en naar voren, of bestaande rail verplaatsen naar voren? Wie heeft hier ervaring mee of andere adviezen? Mijn indruk is dat dit niet goed kan op de 2800.
Voordat je gaat investeren en boren/schroeven kun je al het nodige uitproberen. Zet eens een kort stug rekvrij lijntje met hierop een blok tussen de huidge leihoek en het aangrijppunt van de voorste verstaging (zoals op de foto). Het blokje kun je het best vastknopen aan het lijntje zodat het niet verschuift. Dan komt dat heel aardig terecht op de plaats die je zelf beschrijft (meer naar voren en meer naar binnen). Kijk eerst eens hoe dat zeilt. Als dat super gaat kun je altijd nog zoeken naar een definitieve oplossing. Ik ga er even van uit dat het aanknooppunt van de verstaging en het leioog de dwarskracht aan kunnen??
Lijken me goede tips om te proberen maar als structurele oplossing lastig op verschillende koersen met verschillende windkracht. Zal toch denk ik moeten leiden naar andere positie van rail waarbij ik twijfel heb of dit op dit dek ook echt kan. Iemand dit zelf al eens gedaan? Dit weekend de test maar eens doorvoeren
Ik zou het inderdaad eerst proberen met een hulpschoot of te wel barberhauler genoemd.
-Neem een lijn met aan het uiteinde een klapblok. (zodat de werkende schoot gevierd kan worden met de
barberhauler ingeschoren)
-Maak een blokje vast ergens aan dek, zoals bijvoorbeeld aan de putting van de verstaging.
-Klap het klapblokje om de werkende Genuaschoot.
-Haal de lijn door het blok aan dek en naar achteren op een lier.
Wij gebruiken ook zo’n barberhauler, maar dan juist om de schoothoek naar buiten te krijgen bij ruimere wind.
Trim ze.
Ook al heb je een goede railpositie voor hoog aan de wind, toch wil je een barberhauler hebben, dus het is nooit weggegooid geld.
]Hallo
Good evening for all
First of all,I apologise but I dont speak your language and my English is not very good.
I have a Dufour 2800CS and I sail in méditerranéan sea, near from Marseille.
My Dufour is a sportive version with a long queel and long mast. it’s possible there is a particularity at the genuarail that could interrested some personnes of this post.
My boat also have too genuarail. the normal genoarail like all 2800 and a second against the roof.there is a backplate inside the boat.
So that allow to put a second storm sail if the wather increases or that allow to flatten the normal genoa for up wind.
I hope that could interested someone to found ideas.
I try to send a photo of the genoarail.
Welke zeilmaker heeft jou dit zeil verkocht. Hij heeft verkeerd advies gegeven. Hij had kunnen weten (als hij goed is) dat het niet goed past met deze rails en hij zou het zeil moeten aanpassen tot bijv. een genua 3. Ik zou eens een hartig woordje met hem spreken.
Yes, I sailing with a genoa 3 usually . My post is only to say that it’s possible to put a second genoarail if someone need other adjust for other genoa not necessarily in this position, depending on the sails
Cordially
Het zeil is ook aan te passen met een metalen banaan in de schoothoek (zie Hanse). Dan zou normaal het blok weer iets naar achteren komen als je in de banaan het bovenste schootgat gebruikt.
Het aanbrengen van een rail hebben we net vorig jaar uitgevoerd.
1 Nodig is een backplate aan de onderkant van het dek van RVS als er geen plaat is ingelamineerd.
2 Het is handig als er draadgaten in zijn getapt, of de moeren zijn opgelast, dan hoef je er niet meer bij als de rail nagezet moet worden.
3 Terplaatse van de railboutgaten moet het dek massief gemaakt worden als er een balsa of andere vulling in het dek is verwerkt, anders wordt deze vulling samen gedrukt. De gaten van de rail worden dan geboord tot op de binnen schaal.
De balsa of andere vulling wordt dan uitgekamerd. Elk railgat wordt dan volgegoten met epoxy en daarna opnieuw geboord. Jib sheeting 4.ppt (290 KB)