polyester

beste Dufour zeilers , ik sta momenteel op de aankoop van een 34p bouwjaar 2004  Ik stel echter vast dat op de ronde kanten en hoeken in kuip er door de topcoat grijze spikkels te voorschijnkomen. Waaraan is dit te wijten ? Hebben jullie daar ook last van of betreft het alleen de boot waar ik naar kijk? Voorts is er ook een geringe vochtafdruip op de wand in de salon  boven de deur naar de voorpiek ???? Graag jullie reactie want ik moet snel een beslissing nemen over de aanschaf.  alvast bedankt voor jullie raad. Guy  

Waarom snel Guy,
Het eerste lijkt op pinhols, daar zinkt ie niet van maar drukt de prijs,
Het lek is waarschijnlijk een lekke machet van de doorgestoken mast, dus mast eraf en een nieuw manchet erop, kost ook geld. Kan ook gewoon condens zijn.

toch vreemd, ik heb een dufour 30 uit 2001, en mijn boot heeft dt ook, niet heel erg maar toch, terwijl een vriend van mij een sun way uit 1995 heeft, en deze boot ziet er qua polyesterwerk een stuk beter uit.
 
Ik dacht dat de nieuwere dufour’s hier geen last meer van hadden, ben momenteel ook in oderhandeling over een nieuwe, maar krijg steeds meer twijfels,…
groeten

Mijn boot een 30cl uit 2000 heeft het ook. Eerst wat kleine plekken, maar het worden  steeds meer en grotere plekken. Erg storend.
Heb ook met Noordschans gesproken over de aanschaf van een nieuwe boot. Maar ik schrik toch van het feit dat een nagenoeg nieuwe 34 dit probleem ook (al) heeft.
Maar een ander merk is niet zo snel een optie. Ten eerste vind ik de nieuwe generatie Dufours gewoon erg mooi, en zeilen ze goed. Bovendien krijg je nu eenmaal meer voor je oude schip terug bij een Dufour dealer dan bij een ander merk. Ten minste mijn ervaring. Jullie andere ervaringen misschien?

bedankt voor jullie reactie ! Ik vraag me wel af of deze pinholes beperkt zijn tot de moeilijke oppervlakten (rondingen en hoeken ) of dat ze na een tijdje ook gaan opduiken in de grotere oppervlakten.Mij lijkt het ook dat ze al doorkomen op plaatsen waar veel wrijving ( de stuurman zijn zitplaats bijv ) Tenslotte is de boot nog maar van 2004 het schrikt me een beetje af. mvg Guy  

Toch vreemd hoor… Als ik mijn eigen Dufour 1800 bekijk… die heeft natuurlijk ook wel wat plekjes… maar weinig tot geen pinholes in de opbouw. Wel bij de wandputtings een enkel haarscheurtje.
En dit terwijl de boot van 1980 is! Zou een grote boot meer last van torsie hebben of wat is dit? Ik zou ook wel een nieuwere Dufour willen, maar dit schrikt mij ook af. Heb een hele mooie Dufour 31 gezien… van 1979… Ook geen pinholes te bekennen!

Beste zielvrienden,
Hans van Gent, een vriend van mij heeft er met zijn schip een Dufour 36 classic bouwjaar 2001 veel last van. Daarintegen komt het op mijn boot zelfde type maar van 2000 niet voor, op wat kleine plekjes op een bakkist deksel na.
Twee jaar geleden zijn wij samen naar de botenbeurs geweest in Noordschans in Oktober. Daar lagen twee dufours 36 cl. naast elkaar, ook van 2000 en 2001, we hebben ze goed bekenen. Ook daar bleek dat de 2000 bouwjaar er veel beter uitzag (pinhols) dan de die van 2001. Ook zagen we toen al op een 34P DIE DAAR IN DE HAVEN LAG. ook al diverse plekjes. Ik blijf altijd nog met de vraag zitten over welk was/schoonmaakmiddel er gebruikt is op deze schepen. Ook op de nieuwe schepen die op dat moment bij Noordschans lagen zag je op kleine schaal pinhols zitten.
Naast de bovengenoemde pinhols verkleurt het dek snel (vergelen) op de boot van Hans. Ook dit zie je nog niet op mijn boot van 2000. In Numandsdorp lag ik naast een Bavarie 36 van 2002, ook daarop begon de celcoat te verkleuren en dof te worden. Ik weet zeker dat deze eigenaar zijn boot erg goed onderhoud dus daar ligt het niet aan.
De problemen komen op meer merken voor. Proces beginnen? Moeilijk hoor. In het voorjaar nog gekeken op een Hallberg Rassy ook daar doffe plekjes in het celcoat juist op de ingekleurde stukken, zie je ook op een Dehler.