Plexiglas ramen plakken

De veelal vastgeschroefde ramen in de Df 29 hebben na tientallen jaren haast geen vitrage meer nodig: totaal craquelé.
Dus nieuwe ramen erop; maar hoe? In dit forum is al gesproken over het vervangen van acrylglas ramen in een sponning, maar ik dacht echt aan plakken op de epoxyhuid. Hoe doe je dat?
In de eerste plaats moet je goede kit hebben. Die bestaan, denk aan bv. Sikaflex - 295 UV.
Vraag twee is: kan je het ‘glas’ direct op de huid plakken i.v.m. mogelijke verschillen in uitzettingsgraad. Al Googlend zag ik dat acrylglas en epoxy elkaar wat dat betreft niet veel ontlopen: de eerste zet slechts ongeveer 6,5 % meer uit. Als dit toch teveel spanning mocht geven, zou je kunnen kiezen voor een kit tussenlaag, als buffer.
Vraag drie moet je het plexiglas nog voorbewerken of kan de kit er, na ontvetten, meteen op?

Ik ben benieuwd naar jullie kennis op dit gebied!
Bedankt alvast voor je reactie!

Hoi Rebel,

Plexiglasramen lijmen op de opbouw, kan wel degelijk. Echter als je raam onder spanning staat, wordt het lastig. Daarnaast denk ik dat de gelcoat er onder dan mogelijk los kan laten, omdat deze dicht bij de rand van het raam zit, en minder houvast heeft. Ook denk ik dat de zee-waardigheid van jullie jacht minder wordt. De kans bestaat dat bij ruige zee, de ruit los laat als de boot een flinke klap krijgt en dus beweegt. De raampjes worden niet voor niets geschroefd en dragen zo ook bij aan de stevigheid van de opbouw. Dus ik zou nog maar eens nadenken. Ik zou ze dus gewoon weer schroeven en lijmen. Veel werk, maar beter.

Ciao,

Hans, bedankt voor je reactie! Op mijn vorige schip heb ik de ramen vervangen via de plakmethode met een kit tussenlaag van ca. 5 mm. Dat moest, omdat het anders direct ‘plexiglas op staal’ was en dat past qua uitzettingscoëfficiënt geheel niet bij elkaar. De ramen zouden theoretisch met een grote trekkracht vastzitten (80 kg/cm2). Ik heb er dan ook nooit problemen mee gehad. Sterk punt in die situatie was het gegeven - je merkt dat terecht op - dat de onderlaag zeer stevig was.
Ik heb me voorgenomen het dek en de opbouw in de DD lak te zetten. Hopelijk geeft dat een betere overall stevigheid bij de ramen? Je moet je voornemens tenslotte toch goedpraten ; )

Beste Rebel

Ik weet niet wat je vaargebied is maar als je op safe wilt spelen zou ik het advies van Hans opvolgen.Ramen in een frame zijn vaak sterker uitgevoerd en schroeven en kitten in de opbouw is steviger als plakken.

Groetjes Joop

Hoi,

Mijn Dufour 29 heeft ‘gereviseerde’ ramen. De vorige eigenaar heeft dit gedaan, ziet er netjes uit.
Ik heb een artikel uit de Waterkampioen over hoe je dergelijke ramen vervangt. PB me even als je interesse hebt.

Waar lig je? Als je in de buurt van Muiderzand bent kan je even langskomen om het resultaat te zien.

Wat betreft die stevigheid: De ramen zullen waarschijnlijk zowel gekit als geschroefd worden, net zoals de originele? In dat geval wordt het stevig zat.

Goedemorgen,

Ik zou graag wat informatie willen over de plexiglas.
Ik heb de dufour 29 nu 4 maanden maar de ramen zijn versleten en wil deze dus vervangen.

Gr Iwan