Plakkerige binnenschaal.

In de achterhut boven het bed, m.a.w. de onderkant van de kuipvloer bevindt zich sinds een paar weken op de polyester binnenschaal een grote (formaat bierviltje) bruin/beige plakkerige vlek.
Wanneer je er met een papieren tissue overheen veegt blijft het papier eraan kleven. Een indrukking met je nagel verdwijnt langzaam weer. De polyester binnenschaal is op deze plaats duidelijk week.
Ik heb ook het idee dat deze gekleurde kleverige plek langzaam groter wordt.
Afgelopen weekend met een felle lamp de hele boot geinspecteerd en dezelfde plakkerige plekken tegengekomen op het plafond in de toiletruimte en het onderdeks in de voorhut.
Het is niet iets wat erop zit, het zit duidelijk in/komt uit het polyester.
De binnenkant van de boot wordt alleen schoon gemaakt met een normaal sopje.
Ik heb zelf nog geen agressieve middelen toegepast om deze vlekken te lijf te gaan, ik laat voorlopig alles maar zo origineel mogelijk.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Iemand een idee wie ik hiervoor zou kunnen raadplegen?

Hoi Peter,

Toevallig vorig week, na een flinke regenbui de gehele boot nagelopen op lekkages. Ik heb niet iets kunnen vinden wat jij beschrijft. Is het mogelijk een schimmel door condens? Ons luikraam had op een gegeven moment een bruine plakkerige plek. Met wat afwasmiddel goed weg kunnen krijgen.

Succes,

Loet (Timeless)

PS: we hebben elkaar zien liggen in Hellevoetsluis … :wink:

Hoi Loet,

Inderdaad in Hellevoetsluis, alweer 2 weken geleden, een van de weinige mooie avonden deze " zomer"
Had even willen komen buurten maar we kregen 's avonds onverwachts bezoek van en oud collega die toevallig langs fietste.
De plakkerige binnenschaal is echt iets dat in het polyester zit. Vanmorgen de verzekering gebeld en die adviseerde ook om er voorlopig niet aan te komen totdat er een expert naar gekeken heeft.
Het valt onder de verzekering zeggen ze al ben ik benieuwd wat het is en hoe men het wil herstellen.
Zodra ik meer weet laat ik het hier wel horen.

Vandaag met een polyester expert aan boord geweest om naar de plakkerige plekken te kijken.
De plekken worden langzaamaan groter en het worden er meer.
Hij had zoiets nog nooit gezien.
Het lijkt op MDF dat vochtig is geweest, bij strijklicht zie je een soort sinaasappelhuid structuur.
Hij is de plekken te lijf gegaan met allerlei schoonmaak/ontvettings spul zonder enig resultaat.
Hij denkt in eerste instantie aan een instabiliteit in het uithardingsproces, te weinig verharder gebruikt of niet lang genoeg gemengd voor het aanbrengen.
Hij gaat info inwinnen bij Dufour in Frankrijk om er achter te komen hoe de binnenschalen zijn opgebouwd en waaruit precies de toplaag bestaat, het lijkt op gelcoat waarop naderhand een kleurcoating is aangebracht.
Wordt vervolgd.

Hoi Peter,

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld. Ben afgelopen week eens nauwkeuriger de binnenschaal gaan controleren en kom ook zulke plekken tegen. Iets lichter/bruiner van kleur en een beetje plakkering. Lijkt op een foutieve menging van de binnenschaal. Op 1 plek lijkt zelfs een roller zichtbaar. Ben benieuwd naar de bevindingen van jouw expert.
Uit welk bouwjaar is jouw boot (mijne is van oktober 2006).

Groet,

Loet

Hoi Loet,

Onze boot is in mei 2006 opgeleverd aan de vorige eigenaar.
Het lijkt mij slim dat jij ook jouw verzekeraar inlicht over je bevindingen. Twee experts weten misschien meer dan een.
Dit kan wel eens een serieus probleem gaan worden.

Vandaag met de heer Rotgans van het gelijknamige expertise bureau aan boord geweest.
Serieuze schade, de hars komt uit het laminaat/polyester.
Op dit moment is het verstandiger om er op deze site niet verder over uit te wijden maar ik zou iedere Dufour bezitter van bouwjaar ± 2006 willen adviseren om eens met een felle looplamp door z’n boot te gaan en te letten op licht bruine vlekken die ook nog eens plakkerig aanvoelen. Zeker bij strijklicht komen deze plekken als glimmend/glanzend te voorschijn.

Dag Peter, waarom is het volgens jou verstandiger er op deze site niet verder over uit te weiden? Het probleem is sowieso al gesignaleerd, en dus voor iedereen terug te vinden. Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak blijkt te zijn, ook al omdat dit een voor mij volstrekt nieuw fenomeen is in polyester, net zo als de zwarte putjes destijds in de D30 van Richard.
Zou het in dat verband juist niet nuttig zijn om dit eens voor te leggen aan een toonaangevend tijdschrift als Practical Boat Owner?

De Watermaat is afgelopen maanden flink onderhanden genomen.
Bij het wegschuren,slijpen en schrapen van de aangetaste plekken bleek het te gaan om niet goed uitgehard polyester, wat hier de oorzaak van is laat ik in het midden, vul het zelf maar in.
De schade was grotendeels oppervlakkig maar op enkele plaatsen was de slappe laag zo’n 2 tot 3 mm dik.
Alle aangetaste plafonddelen zijn geheel geschuurd, daarna in z’n geheel behandeld met 4 lagen isolerende epoxyprimer, Alexseal finishprimer 442, vervolgens weer tot de normale dikte opgebouwd en uiteindelijk met 2 lagen DD lak overgespoten in de originele zijdeglans kleur.
De totale schade bedraagt meer dan € 10.000,=
De verzekering dekt de schade en heeft inmiddels uitbetaald.
Eind goed al goed.