plaatsen wierfilter

34P-ers,
Ik heb een zitten kijken of ik een wierfilter in de motorruimte kwijt kan. Nu zit ik te denken aan de plek rechts bovenin, zeg maar boven de dynamo. Daar is volgens mij voldoende ruimte en kan ik de slangen simpel naar toe leiden. net boven de waterlijn e.d., dus dat is ook ok?.
Wat vinden jullie?
Ciao,

Bij mij staat het wierfilter aan stuurboord bovenaan in de motorruimte.
Dat lijkt me ook beter: bij het reinigen van het filter kan er water lekken en dan is een plaats boven de alternator niet ideaal.
mvg,
Lucas

Hier een foto,
2007-12-13_210603_motor1.JPG

Hoi Lucas,
Ja, dat is ook prima. Ik dacht dan aan de andere kant, maar je hebt gelijk met de dynamo. Ik ga eens passen en meten.
bedankt,

onze wierpot staat gelijk die van Lucas …heb hem daar laten plaatsen omdat idd eventueel morsen l boven dynamo niet echt ideaal is.
Plaats hem hoog genoeg maar zeker niet te hoog omwille van het gemak bij opgieten met antivries ed.
 
 

Inderdaad , hoog genoeg plaatsen , maar zeker ONDER de siphon-break klep. Die staat bij mij ook aan stuurboord , boven de wierpot. Je ziet op de foto de slangen er naartoe lopen.
mvg,
Lucas

Hoi 34P-ers,
Ik ben nog steeds aan het bedenken of het niet anders kan. Ik had namelijk deze zomer de pech dat er een stukje van mijn impellor doorgeschoten was tot in de intercooler. Wat een gedoe. Ik kon wel gelijk een doorgeschoten mossel uit de intercooler verwijderen, wat een lucht zo’n gekookte mossel!.
Nu kan ik natuurlijk ook mijn wierfilter na mijn impellor plaatsen. Dan komt dus eerst de impellor, dan de wierfilter en dan de ontluchting. Dan vang ik gelijk het probleem op dat mijn impellor bij afbreken van stukje niet beland verderop in het systeem. Alleen als er iets groots en hard naar binnen wordt gezogen, gaat het eerste door de impellor. Alhoewel ik dat onwaarschijnlijk acht, ivm de manier hoe he water aangezogen wordt, onder de flap via de saildrive.
Ik vind die wierfilter, zoals op de foto hierboven prima, maar je hebt zoveel slangen door je motorkamer lopen, die allemaal weer lek kunnen raken. Dat wil ik dus voorkomen.
Hebben jullie argumenten waarop ik mijn beslissing kan baseren? Zijn er andere soorten van filters die ik bijvoorbeeld na de impellor kan plaatsen?
Ciao,

Hoi 34P-ers,

Deze winter moet het maar gebeuren, een wierfilter.
Op deze pagina staat al een foto. Zijn er nog meer foto’s van voorbeelden?
Ik wil ook een filter tussen de impellor en de inter-cooler plaatsen. Iemand een idee wat daar geplaatst moet worden? Graag met foto.

Ciao,

Hans,

Bij mij zit de wierpot in de bakskist, zie foto’s

Gr Raymond

Wierpot 1.jpg

Wierpot 2.jpg

Hoi Hans en de rest,

Ik heb afgelopen winter een wierfilter laten plaatsen op onze 325GL.
Het filter is geplaatst aan SB aan de voorkant van de motor en is redelijk bereikbaar voor inspectie.
Afgelopen seizoen hebben we hoofdzakelijk in Zeeland en langs de Belgisch kust gevaren.
Door onze beperkte diepgang schuwen wij de wat ondiepere (soms te ondiep) plekken niet.
Meerdere malen heb ik het wierfilter open gehad voor inspectie maar ben nooit iets tegen gekomen.
Misschien is het dan toch waar dat bij een saildrive een wierfilter niet nodig is.
Ik heb hem wel en vind het wel een veilig idee en zo duur was het nou ook weer niet.
Nog een extra filter tussen de impellor en de warmtewisselaar lijkt me een beetje “overdone”
Hoe meer bochten en filters des te lager wordt de doorstroomcapaciteit van het gehele koelsysteem en dat wil je tenslotte ook weer niet.

Hans veel sterkte en gewoon een keer de knoop doorhakken.

Ook al zit er zelden iets in een wierfilter, dat het een nuttig ding is bewijst onderstaande foto, hierin een paling :astonished: die ik er in het eerste jaar met mijn 34P gelijk in had zitten. Naar binnen gekomen door de saildrive! Door de koelwaterslang door de motor het filter ingezogen. Was wel even spannend want er kwam dus even geen koelwater meer uit de motor totdat de verstopping, waar ik toen achter kwam een paling dus, in het filter zat… Overigens was het bij mij nog standaard in mijn boot en zit hij aan SB boven de motor (zoals op andere foto’s al te zien is).