Plaats voor reddingsvlot?

Zo langzamerhand wordt het tijd om na te gaan denken over de aanschaf van een reddingsvlot. Groter water, klein hummeltje aan boord, lijkt wel logisch.
De keuze is dan tussen een reddingsvlot in een tas en een exemplaar in een koffer - het liefst het laatste… maar waar laat ik dat ding? Heeft iemand een mooi plekje gevonden? Zou hij onder de giek, tussen de sprayhood en de mast kunnen?
Richard
 

Heeft dan niemand een reddingsvlot? Jawel toch? Wat doen jullie ermee?
Richard

Op de ledenpagina van wsv noordschans werd een tijd lang een 2e hands vlot te koop aangeboden voor 200 eu, in koffer, excl kosten herkeuring. Je zou daar eens kunne kijken/vragen. Verder voor plaatsingtips: zie oa plastimo gids 2004 voor diverse bevestigingswijzen/materialen. 

Dank je, ik moet ergens nog wel een Plastimo gids hebben liggen.
Een alternatief is natuurlijk een exemplaar in een tas, die dan wat ‘mobieler’ is. Zijn er mensen met positieve of negatieve ervaringen met een reddingsvlot-in-tas?
Richard

hoi richard,
Ik heb er ook nog geen, ondanks dat we regelmatig oversteken. Ik vind het ook een kwestie van risico-afweging. Je koopt zo’n vlot in de hoop hem nooit nodig te hebben. Ik schat het zo in dat er eigenlijk 2 reden zijn  om van boord te willen: (motor)brand/(gas)explosie aan boord of overvaren worden. Bij het tweede kan je je afvragen of het schip dat je overvaart geen betere optie is om op te stappen. Eigenlijk is brand mijn grootste angst, omdat een polyester boot dan binnen een kwartier naar de kelder kan gaan. Ik heb tot nu toe “gegokt” dat we ons het met onze rubberboot (altijd aan boord)  kunnen redden. Maar nu terug naar jouw vraag. Als je hem altijd aan dek (of buiten) hebt, dan moet je wel naar een waterdichte container. Ik zelf zou een tas kiezen en in een bakskist of binnen een goede plek bedenken. Als je motor in de  fik gaat terwijl je in de kuip zit is het niet ideaal om nog je vlot binnen te gaan pakken. Dus kan je de tas ook alleen tijdens je oversteek aan dek of in de kuip sjorren.martinique38382,7606944444

Martin,
Bedankt voor je reactie, de optie om hem in de bakskist te doen en bij kans op risico’s ergens vast te sjorren leek mij ook al het beste idee.
We zouden graag een bijbootje permanent aan dek hebben, maar dat gaat op een Dufour 30 niet zo passen denk ik… en steeds meeslepen is ook niet echt een goed plan lijkt me.
Richard

Wij hebben een 6 persoons reddingsvlot in tas van Plastimo. Normaal (omdat je het meestal niet nodig hebt, alleen bij oversteken e.d.) ligt het in de bak onder de dwarsbank in de kajuit (dus in de bak onder het plankje dat je opklapt als je in de voorpunt wilt slapen). Het past daar precies. Op ruim water leggen we het vlot meer bij de hand, meestal in de bakskist. Bevalt prima op die manier.
Overigens vind ik een vlot op ruim water welzeker aan te raden. Het geeft een veel zekerder gevoel. Ik heb een keer op een boot gezeten die behoorlijk water maakte (naar later bleek door een vergeten en inmiddels kapot gegane pomp), en dan besef je ineens hoe groot de zee is. We hebben toen overigens geen vlot nodig gehad maar het lek zelf gerepareerd, dat dan wel weer. Maar toch.

Hallo Mede 30 cl eigenaren,
Voordat je de boot vol gaat stoppen met spullen moet je mijns inziens eerst je vaargebied voor de komende periode bepalen. Als je veel op zee zit (oversteek GB en langere tochten) kun je eigenlijk niet om een reddingsvlot heen als veiligheidsmiddel. De ruimte en gewichtsverdeling bij een 30 zijn in combinatie met een vlot echter niet echt ideaal. Wij zitten redelijk veel op zee zonder vlot. Ook vroeger nooit gehad tijdens het zeezeilen met mijn ouders (dufour 31). Wat we wel hebben is een half opgeblazen zodiac onder de giek tussen de buiskap en de mast. Deze kan eenvoudig goed vstgezet worden aan de handgrepen op dek. Bij een acuut probleem heb je er weinig aan omdat je teveel tijd nodig hebt om alles in orde te maken. Dat lijkt me echter ook als je het vlot binnen bewaart! De zodiac techniek is naar mijn idee een prima oplossing als op ruimer water gezeild wordt en af en toe dagtochten op de Noordzee.
Eigenlijk is de oplossing als je per se een vlot wilt heel makkelijk: gewoon een 34 of 36 cl kopen! Die is beter uitegrust om een vlot te herbergen. Xander38384,8672685185

Die is goed!

neeeh! een 385, met dat kekke opbergplekje onder de wegklapbare spiegel (al blijft de teakhouten kuiptafel natuurlijk het zwaarste koopargument… :slight_smile:

Ik heb een 36 cl. Nu wij vaker op groot water varen heb ik een reddingvlot gekocht merk R.F.D. Seasava voor 6 personen in een tas. Deze tas past goed onder het achterdeksel (zeg maar Kameelbult) waar ook mijn gasflessen staan in de kuip. Ik hoef dus enkel maar 1 elastiekje los te maken, het deksel over boord te gooien, en mijn vlot drijft achter de boot. Let wel opdat je wel het touwtje altijd vast maakt aan de boot, en niet aan het deksel. Verder is een vlot waarschijnlijk een schijnveiligheid, maar ik voel me er toch beter bij. Als ik niet naar buiten vaar ligt hij gewoon in de bakkist of thuis vanwege het gewicht.
Nodig, alleen bij brand denk ik zelf. Of je moet je kiel verliezen zoals ik laatst een foto zag
vrg Leo

Hallo allemaal,
Een reddingsvlot lijkt mij zeer nuttig, zeker voor een veilig gevoel. Als je er niet zeker van bent, koop dan ook niet zo’n duur reddingsvlot maar een goede 2e handse via een geautoriseerd survicestation. Of een ander merk (ipv Plastimo of RFD). De firma JLS in HI Ambacht heeft vaak leuke aanbiedingen en oplossingen. Deze firma doet de survey en de verkoop van alle bekende merken maar dus ook 2e hands. Tel. 078 6849070 kun je dus altijd effe bellen. Vragen naar John.
 

ps. www. Jacobslifesaving.com
daar staat dus ook enige info op.
Hoop jullie hiermee geholpen te hebben.
 

allemaal,
Na rijp beraad en met jullie aanbevelingen in gedachten zijn we overgaan tot de aanschaf van een Plastimo Cruiser voor 4 personen, in tas. Gekozen voor de tas omdat deze makkelijker weg te stouwen is. Bij varen op groter water kunnen we hem aan dek of in de bakskist kwijt. Ik ga er maar vanuit dat we nog tijd genoeg hebben om hem daaruit te halen
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Richard

Richard,
Ik ben inmiddels toch over stag en ga ook een vlot aanschaffen. Van Plastimo zag ik een aanbieding (4 pers in tas) voor 899 euro inclusief 1e keuring. Veder zag ik Arimar voor 750 euri naar keuze in tas of container.
Waar heb jij 'm vandaan en wat was de “schade”?
Martin

Ik heb de bestelling gedaan via Compass, die hebben een internet-bestelkoring van 7% tot en met 20 maart. De prijs zonder korting is daar ook 899, weliswaar zonder eerste keuring en er komen dan nog wat transportkosten bij. Netto zal de ‘schade’ dus zo’n beetje hetzelfde zijn.
Richard

Dan heb ik goed nieuws voor je , want in de Compass-gids staat vermeld dat voor bestellingen tot 30 april 05 de eerste onderhoudsbeurt gratis is. Ik heb 'm inmiddels ook besteld.

Ah, inderdaad! Had ik nog niet eens gezien.
Mooizo, bedankt voor de tip.
Richard

Hoi Richard, heb jij het vlot al binnen?
Ik wel, maar snap 2 dingen niet …
Weet jij waar die 2 hulpstukken voor zijn? en weet jij hoe dat nu zit met die gratis 1e service beurt na 3 jaar… of zat er bij jou een soort tegoedbon in?
groet, Martin

Martin,
Ik heb net bericht gekregen dat het is afgegeven bij de buurtjes, als ik meer weet laat ik het je weten.
Richard