pin-holes, verkleuring en dof is garantie

Goed bericht voor alle Dufourvaarders:
Dufour geeft toe dat de pin-holes, verkleuring en dofheid van de gelcaot productieproblemen zijn en dus onder de garantie vallen.
Als je er last van hebt, kan je dit dus claimen bij je dealer. Voor meer info bij Hans van Gent (hans.jlvg@planet.nl

hans, geldt dit probleemn specifiek voor bepaalde boten gebouwd in bepaalde jaren (m.a.w. is het een produktiefout die nu niet meer voorkomt?) of is het een generieke mededeling over omvang garantie? 
 
 

Hans, je moet wel alles vertellen op het forum om het duidelijk te maken.

  • hoeveel claimde je als schade bij Rob de Groot
  • hoeveel is c.q. wat is je voorgesteld door Dufour
Wacht tot alles achter de rug is, en breng dan verslag uit. Ik denk dat je met deze voorlichting zoals je het nu hier weergeeft op het forum, zeer zeker zorgt voor waardevermindering, en niet alleen van jou schip, als je me goed begrijpt. De meeste dufourvaarder op dit forum zijn heel tevreden over hun schip zoals ik lees in de berichten. Je kan ook mensen kwetsen met deze berichten zonder goede voorlichting over het onderwerp.    

Ik heb geconstateerd dat vooral de Classic serie (30, 32 36 etc) hier mee te maken heeft. Of de nieuwe boten het ook hebben, weet ik niet. Ik zou in ieder geval kritisch zijn bij de eerste verschijnselen. Dan heb je in ieder geval nog diverse mogelijkheden om e.e.a. te verhelpen of zelfs je koopcontract te ontbinden.
 
En Leo, ik denk dat vele Dufourvaarders nu al geholpen zijn met deze info. De gerechtelijke procedure die nu in gang gezet wordt, zal voordat e.e.a. gaat lopen pas over zo’n 6 maanden zijn uitspraak hebben in het gunstigste geval. Heel veel Dufourvaarders hebben al gereageerd met dezelfde problemen, dus het voorziet wel degelijk in een behoefte.
Ik geef geen details omdat door mensen die er geen verhaal van mij bij krijgen het verkeerd kunnen interpreteren. Ik kan je vertellen dat Dufour niet genoeg heeft geboden om e.e.a. te repareren.
En waardevermindering, ach, als jouw boot goed is, dan heeft het toch geen invloed, misschien is jouw boot nu wel meer waard dan de mijne!?
 

Nog even een berichtje na.
Ik heb inmiddels vele Dufour-vaarders aan de telefoon gehad of heb via E-mail met ze gecommuniceerd.
Het is een serieus probleem (craquel? of spannings-scheurtjes, pin-holes, verkleuring/vergeling en dofheid op zowel dek, kuip als romp). Ik raad iedereen aan om zeer kritisch naar zijn boot te kijken. Het zorgt zeker op de langere duur voor serieuse waardevermindering van je schip. Schakel je rechtsbijstand verzekering, je watersportverzekering in. Laat desnoods door een expert (advies: Guido Beekmann uit Muiden, weet hier heel veel van) een rapport op maken. Ook op de sites van International en IJssel Coatings kan je info vinden wat het is en wat er aan gedaan kan worden. Goede jachtschilder bedrijven (bijv. Moverbo of Kooij Ship Operations in St Annaland, etc.) kunnen je adviseren en vertellen wat het kost. Denk ook aan het anti-slip dat overgeschilderd moet worden. Dit is na een paar jaar weer toe aan een schilderbeurt en het schip verliest zijn originaliteit. Het wordt een schip met dossier, dus minder waard!
Is je schip nog relatief jong, paar jaar. Dan kan je overwegen om je koopcontract te ontbinden. Je bent van de zorgen af, want het kost je, je gezondheid en een hoop ergenis, het verlies van het plezier in je boot etc. en later een hoop geld door de waardevermindering.
Diegene die een goede Dufour hebben boffen, maar steek je kop niet in het zand, want ik heb nog geen 1 Dufour gezien die het niet heeft. de een minder dan de ander, maar…
Troos je, het komt ook voor bij Jeanneau, Beneteau en anderen.
 

Hans,
Wil jij eens proberen een detailfoto van jouw pinholes op de site zetten. Jij zegt nu wel dat iedere Dufour “het” heeft maar dan weet ik niet wat pinholes zijn of ik ben toe aan een brilletje. Een stuisvogell ben ik niet, maar als ik mijn schip in het voorjaar poets (met het handje) in de was zet, ziet ie er het hele seizoen goed uit. Dus ik heb niet het gevoel dat ik last heb van doffe plekken, extreme vergeling en pinholes. Ben jij misschen overdreven kritisch? Waarschijnlijk niet als de experts het met je eens zijn. Maar ik wil nu wel eens zien hoe jouw pinholes er uit zien, dus ik ben benieuwd naar een foto. Overigens ben ik ook benieuwd welk deel van de genoemde kosten (50kEuro) voor de saildrive in verhouding tot de rest zijn. Wat is er eigenlijk mis gegaan met de saildive/schroef combi, corrosie? Wordt ie vervangen?
gr. Martin

Martin,
Ik zal dat binnenkort foto’s voor je op het web zetten.
De saildrive is gaan corroderen omdat Dufour een verkeerder klapschroef had geleverd, een Elize Radice schroef. deze bleek kortsluiting te hebben gemaakt. Daarna heeft Volvo Penta verkeerd geadviseerd en kwam het probleem weer terug.
In de prijs is ? 9.000 meegenomen voor vervanging van de saildrive. Ongeveer de helft is het voor het onderste gedeelte (dat is het water hangt). reparatie kost ongeveer (spuiten en demonteren, rubbersvervangen etc) ? 2300.

Hierbij nogmaals foto’s van pin-holes op ons schip. Dit zijn 2 plekken, maar vooral in de kuip, bij de lieren etc, zitten veel pin-holes.

Voor betere foto’s. Stuur mij een E-mail en ik stuur de foto’s.

De rechtzaak is gestart. Begin januari 2006 moet de dealer zijn commentaar inleveren, zijn verweer.
Het gaat de goede kant op. Een sterke partij heeft zich bij ons gevoegd. Wij houden jullie op de hoogte. Mogelijk kunnen de velen die ook zeer veel problemen hebben met hun Dufour, profijt hebben van de uitspraak en van jaren van weerstand bieden aan de belachelijke uitspraken en smoezen van de dealer en Dufour.

Dufourvaarders,
 
Er hebben zich weer volledig andere ontwikkelingen voorgedaan. Dufour gaat bewegen (ze moeten wel, anders verliezen ze de rechtzaak). Zodra ik meer weet, zal ik het jullie vertellen.
Ciao,

Dufourvaarders,
Wij dachten dat Dufour ging bewegen, dat was een illusie. De Nederlandse advocaat van Dufour had een bericht van de Franse advocaat van Dufour volledig verkeerd begrepen en nu bleek dat zij alleen een herhaling van zetten hebben gedaan. Hier kunnen wij uiteraard niet mee leven. 4 februari a.s. moet Dufour een Conclusie van Antwoord geven op onze dagvaardiging en dan zal over ongeveer 6 - 8 weken een compositie van partijen plaatsvinden. Wij houden jullie op de hoogte.
Ciao,

Dufourvaarders,
4 februari moest Dufour een Conclusie van Antwoord geven op onze dagvaardiging. Dat is gebeurd. De zaak wordt tot 15 februari aangehouden, zodat er bepaald kan worden door de rechtbank hoe nu verder. Inmiddels heeft Dufour weer wat bewogen en begint het de goede kant op te gaan. De comparitie van partijen (ik zei eerst compositie, foutje!) is misschien niet nodig als ze nog een beetje bewegen. Ik heb begrepen dat de site vol interesse gevolgd wordt door diverse partijen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Ciao,

Hoi Hans,
Door jouw bovenmatige interesse ( jouw vragen en commentaar op de antwoorden) voor alle details van de D 34 P kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij zin hebt in dit schip.
Heb je een inruilvoorstel voor jouw D 36 C van Dufour (Noordschans/Kortgene) gehad?
Ben benieuwd,
gr. Martinmartinique38760,7430555556

Martin,
Ik laat mij daar nog niet over uit, Dufour beweegt, heb ik al gezegd.
Ik vind Dufour nog steeds mooie schepen maken, zeker de performance-lijn, maar afgezien van onze problemen zijn we tevreden met de 36.
De ,5 serie vind ik niet bevredigend, te veel toer en ze slaan op veel punten de plank mis, volgens mij. Maar, ok? dat is mijn mening.
Een 34, vind ik een heel mooi schip. De 40 vinden wij te groot, de 34 is iets kleiner als de 36 Classic, maar onze oudste zoon gaat bijna niet meer mee, dus… Zeilend ga ik er op voor uit en een paar wensen die ik had komen in dit schip naar voren. Groot stuurwiel, grootschoot in de kuip etc.
Ciao,
We zien wel.
 

Dufourvaarders,
Ik ben al heel wat keren gebeld door Dufourvaarders (lid of geen lid van het forum, maar we worden goed gevolgd) met soortgelijke problemen. als jullie met elkaar in contact willen komen, wil ik best als intermediair hier mijn hulp aan verlenen. Hieronder staan mijn e-mailadres en mobielnummer.
ik hoor het wel.

watersport.net/forum/forum_p … D=2335&amp ; ; ;PN=0&TPN=1
Via bovenstaande link kom je op het watersportnet-forum.
Ook hier is een pin-hole discussie gaande en al snel blijkt dat ook andere schepen als Hanse er exemplarisch last van kunnen hebben.
groet, Martiniquemartinique38787,6999768519

Dufourvaarders,
Zoals ik jullie ook al eerder heb gemeld is dit niet iets dat alleen voorkomt bij Dufour. Ook Jeanneau, Beneteau, Spirit, Grand Solei en mogelijk anderen hebben (Hanse) hier last van. Het zijn dus allemaal productie of fabricage fouten, die dus vergoed moeten worden, zeker als ze binnen 4 ? 5 jaar (of eerder natuurlijk) naar voren komen.
Succes,

Dufourvaarders,
Bedankt voor alle reacties, ik had niet verwacht dat er zoveel mensen zijn met problemen.
Ciao,

Zeilers,
(ik vang aan met zeilers, want ik heb gemerkt dat er niet alleen dufourvaarders op onze site kijken).
Op 30 mei 2006, om 9.30 uur komt de zaak voor de rechtbank in Middelburg, mits wij voor die tijd nog tot een overeenkomst komen. 
Ciao,