Performance van de 34 P en 34 PP

Jongens,
Hierbij in 2 delen de e-mail conversatie die ik heb gehad met Henk Bezemer over de performnace van de 34P en 34PP in vergelijking met andere boten. Oef…de Hanse 342!
Ciao,
Hans
[size=12]Beste Hans,[/size]
[size=12]Tsja, Of de Dufour 34 P in werkelijkheid sneller is dan de Hanse 342, zal in de praktijk moeten blijken. Ze zouden in verschillende weertypen tegen elkaar moeten varen.  Maar die Hanse is niet zomaar een toerbak! Het is een  Judel & Vrolijk ontwerp (evenals de betreffende Dehler), bekend door het tekenen van snelle cruisers en grote wedstrijdboten (zoals een aantal Transpacs 52). Het feit dat J&V zowel voor Dehler als Hanse tekenden, leidde uiteindelijk tot een grote uitwisselbaarheid tussen de merken. En dat is een van de redenen dat Dehler onlangs overgestapt is naar het Nederlands-Zuidafrikaanse ontwerpbureau Simonis & Voogd. [/size]
[size=12]Verder maak ik gebruik van de normale gegevens die de werf mij over de boten verstrekt. Het komt wel eens voor dat werven verkeerde gegevens op hun site zetten, met name over de waterverplaatsing. De Hanse weegt 5100 kg en de Dufour 5700. Dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel. Maar ik denk niet dat Dufour op de site een fout maakt. Ze vermelden bij het deplacement uitdrukkelijk ?empty weight?, juist om verwarring met ?half loaded? te voorkomen. We rekenen doorgaans met het laatste en daarom voegen we voor de berekeningen bij elke boot gewicht toe. [/size]
[size=12]Iets wordt wel verklaard als je de SADR (Sail Area Displacement Ratio), zeg maar de berekening van het acceleratievermogen bij licht weer, berekent op basis van het opgegeven totale aandewindse zeiloppervlak. Dan scoort de Dufour P met verhoogde mast 21,3 en laat de Maxi achter zich (19,8). De Hanse scoort hier 23,5 en de Dehler 25. Maar ik vind het niet eerlijk om van het opgegeven zeiloppervlak uit te gaan. Ieder kan grote lappen op de boot hangen. We rekenen dus met de zeilmaten ?tussen de stagen? (I, J, P en E). Je ziet ook in et overzicht dat de Dufour de grootste overlap heeft van de vier vergeleken boten).  Maar veel verklaart dat ook niet omdat de SADR (op basis van  de bijgeleverde zeilen) van de Hanse en de Dehler hoger uitvalt.[/size]
[size=12]Kortom, zolang ik die boten niet tegen elkaar gevaren heb, ga ik er vanuit dat de Hanse bij licht weer inderdaad sneller is dan de Dufour. We hebben overigens met ons vergelijkingsprogramma langzaamaan zoveel ervaring, dat het nog maar zelden voorkomt dat ons hypothese over een boot niet blijkt te kloppen. Maargoed, de Dufour kan de uitzondering zijn die de regel bevestigt.[/size]
[size=12]Met vriendelijke groet,[/size]
[size=12]Henk Bezemer[/size]
[size=12]Beste Henk,[/size]
 
[size=12]Leuk en hartstikke bedankt dat je er zo op in gaat.[/size]
[size=12]Nog 1 vraag: hoe komt het nu dat de Dufour 34 P toch als een snel schip te boek staat. Als ik jouw uitleg interpreteer is de Dufour zelfs langzamer dan de Hanse, dat eigenlijk meer een toerschip is. Zelfs t.o.v. de Maxi en Dehler, toch echte cruiser-racer schepen?[/size]
 
[size=12]Met vriendelijke groet,[/size]
 
[size=12]Hans van Gent[/size]
[size=12]Beste Hans,[/size]
[size=12]Gisteren ging ik wat te kort door de bocht en was er een foutje in mijn analyse geslopen. Ik heb nu de gegevens gecontroleerd en opnieuw ingevoerd. Hierbij vind je het resultaat. Op basis van deze cijfers kom ik tot een iets genuanceerdere analyse. [/size]
[size=12]De Dufour 34 is een vrij breed schip. De vier schepen in de vergelijking zijn allen smaller met de Maxi als voorlopig kampioen (1:3,[/size]23). Het onderwaterschip zal bij een brede boot doorgaans onder helling flink vertekenen. Dat betekent doorgaans minder koersvastheid en meer stuurcorrectie. Een blik op de schets op de Dufour-site leert dat de breedte naar achteren afneemt. Daardoor zal de boot minder geneigd zijn tot duiken als andere brede boten.
[size=12]De Dufour 34 is vrij zwaar (62% van 50 schepen tussen 9,72 en 10,76 m. is lichter). De Winner en de Hanse blijven met ongeveer 50% nog enigszins in de buurt, maar de Maxi en de Dehler zijn beduidend lichter. Met een ballastpercentage van 29% van het deplacement [/size]heeft de Dufour weinig ballast. Uit deze selectie hebben maar 6 (van de 50) schepen minder ballast! De Hanse heeft met 33% ook niet veel gewicht in de kiel, maar de drie anderen scoren beduidend beter. Dat heeft met name invloed op de dynamische stabiliteit van het schip.  Een ballastkiel vertraagt immers de bewegingen. Als de diepgang  x ballast groot zijn, zal de zee moeilijk vat krijgen op het schip.
[size=12]Gewicht speelt ook een rol bij de bewegingen die het schip in golven maakt. Het is dan ook niet zo gek dat dit relatief zware schip aardig scoort op de comfortfactor van Brewer. Alle vier de andere schepen scoren hier slechter.[/size]
[size=12]Dan krijgen we de kwestie van het zeildragend vermogen. Dat wordt twee keer berekend, een keer ten opzichte van de lengte en een keer ten opzichte van de waterverplaatsing. Het eerste bepaalt in zekere mate de lichtweereigenschappen, het tweede het acceleratievermogen. Mijns inziens blijft  de boot ? ook met de verlengde mast ? ondertuigd. Ten opzichte van  de waterlijnlengte (snelheid bij lichtweer) blijft de schade beperkt: de Maxi en de Dehler blijven dicht in de buurt, maar de Hanse en de Winner scoren beduidend beter. De aap komt echter uit de mouw bij de berekening van het acceleratievermogen (de SADR, Sail Area Displacement Ratio). De Dufour blijft hier vrij ver achter en laat in totaal maar 15% (7 schepen van de 50) (resp. 22%, 11 schepen) achter zich.[/size]
[size=12]Wat de stijfheid betreft: de Winner en de Hanse liggen iets sneller op een oor dan de rest, maar het scheelt niet zoveel.[/size]
[size=12]Het kapseisrisico blijft bij alle zes de schepen binnen de rekenkundige norm (<1,98), zij het dat in de praktijk het geringe ballastpercentage  hierop een negatieve rol speelt.[/size]
[size=12]Je vraagt of er naast deze rekenkundige benadering nog andere zaken een rol spelen. Dat is zeker waar. Maar grote afwijkingen zijn uiterst zeldzaam. Zo lijkt het me dat in een vergelijkingstest tussen de Dufour, de Maxi en de Dehler het gebrek aan acceleratievermogen wel gesignaleerd had mogen worden, zeker bij licht weer. Ook de andere stuureigenschappen onder helling (breedte) tussen de Maxi en de Dufour hadden normaal gesproken moeten opvallen.[/size]
[size=12]De overzichten van de scores zie je hier onder in twee formuliertjes.[/size]
[size=12]         [/size]
[size=12]Vriendelijke groet,[/size]
[size=12]Henk Bezemer[/size]
 

Jongens,
Hier de tabellen.
Oef… die Hanse 342…!?
2007-01-11_220703_Performance_vergelijking_34_P_en_34PP_en_a ndere_zeilboten.doc
Ciao,

Lezen maar.
 

Kleine nuancering bij dergelijke vergelijkingen, er wordt veel gewerkt met verhoudingsgetallen (bijv. waterverpl/balast), kijkende naar absolute getallen kun je ook aardige zaken zien:
Dufour 34: balast 1670 (diepe kiel)
Dehler 34: balast 1660
Hanse 342: balast 1660
Het verschil in gewicht zit dus blijkbaar in de rompconstructie, waar ga je bijvoorkeur het zeegat mee uit? Natuurlijk heeft het totaal gewicht in verhouding tot zeilopp. wel veel invloep op lichtweer eigenschappen. Dat ervaar ik ook zelf in wedstrijden. Zodra het echt gaat waaien en er flinke (IJsselmeer) golven staan doet de 34P lekker mee! Duwt lekker door…

Zo zal elk schip zijn goede en slechte kanten hebben. De D 34P staat als een vrij schip te boek, dus inderdaad licht weer wat minder presteren en als het meer waait beter. Dus met licht weer, meer zeil erop, maar ja dat doen de anderen ook. De Dehler kwam in de 3-test (Maxi, dehler en Dufour) er heel goed uit. Ik vind de uitstraling alleen minder, heel hoge kajuit opbouw en de Dehler is duurder. Zo is er altijd wat, dus …we doen het er maar mee!? Niet? Ik ben blij met het schip.
Ciao,

Als echte 34 liefhebbers kunnen jullie de onderstaande link waarschijnlijk wel waarderen!
Dit is een overzicht van de winter wedstrijden in Drimmelen, waar de Zeilmakerij.com van Wessel v/d Werf uitstekend presteerd en heel wat andere snelle schepen achter zich laat!
Veel plezier ermee!
wsvbiesbosch.nl/wedstrijden/ … 7-12-06/3e %20wedstr%20voorlopige%20uitslag%2017-12-06.pdf
Met vriendelijke groet,
Bas

Bas,
Heel veel ligt ook aan de bemanning. Zeker varen onder handicap geeft iedereen in principe gelijke kansen. Dus als de schipper en zijn bemanning goed zeilen, eindigen ze bovenaan.
Ciao,