Performance mast

Heeft iemand van jullie ervaring met een Performance mast op de 34P? De mast is 90 of 100 cm langer.
Het gaat dan om m2 grootzeil, voorstaglengte voorzeilen e.d.
Ik hoor of lees het wel.
Ciao,

Zelf heb ik hiermee geen ervaring, er is er een die in Zeeland rondvaart (de D&D onder BEL…). Als ik zijn ORC rating bekijk is die erg veel zwaarder dan met de standaard mast. Volgens mij is het alleen interessant als je echt fanatiek wedstrijden vaart met high tech zeilen en de beschikbaaheid van veel bemanning in de rail. Zelf ben ik zeer tevreden met het standaard tuig (wel een High Aspect toegevoegd aan de zeilgarderobe), hoef niet heel snel te reven en vaar toch ook met licht weer zeer redelijke snelheden.
Groet,
Menno
Maatskip"

Menno,
Van de Belgische dealer hoorde ik dat je het voor de rating / wedstrijd niet hoeft te doen, door de rating wordt je gestraft. Maar oogt het mooi, merk je er veel van, etc.
Ciao,

hoef niet heel snel te reven en vaar toch ook met licht weer zeer redelijke snelheden…,…
met welke winkracht moet het eerste rif erin,…en wat versta je onder :…  en vaar toch ook met licht weer zeer redelijke snelheden.pax_38874,9171412037

Het eerste rif… tja dat is nogal variabel, afhankelijk van de koers en onder welke helling je wenst te varen. Gemiddeld genomen steek ik een eerste rif tussen de 18 en 22 kts wind, de genua moet je ook een stukje innemen, of zoals ik sinds dit jaar doe een high aspect varen. Dit laatste is zeer comfortabel wat beteft handling en heeft een hoog rendement. Wat snelheden betreft haal ik bijna alle snelheden die zijn aangegeven in het polaire diagram in de folder! Tussen 5 en 10 kts wind ligt mijn snelheid afhankelijk van de koers tussen 5 en 7,5 kts. De maximale snelheid dit jaar geklokt was in de DualHanded 50 myls met ca. 20 kts wind onder spi en vol grootzeil: 10,6 kts, niet 1 maar meerdere keren boven de 10 kts  geweest!

Groet,
Menno
Maatskip"Maatskip38876,3451967593

Beste lezers,
via de Zoute Zoen werden wij er op attent gemaakt dat het asje van welke achter in de giek zit gemonteerd waarop de rollen van o.a. de reeflijnen en de uithaler zitten krom kan zijn.
Bij nadere inspectie was dit ook zo, wij hebben deze vervangen door een massief asje rvs ipv een hol van 10 mm dik en 8,3 cm lang.
Mogelijk dat er meerdere zijn met een krom asje
 
groeten  CeesCees38963,9075694444

Ik denk dat ze allemaal krom zijn! Vervangen is zelfs voor iemand met twee linkerhanden een kleinigheidje. Ik zou het wel doen want de reeflijnen lopen daardoor een stuk beter en dat is wel zo plezierig als het nodig is bij harde wind.
Succes allemaal,
Zoute Zoen

Waar heb je dat massieve asje vandaan gehaald? Is het een standaard artikel?

Het is een standaard dikte. Ik heb het via een bekende die in RVS zit.
Een stukje van 8,3 cm zal vast wel te koop zijn. Kijk eens in de gouden gids onder metaalgroothandel.  Hoef echt geen watersport zaak te zijn. Kan natuurlijk ook via een bedrijf dat RVS aan de watersport levert. Deze zullen echter de prijs wel weten.
Succes ermee
Zoute Zoen 

Joh, gebruik gewoon een grote spijker! Sla hem krom aan het eind en het zit!

ik hebbe een spijker in mene kop auw auw

Geen wonder dat je niet erg te spreken bent over je Dufour als je er zo mee omgaat.
 

low budget sailing heet dat!