Passende accu in accubak

Beste Dufourvaarders,
Vorige week besloot ik om mijn 2 lichtaccu’s te vervangen. Bij KOK watersport in Rotterdam 2 nieuwe accu’s (merk Kroon) gekocht. Deze geplaatst in de accubak in de achterhut. Tot mijn verbazing waren de accu’s te hoog en paste het houten paneel er niet meer op. De accu’s daarna teruggebracht en op zoek gegaan naar passende accu’s voor in de achterhut, waarbij de hoogte (inclusief polen) niet meer mag zijn dan 22 cm. Dat blijkt toch niet zo eenvoudig.
Welke merk en type hebben de andere Dufourvaarders in de ondiepe accubak van de 30 Classic zitten in de achterhut?
Tevens heb ik nog een andere vraag, ik heb een Tecsup acculader (Frans), ik kom uit de handleiding (alleen Duitse versie aanwezig) er niet uit of de lader ook geschikt is voor gel accu’s. Zijn er andere 30 eigenaren die ook een zelfde acculader hebben. De boot is uit 1999.
Groet, Jeroen
 

Hallo Jeroen,
Ik heb bij Correct in Rotterdam dit voorjaar een passende accessoire accu gekocht, de grootste die nog paste (105 Ah).
Groeten, L?on.

Hallo Jeroen, L?on en andere Dufourvaarders,
L?on: Heb jij je beide accu’s vervangen naar 105 Ah? Of is de 70Ah voldoende voor de startaccu?
Jeroen: Mijn boot is ook van 1999, ik zal van het weekend even kijken welke lader ik heb.
Dufourvarders: Wie heeft er nog meer zijn accu capaciteit vergroot en waar hebben jullie je accu’s geplaatst? Hebben jullie dan ook de dynamo aangepast? De standaard dynamo is 50 A.
Groet,
Hans
 
 

Ik heb de zelfde acculader en deze laat twee gel accu’s al twee jaar keurig op. Ze staan parallel verbonden ieder 105 AH
Verder kan je accu’s kopen in veschillende afmetingen, informeer bij een goede leverancier en neem de maat op van je oude accu.
Mijn startaccu, heb ik dit jaar vervangen door ook een 70 AH gel-startaccu Deze levert wat meer power om te starten dan mijn Gel-service accu’s daar moet je wel opletten.
Nog een tip: Zorg dat je startkabel(s) aan boord neem. Heb je een keer te weinig stroom op je startaccu, kan je starten op je serviceaccu’s Juist dit afgelopen weekend ondervonden. Vorige week bij het verlaten van de boot vergeten mijn startaccuknop los te zetten. Schijnbaar in een week heeft mijn marifoon ect zoveel stroom weggenomen dat de moter net niet aansloeg. De startkabel tussen de start en de serviceaccu gezet en het oliezeil draaide weer.

In mijn D30 stonden Delco accu’s en deze heb ik vorig jaar vervangen door Delphi accu’s, type BE070-30M. Delphi is de opvolger van Delco en de maten zijn exact gelijk. Ze zijn verkrijgbaar in de meeste watersportzaken of bij de importeur, Power Parts Supply BV in Dordrecht.
gr Raymond

Hallo,
Ik heb vorig jaar 2 nieuwe accu’s gekocht van 105 Ah, pasten er precies in. Mijn acculader heeft twee uitgangen, als beide accu’s vol zijn wordt er een scheidingsschakelaar gesloten en staan de accu’s parallel. Als de klemspanning daalt tot onder een bepaald niveau wordt de schakelaar geopend en wordt de startaccu gespaard. Die kan je dus nooit leegtrekken. De lichtaccu kan je dan verder belasten, geheel automatisch.
Peter
 
2006-09-20_213009_plaatje.jpg

Hallo Dufourvaarders,
Bedankt voor de tips, ik heb intussen 2 accu’s gekocht en geplaatst, via www.accuwinkel.nl, ze pasten net, 34 cm lang bij 19 hoog (inclusief de polen).
Ik heb alleen nog een probleem met mijn Tecsup lader, deze geeft namelijk aan dat de accu’s voor 100% vol zijn en laadt daarom niet bij, ook na 24 uur de koelkast aangehad te hebben, dit kan natuurlijk nooit. Dit probleem had ik al met de oude accu’s, dus heeft niet met de nieuwe accu’s te maken.
Heeft iemand dit probeem ook eerder gehad of weet wat er aan de hand kan zijn?
Groet, Jeroen
 

Jeroen,
Kan je de acculader niet ergens laten testen?
Ciao,
Hans

Nog meer over accu’s:
Haze levert een aantal gel accu’s die goed passen. De accuklemmen zijn enigszins verzonken, dat scheelt. Haze 80 AH 259x168x208 mm, Haze 100 AH  305x168x208 mm en misschien past ook Haze 332 x 174 x 213 mm. Met de beschikbare hoogte van 225 (althans in ons DF 30 C) en een nuttig bodemoppervlak van 2x 195x340 mm is dit ongeveer het maximum wat zou moeten passen. Ik overweeg twee 100 AH te plaatsen + eenVictron Cyrix accuscheider. De Volvo 2020 dynamo geeft max 14V/60A. De Victron Pallas 12 15A max 15Amp. De grootste verbruiker is de 4 Amp gemiddeld voor de koelkast. Al met al denk ik zo een aardige combinatie te maken. Een nadeel is de uitgave voor gelaccu’s. De 100 AH kosten circa 230 Euro de stuk. Voordeel is de levensduur en de gesloten constructie. Het laatste in een kleine afgesloten ruimte is wel zo wenselijk. Een mastervolt AGM 70 AH van 348x167x181 mm staat op het lijstje van passende accu’s. Delphi freedom 66 AH van 277x175x175 mm Heeft er iemand een beter idee? Ik houd me aanbevolen voor suggesties.
Piet     

Hallo,
Mijn hierboven beschreven oplossing (TBC500) bestaat niet meer. Een blikseminslag op de marifoonantenne heeft het een en ander gesloopt. Gelukkig was de verzekering soepel met de uitkering zodat ik alles kan vernieuwen. De accu’s (2 x 100Ah) hebben de inslag overleeft, ik heb nu een nieuwe acculader van 20A van Sterling (Dekker Watersport) Ik heb ook het Cyrix scheidingsrelay gekocht. Deze zorgt ervoor dat als er spanning komt van de dynamo of anaf de acculader, de accu’s parallel komen te staan en gelijktijdig laden. Daalt de spanning onder de 12,7 volt, schakelt het relais weer uit. Het relais heeft de mogelijkheid om het zelf aan en uit te schakelen. Ik maak daarvoor een schakelaar op het paneel zodat je met de hand het relais sluit. Je kan dan met gemak uit twee acuu’s stroom trekken tot de spanning gedaald is tot 11 volt. Als je de schakelaar dan weer open zet hou je genoeg power over om de moter te starten. Op deze manier kan je optimaal profiteren van de 200 Ah die je tot je beschiikking hebt.

Vervolg accu’s:
Onze DF30C staat nu toch op de wal dus heb ik de accu’s en lader mee naar huis genomen. Een mooie periode om de lader en accu’s te testen.
Ik heb een shuntweerstand (0,01 ohm - 50A=50mV) opgenomen in de minpool van de accu. Met een digitale multimeter heb ik de accuspanning in rust en - belast gemeten en via de shunt de laad - en ontlaadstroom gemeten.
Wij laden met een lader, type Pallas 12 15e (onderdeel van onze DF30C). Wij hebben twee Hoppecke accu’s van ieder 75 AH / parallel. Het zijn nog natte accu’s, hetgeen me niet zo verstandig lijkt gezien knalgas in de afgesloten ruimte. 

Via een zuurweger (autohandel) heb ik de conditie per batterijcompartiment bekeken.
Conclusie: de lader werkt perfect en levert ruim 15A totdat de ingestelde eindspaning behaald wordt, waarna de stroom kerig terug loopt en uiteindelijk overgaat in een onderhouds(druppel)stroom.
De accu is nu volledig opgeladen en de zuurgraad was OK (niet max). Via ontladen met een autolamp (3,4 ampere) mag je toch verwachten dat de 75 AH accu na 12 uur de eindspanning van 10,5 volt nog niet behaald zal hebben.  De conditie was dramatisch teruggelopen en ook de zuurgraad al snel ver in het rode gebied. Conslusie: accu’s zijn einde levensduur / natta accu’s zijn zo wie zo niet erg geschikt.
Ik ga het anders aanpakken: een grote onderhoudsaccu (gel) van 120 of 150 AH in een speciale houten bak in de bakskist of de spiegel. Flinke dikke en zo kort mogelijke accu kabels. Shuntweerstand in de min. Ook een nieuwe 60 of 70 AH (AGM) startaccu op de originele locatie. In de overgebleven ruimte ernaast past nu mooi een cyrix scheider (plus shunts). 

Verder het realsiseren van goede scheidingsversterkers voor het potentiaalvrij doorsturen van meetsignalen (stroom en spanning) en wellicht een batterijenergiemeter. Verder vraag ik me af of een  laadregeling in de dynamo leiding moet worden opgenomen. De stroom van deze dynamo is fiks voor slechts 1 70 AH AGM startaccu.  Heeft iemand ide?en? Wordt vervolgd … ik ben druk doende.
        
 mariposa39040,495150463
2006-11-19_114440_huidige-schema.jpg


2006-11-18_232033_accu-testopstelling-01.jpg

Beste Piet,
Met een autolamp van 3.4 Ah is dat bij 12 uur gebruik meer dan 40 ah, als je uitgaat dat een normale accu (geen deep cycle) ca. 50% ontladen kan worden, kan het toch wel kloppen dat je accu leeg is na 12 uur. 
Ik heb dit voorjaar door een jachtserice bedrijf een aparte accubak laten maken in de bakskist met daarin een startaccu van 75Ah alleen voor de motor. Voor de andere stroomvragers heb ik 2 x 100Ah deep cycle accu’s. Deze worden via een diodebrug geladen door de motor. Mijn acculader heeft maar 1 uitgang, dus die staat op de 2 gebruiksaccu’s. De motor-accu wordt alleen bijgeladen door de motor, dat is op zich wel een nadeel, wellicht dat ik later een andere lader van 2 uitgangen erin zet.
Deze zomer heb ik al profijt gehad van de aparte motor accu, na 2 dagen de koelkast aan (alleen overdag), waren de gebruiksaccu’s vrijwel leeg. Toen kon ik op de aparte accu zonder problemen de motor starten.
Groet, Jeroen

Dag Jeroen,
Dank je voor je reactie. Ik ben benieuwd naar:

Heb je een fotootje van de bakskist en accubak?

Hoe is deze accubak vastgezet in de bakskist? Is deze van hechthout gemaakt? Een accu is erg zwaar  en ik moet er niet aan denken dat deze onder helling en bij zeegang begint te schuiven en te stampen.

Vanwaar de keus om de startaccu verder weg in de bakskist te plaatsen en niet juist deze kleinere accu te laten waar hij origineel stond (dicht bij de startmotor en de/een veel grotere service-accu in de bakskist te plaatsen? 
 

Piet,
A.s. weekend ben ik weer op de boot en zal dan een paar foto’s maken. De accubak is vastgezet met een spanband die met schroeven vastzit in de vloer, net zoals bij mij de vuilwatertank vastzit. Ik heb nog geen problemen gehad met de robuustheid hiervan. De afweging om een aparte bak te maken in bakskist was een advies van de inbouwer, met name om de stroomvoorziening voor de kachel, koelkast, etc. voldoende te houden. Tevens is de bak in de achterhut zo klein dat een echte zware accu niet past naast een startaccu.
Groet, Jeroen 

Ik lees dat jullie van alles inbouwen in de bakskist: accu’s en vuilwatertank. Hebben jullie geen problemen met overhellen van de boot naar rechts? Bij mij is dat nu al een beetje het geval. Alle zware gewichten lijken aan die kant te zijn gegroepeerd.
Groeten, L?on.
PS: Leuk dat Piet een D30cl heeft gekocht en daar nu zo mee in de weer is. Brengt weer een hoop leven in de brouwerij, hetgeen ook weer veel nuttige tips oplevert!

Bijgaand wat foto’s van de accu’s op verzoek van Piet. De eerste is van de accubak in de achterhut (met diodebrug) en de tweede van de bakskist met extra accu voor de motor.
 
<foto’s zijn niet zichtbaar>Riesmo39051,9891435185

Vandaag heb ik de koe bij de horens gevat.
Ik heb deze week een accubak van 18 mm hechthout gemaakt. Buitenwerks 586x320x316 mm (lxhxd). De bodem is verhoogd en binnenwerks is de bak 550x260x280 (lxhlb). Deze heb ik vandaag geplaatst.

Doordat ik onder de bodem ruimte gereserveerd heb, kon ik met behulp van een decupeerzaag de bak mooi aanpassen en zodoende waterpas stellen.

De bak is nu even breed en hoog als de dieseltank. Er boven is nog steeds voldoende ruimte voor bijvoorbeeld het opbergen van het luik en andere zaken.

De bak is ruim bemeten. Ik heb een Victron 200 AH gelaccu besteld. Die past er ruim in (238x238x522 mm).
In de originele accuruimte, naast de motor / onder het bed, komt een Delphi 66 AH start-accu (gesloten / 277x175x175 mm). In de vrijgekomen ruimte daarnaast, waar voorheen de 2e accu stond, komt een Victron Cyrix accu-schakelaar/vereffenaar, en nog enige zaken zoals een koperen min-rail met5 getapte schroefgaten, zekeringbox voor o.a de kachel, extra schakelaar om via de Cyrix de gelaccu mede in te schakelen bij startproblemen etc. Alles netjes gemonteerd via tappen en schroeven op een trespa plaatje van 320x180 mm  (geen gatenkaas in het schip). De kabellengte van de gelaccu tot aan deze schakelruimte is vrij lang (achterlangs via de spiegel), 2,3 meter. Daar neem ik een doosnede van ca. 50 mm2 voor (de stromen die er lopen zijn niet eens zo reusachtig groot).    

Tot zover mijn vorderingen en plannen. Nog suggesties van andere Dufourvaarders?   mariposa39063,7656597222


2006-12-02_174914_accubak-1.jpg
2006-12-02_175201_accubak-2.jpg

Bijgaand wat foto’s van de accu’s op verzoek van Piet (2e poging). De eerste is van de accubak in de achterhut (met diodebrug) en de tweede van de bakskist met extra accu voor de motor.

Het vervolg; accuschakelingen.
Thans ben ik zo ver dat alle schema’s definitief gereed zijn en de nodige materialen besteld. Ik ga de E-installatie voorzien van twee shunts.
E?n shunt in de min van de service accu: ik kan exact zien hoeveel er geladen wordt en ook hoeveel er ontladen wordt (min- stroom).
E?n shunt in de min van de service-verbruiksgroep. Op deze manier kan ik exact zien hoeveel stroom er verbruikt wordt. Door alle verbruiksonderdelen (lamp, koelkast etc.) afzonderlijk te schakelen krij ik exacte informatie over de stroomafname per onderdeel en kan ik gaan optimaliseren (zie andere Forum onderwerpen zoals opstelling compressor koelkast en LED-navigatieverlichting).

Ik ga het paneel uitvoeren met twee digitale display’s:
E?n van 19,99 mV, differentieel gemeten over de schunt’s (via een wipschakelaar). De shunts zijn 50A=50mV. Het meetbereik wordt zodoende +/- 50 Amp met een resolutie van 0,1A
E?n van 19,99 Volt, via een 10k veiligheidsweerstand en een wipschakelaar meet ik de startaccu of de service-accu.

Het accuklemmenbord is vrijwel gereed. Grof uitgevoerd in dikke koperen staaf en dikke schroefaansluitingen. De nog benodigde acties zijn ondermeer het aanpassen van de laadcapaciteit van de lader (30 amp) en het optimaliseren van het VDO schakelpaneel. Meer info volgt.    
   
 mariposa39068,5458680556