Overwinteren in het water met een saildrive

Beste mede Dufour zeilers. Ik wil dit jaar voor het eerst overwinteren in het water. Het winterklaar maken lijkt mij geen probleem. Alleen m.b.t. de saildrive kan ik niets vinden in het instructieboek van de saildrive 120s of Volvo MD2020. Ook in het boek van Hans van Gelder (veiliger varen) een oud Volvo medewerker staat niets over het overwinteren in het water met een saildrive. In het algemeen stelt men op het internet dat de saildrive ver genoeg onderwater zit om vorstvrij te blijven. Ook mijn vader heeft jarenlang met zijn saildrive (Friendship 28) in het water overwinterd. Maar ik vind het vreemd dat er weinig te vinden is hierover. Ook staat er bij de Volvo documentatie nergens vermeld dat het niet mogelijk is. Wat zijn de ervaringen/tips hier op het forum?
Mvg
Arnold

Hoi Quartet, ik heb voorheen altijd overwinterd in het water met mijn dufour 30 classic, nooit problemen met de saildrive gehad hierbij. Wel tijdig antivries in de motor als het gaat vriezen!:relaxed: ik lig op zoet water en het heeft in het verleden ook wel eens streng gevroren tot -10 gr en dat de boot helemaal vast lag in het ijs!

Hallo Quartet,
ik blaas de leiding leeg, tot het gaat borrelen in het water, en sluit dan de kraan van de saildrive.
Maar eerst 5 L antivries in de wierpot met gesloten kraan.
RiJo

Het winterklaar maken van de motor, toilet en afsluiters is voor mij geen probleem. Het gaat specifiek om de saildrive, het staartstuk waar water in blijft staan als de boot in het water ligt. Deze zit 20 tot 30 centimeter onder water dus het moet wel erg hard vriezen voor dat bevriest. Ik ga ervan uit dat het geen probleem is. Maar ik kan er niet over vinden. Best gek want er overwinteren volgens mij heel veel boten met een saildrive in het water.