Overwinteren in het water, hoe doen we dat?

Dit jaar willen wij voor het eerst onze boot in het water laten liggen.
Wij hebben nog geen ervaring hoe we de boel het beste winterklaar kunnen maken.

Wij liggen in Herkingen, dus zout water, maar ook dat bevriest heb ik afgelopen winter gezien.

Uiteraard moet de motor met antivries gevuld worden.

Maar waar ik nu over twijfel zijn alle afsluiters.

Ik krijg hier verschillende adviezen over.

• Zet alle leidingen en kogelkranen vol met antivries en zorg dat de kogelkranen
      ook hier mee gevuld zijn en DICHT staan.
    • Doe niets aan alle kogelkranen, deze staan het hele jaar al open
      en zolang een kogelkraan niet dicht staat, dan kan deze niet kapot vriezen.
      behalve het toilet, gooi deze vol met antivries en pom het weg,
      maar dan vergeet je de inlaat en die wil geen hele winter open hebben staan.

Aangezien deze adviezen nogal tegenstrijdig zijn, hoor ik graag jullie ervaringen en of tips.

Alvast bedankt voor de reactie!

Dag Bas,

Kijk eens bij het forum Dufour 30 classic en op onderwerp “motoronderhoud en winterklaar maken”. Hier staan enkele handleidingen met foto’s en veel nuttige berichten van de forumleden die over het algemeen al verwerkt zijn in deze handleidingen. Misschien heb je er iets aan.

MVG Piet

Hoi Piet,

Bedankt voor je reactie.

Wat ziet dat er goed uit zeg! dat moet wel heel veel werk zijn geweest?

Ik maak hieruit op dat je dus ten alle tijde moet zorgen dat er antivries in de afsluiters staat?

Bedankt en met vriendelijk groet,

Bas

Dag Bas

Onze boot staat 's winters op de wal. Ik probeer dan om antivries in de afsluiters te krijgen. Door deze te openen en te dichten de antiviries met name tussen de kogel en het kraanhuis te krijgen. Daarna gaat de afsluiter geheel open en kan uitlekken en drogen. Ik denk dat het zo het best is. Blijft de boot in het water, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is het zaak in de leidingen anti vries te krijgen en ook met name tussen de kogel en het huis van de afsluiter(s).

MVG

Piet

Hoi,

Is het niet zo dat, doordat je de boot in het water laat liggen de afsluiters onder water zitten en daardoor sowieso al moeilijker bevriezen?

Afsluiters van kuipafvoeren moeten altijd open staan, ik heb nog nooit gehoord dat deze kapot zijn gevroren als de boot in het water is blijven liggen. Je kunt er ook geen antivries in gooien. Daarbij komt nog dat het niet echt een milieu vriendelijk spul is.