Overweging aanschaf 2800 - 2900

Hallo,
Ben gisteren op pad geweest om een dufour 2800 te bekijken. We waren verrast met de ruimte in het schip, ruime kuip, overzichtelijkheid e.d… Kreeg alleen van verkoper te horen dat dufours vaak probleem hebben met het polyester. In het geval van deze boot veerde het dek behoorlijk door en kraakte het, tevens behoorlijk wat barsten in de toplaag. Dit gaf al met al niet echt een solide indruk. Is dit een gegeven of is dit een uitzondering?
Tevens ben ik ook erg benieuw naar vaareigenschappen dus als iemand mij kan voorzien van een test o.i.d ben ik daar erg blij mee.
Heeft iemand zee-ervaring met dit type schepen ? Zijn er specifieke zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van dit type ? Dank voor de moeite,
Groet Jeroen 

Jeroen,
Bij de (oudere) dufour 2800 wil het dek, met name de klep van de ankerbak, door vochtinwerking weleens gaan delamineren. De klep van de ankerbak is makkelijk te vervangen. Is het dek echter gaan delamineren dan kan je daar beter je vingers niet aan branden. Reparatie (injecteren met kunsthars) is duur, tijdroven en nooit helemaal afdoende. Als de verkoper je daar al voor waarschuwt dan is het zeker opletten geblazen!
Als je je schip laat keuren door Hiswa expert dan is vocht in het polyester vrij eenvoudig vast te stellen. Als dit wordt vastgesteld > afblijven!!
De vaareigenschappen van een dufour 2800 zijn uitstekend voor een toerjacht. Ze gaan niet zo snel op een oor, maar het zijn ook geen snelheidsmonsters. Goed te manoevreren (zowel op motor als onder zeil) en redelijk handzaam als je alleen vaart (mits uitgerust met rolfok / rolgenua en zelfstuurinrichting). Kortom een prima familiejacht.
Er liggen er voldoende te koop in nederland; dus even zoeken maar dan vindt je zeker een gaaf exemplaar voor niet teveel geld.
Ik heb zelf ook een 2800 en zeil op de waddenzee / ijsselmeer. Voordelen: handzaam - alleen goed te mannen. Veel ruimte. Nadelen: diepgang (ik heb de versie met een diepgang van 1.50 mtr). Hierdoor is mijn vaargebied (m.n. in Friesland) beperkt.
Tip voor als je ermee op zee wilt zeilen: kies een exemplaar met een 13pk diesel en niet de 7pk uitvoering. Vooral als je tegen het tij in moet - en je moet een stukje op de motor - dan is 13pk net voldoende.
Tests (hoewel die niet zoveel zeggen) kan je bij de anwb bestellen (? 2,50).
Vell succes met je zoektocht.
Bert