Overstap van D30 naar D32?

Beste Forumleden,
Wij varen nu 2 jaar met onze Dufour 30 Classic en wij zijn heel tevreden, zelf heb ik wel 2 grote nadelen: ik heb geen stahoogte en ik vind het bed aan de kleine kant. Tevens zou ik wel een iets snellere zeiler willen, maar dat is van secundair belang.
We denken eraan om na het seizoen van 2008 de boot te koop te leggen. Een overstap naar een Dufour 32 Classic zou een optie zijn. Veel van de voordelen die we nu hebben blijven, maar dan iets groter (en wat sneller wellicht).
Zijn er forumleden die ervaring hebben op beide schepen en zo ja, wat zijn de ervaringen?
Op de afgelopen hiswa te water heb ik ook naar andere schepen gekeken, zoals de nieuwe Hanse en nieuwe Dufours, maar ben erg geschrokken van het afwerkingsniveau. Nu hebben de Dufour classics ook aardig wat kitranden, maar het afwerkingsniveau destijds was wel vele malen beter, heeft waarschijnlijk met de hoge uurlonen van nu te maken. Zelfs de nieuwe Dehler 34 viel me tegen (lelijke kopse kanten, kitranden en lelijk gelegd teakdek).
Ik benieuwd of er meer overstappers van D30 naar D32 zijn geweest.
Groet, Jeroen

Stap over naar een 34P, zeilt perfect, snel en makkelijk (o.a. grootschoot in de kuip), genoeg ruimte en sta-hoogte.
Je zult er geen spijt van hebben. Net iets groter dan een 32, wat natuurlijk al een gedateerder ontwerp is.
Wel iets minder afgewerkt inderdaad dan de Classic serie. Wij komen van een 36 Classic. Koop anders een 2de hands 36 Classic ook een prima boot. heb je echt veel meer ruimte, zeilt goed en hard.
Ciao,

Hans,
Een 34P is boven mijn budget, ik zoek zo rond de 70.000 euro. Dus een 36 is ook te duur.
Gisteren maar 5 euro gewonnen in de staatsloterij, dus het is nog steeds ouderwets sparen.
Groet, Jeroen

Jammer h? van die staatsloterij, maar eerst zijn wij aan de beurt!
Ik weet een mooie 32 te koop. Over de prijs moeten jullie er maar zelf uitkomen. En als je nog even wacht dan is het contract bij de makelaar uitgewerkt en hebben zij minder kosten, dat weer gunstig is voor jou. Interesse, mail me dan even, dan krijg je de gegevens.
Ciao,

Jeroen,
Wij varen zelf met een D30 en bevalt erg goed. De stahoogte problematiek ken ik. Het bed vind ik zelf ruim genoeg. Ik denk dat je met een 32 Classic niet veel opschiet. Gezien je budget is de 35 Classic misschien iets voor je. Ik heb iemand ontmoet die van een D30 naar de D35 is gegaan en dat beviel hem goed. Belangrijkste winpunten waren: ruimte, stahoogte, rustigere ligging en geen klappen meer op de IJsselmeergolven. Dit is de voorloper van de 36 Classic en voor een redelijke prijs kan je mooie exemplaren vinden. Je moet even goed kijken wat je voorkeur heeft want er zijn 2 uitvoeringen (1 met langsscheepse kombuis en 1 met L vorm)
Groet en succes met je keuze,
Ewald

Jeroen,
Wij wilden eerst ook overstappen naar een 32 maar hebben dit uiteindelijk niet gedaan omdat je er qua functionele ruimte niet echt veel op vooruit gaat. De 30 oogt, met open voorpunt, ook ruimtelijker. Je betaalt dan ook relatief veel geld voor die twee voet extra. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een 34 en we zijn zeer tevreden over de ruimte en de zeileigenschappen. De 35 Classic, zoals Ewald voorstelt, is een zeer goed alternatief. De 35 staat ook bekend als een snelle zeiler. Kortom, doe niks overhaast en ori?nteer je goed anders sta je over twee of drie jaar weer voor de keuze.
Gr Raymond

Jeroen,
Ik zag een DF35C bij Jachtwerf Noordschans in de verkoop en de prijs was best interessant. Er zijn nu verkoopdagen van 2e hands schepen.mariposa39369,7364467593

Hi Jeroen,
wij hebben onze Dufour 32Cl van 2004 met veel extra’s die nog zo goed als nieuw is, nog te koop… De vraagprijs is rond 70K maar is zeker bespreekbaar.
Ik heb geen ervaring met een D30 maar vind de 32Cl echt een heerlijk schip. Wij hebben gevaren op IJselmeer en Waddenzee. Als je vragen hebt over de 32Cl kun je me altijd bellen of mailen:
r.p.vanwijk@planet.nl
06 113 22962
Groeten,
Robert

Wij zijn zelf geen overstappers, maar maakten vorige jaar wel de keuze tussen de 30 en de 32, ten gunste van de 32. Beide vonden we deze twee -in hun maat en prijsklasse- veruit het meest aantrekkelijke aan de markt, inclusief nieuwere schepen.
De belangrijkste redenen om de 32 te kiezen waren:
De 32 heeft een wat beter tuig, naar onze (subjectieve) smaak, met name de puttings zijn netjes bevestigd;
De buiskap zit op een wat beter plek (op de 30 staat ie verder naar voren);
De afgesloten hut voorin (wat natuurlijk in de 30 ook kan) is voor ons een pre en voldoet goed;
Wat kastjes meer, ipv de aflegvakken;
De 32 vaart wat rustiger, zonder sloom te worden.
De afwerking van beide schepen is inderdaad heel behoorlijk. Ik heb ook vergeleken met de nieuwkomers en vind de afwerking door de bank genomen wat minder. De nadruk ligt op veel bieden voor een gegeven prijs. De kwaliteit is leidt daaronder. Het is niet alleen het uurloon, want ook de kwaliteit van het toegepaste hout is (ook weer subjectief) minder. Het is allemaal wel wat moderner, maar dat duurt maar even. Peter S.39417,7053240741

Hallo Forumleden,

een oud onderwerp, met nieuwe input! Wij hebben onlangs de overstap gemaakt van de D30 naar de D32 classic. Ondanks dat ik ook een aantal jaar gedacht heb dat het verschil qua lengte te klein is tussen beide boten ben ik daar nu zeker van teruggekomen! Zo klein als de verschillen lijken, zo groot zijn ze in werkelijkheid, officieel scheelt het ook een meter lengte (=3 voet) overigens. De D32 is een heel ander schip, veel meer “volwassen”. Belangrijkste verschillen:

  • stahoogte binnen,
  • loop naar voren over dek
  • zit in de kuip, betere rugleuning en beschutting
  • verstaging en opbouw van de mast
  • motorruimte nog beter geïsoleerd
  • betere opbergruimtes binnen
  • bediening en gebruik ankergerei
  • zeilt sneller, echter de beleving is iets minder door het rustigere karakter (D32 is uiteraard zwaarder)
  • de D32 is varend op de motor (bij lage snelheid) wel gevoeliger voor wind dan de D30.
  • de D32 lijkt ook “zwaarder” of steviger gebouwd met bijvoorbeeld minder verende delen in het dek en een stevigere binnenschaal.

Graag even een berichtje op het moment dat iemand meer wil weten.

Hoi Jeroen,

Nou gefeliciteerd. heb je geen foto’s of iets dergelijks. Heb je een boot van een forumlid gekocht?
Eigenlijk had je een 34P moeten nemen, nog sneller, minstens net zo ruim of meer en natuurlijk een superschip!?
(HAHA!)

Ciao,

Hallo Jeroen,

Kijk eens op Yachtworld.com
Heeft een goede zoekmachine.
Speel er eens mee.

Als je sneller wilt, denk ik meer aan de tuigage als aan de boot.
Investeer wat in een highaspect en een boegspriet met code zero / genaker

Bijvoorbeeld
35’ Dufour 35 CLASSIC
Bouwjaar: 2000
Huidige prijs: EUR 60,000 BTW betaald
Locatie St Quay Portrieux, Frankrijk
Materiaal Romp: Polyester
Motor/Brandstoftype: één Diesel
YW# 77239-2241984

Laat je niet weerhouden om ver te kijken.
Er zijn genoeg Dufourvaarders die willen helpen om te halen en Ryanair kost toch ook 2x niks.

Groet

Guus

Hans,

Wat voor een boot heb je nu eigenlijk…? :wink:

Je bent er klaarblijkelijk ontzettend tevreden over en dat is mooi.
Ik vraag me echter wel af of je dat in elke posting moet vermelden.
Heb je aandelen?

Groet Ewout

Hallo Ewout en Hans,

Ewout ik ben eigenlijk wel bij met je posting. Je kunt op dit mooie forum geen mededeling, type of onderwerp openen of overal is een reactie van Rappe Hans te lezen. Ik ga er vanuit dat dit met de beste bedoelingen is en op zich is er niet veel op tegen, echter het voegt totaal niets toe aan het forum of het doel ervan. Hans als je goed had gelezen zie je dat ik niet Jeroen ben. Neem van mij aan dat ik goed overwogen de keuze van D30 naar D32 gemaakt heb. En ander types Dufour of ander merken zijn ook zeker de revue gepasserd en zijn het duidelijk niet geworden. Met mijn posting heb ik andere geïnteresseerden willen helpen bij een overstap of de koop van een D30 of D32. Wellicht ken je de optie (en is het een goed idee) dat je een prive mail zendt aan degene die je wil bereiken. Ik neem aan dat je weet hoe de D32 classic eruit ziet en vraag me af wat je vervolgens met een foto van onze boot wil.

Groet,

Xander