Overstag gaan

Bij het overstag gaan, blijft de fokkeschoot achter een blokje hangen aan de voorkant van de mast. Heeft iemand hier ook last van en hoe heb je dat opgelost?
Mvg, Loek
 

Dag Loek,
Wij hebben daar geen last van. Kun je een foto maken van het betreffende blokje.

Suggestie: Hopelijk waardeer je dit?
Misschien komt het door de wijze van overstag gaan?
Voorafgaand aan het overstag gaan wordt de nieuwe (lij) fokkeschoot alvast om de lier geslagen en in de self tailing gelegd en vervolgens iets aangetrokken zodat deze net strak staat. De lierhandel kan er vast in. Op het commando van de schipper “klaar om te wenden” …“ja” …“ree”! Gaat het roer om en laat ik de fokkeschoot iets vieren. Zodra de spanning uit de fok gaat, die dan nog aan nog aan loef staat, trek ik de schoot weer aan zodat de fok bak komt te staan en meehelpt de boot door de wind te duwen. Dan wordt vervolgens “als de bliksem” de schoot van de lier gehaald en wordt, op de hand, de nieuwe schoot aangetrokken. Als de timing goed is en het snel genoeg gaat hoeft er niet eens gelierd te worden en staat het zeil direct al strak nog voor het wind vangt. Dan kan het voorzeil puur gertimd worden door de schoot zelfs iets te laten vieren. Op die manier zijn de schoten zo kort mogelijk en gaat het zeil gedreven door de wind, vanuit bak, om.
Misschien heb je hier iets aan? De foto van het betreffende blokje zie ik graag. Blijft het zeil of de schoot erachter hangen?