Overname Dufour en Grand Soleil door Bavaria

Op verschillende websites staan berichten over de overname van Dufour en Grand Soleil door Bavaria.
Er zou op de beurs in Parijs een aankondiging hierover zijn geweest, maar daarvan heb ik niets officieels kunnen vinden.
Op het internationale Dufour forum stond het volgende bericht c.q. link vermeld:

"See the following link, taken from the IBI newsletter.

dufour.org.uk/html/news.html

David Eyre
Secretary
Dufour Association
dufour.org.uk"

Het lijkt er dus op dat deze overname een feit is.

Zie ook:

yacht.de/yo/yo_news/powersla … id,30.html

Was al eerder aangekondigd in de Yacht. En zo worden we toch nog allemaal Bav-ianen :mrgreen:

Om tegenwicht te geven aan het Hanse geweld (inclusief Dehler e.d.) moest Bavaria toch ook wat (als het doorgaat). Wat wil je dan meer dan een snel en design-merk als Grand Soleil en een iets exclusiever merk als Bav, Dufour. Hoewel ze (Duf en Bav) op de dezelfde wijze gebouwd worden en qua kwaliteit weinig verschillen. Wees eerlijk. Op de Performance lijn na, zijn Dufours niet anders, alleen qua uiterlijk, dan Bav’s. Allemaal massa-toerproducties, net als de touringboten van Jeanneau en Benetau. Het gaat allemaal om de meest verkochte boten, dus zo goedkoop mogelijk produceren en zoveel mogelijk winst maken, ten koste van je klanten!?

Of niet soms. Misschien worden Dufours nu alleen nog maar goedkoper, omdat er veel scherper ingekocht kan worden. Of betalen wij nog net zoveel en strijken de directeuren de winst in hun zak. Zo gaat het toch altijd! Niets voor niets.

Ciao,

Hans,
Wat een negatieve kijk op het leven. Wij kunnen ons toch ook onze bootjes niet permiteren omdat we zulke minimumleiers zijn? Bavaria stond een jaar geleden nog op het punt van omvallen.
Met het verwerven van Dufour en Grand Soleil heeft Bavaria zijn markt naar boven verbreed (Dufour = middensegment en innovatie en Grand Soleil de bovenkant en het pure performace segment) en is een ware concurrent voor Beneteau en Hanse.
Wel vraag ik mij af wat er bij zulke grote spelers nog aan synergie bereikt kan worden.
Ook vraag ik mij af wat dit voor Messink gaat betekenen.
Zij bevinden zich met Grand Soleil en Swan in het hogere segment. Daarin past denk ik goed het importeurschap van Dehler dat zij net hebben verworven. Maar, Dehler is van Hanse en Grand Soleil nu van Bavaria …
Het blijven roerige tijden!
We moeten er maar van uitgaan, dat de continuiteit van Dufour door deze overname gegarandeerd blijft en dat dit de waarde van onze scheepjes ten goede komt.

Hallo Hans en Benno,

In de wereld van jachtbouwers is nog van alles te verbetren.
Als ik zie waar Dufour inkoopt dan zie ik veel lokale leveranciers (Midden en Zuid Frankrijk)
Denk aan Harsen en Verven.
Dan koopt een ieder de kielen ergens anders (Dufour in Engeland)

Ook de importeurschappen kunnen veel krachten bundelen. Een kwaliteitstap in het onderhouden van klant kontakt is ook welkom bij Dufour, heb ik in elk geval ervaren.
Het opleveren en commissionen kan veel beter.
Plannen en communiceren kan veel beter.
Dus door bundelen is nog een hoop synergie te winnen volgens mij.
Dus ik zie het als een kans op verbetering.
En in afwerking en gekozen materialen zie ik toch wel een verschil met een Bavaria.
Dufour kan bijvoorbeeld ook wel leren van het Quality management systeem van Bavaria.

Ik denk overigens niet dat we er veel van zullen merken, dus blijft het een kans.

Groet,
Guus

Ik sprak een BAV-zeiler en die was wel enthousiast.
Logisch, upgrade van het merk!?

Hoezo upgrade,

Deutsche Grundlichkeit maar waarschijnlijk nog steeds met de Franse slag.
Volgens mij kan hier maar 1 merk van profiteren.

Zie in nieuwe blad Zeilen een test van de nieuwe BAV 36, nog niet gelezen, maar 2 woorden vanllen mij op “perfecte afwerking?”

Ciao,

En ach, wat maakt het uit het zolang je tevreden bent met wat je hebt en niet van plan bent iets anders te kopen :sunglasses: .

Inderdaad, ieder het zijne. Er worden zoveel nieuwe en mooie boten gebouwd dat je elk jaar wel wat anders kan en wil kopen, maar ik blijf toch maar bij onze vertrouwde RAP!

Ga wel lekker naar de diverse watersportbeurzen.

Ciao,

Dufourvaarders.

Ik zag wel dat het overname bedrag voor een dergelijke groot bedrijf, wel heel laag was. Ik geloof dat Dufour en GS nu niet bepaald gezond waren en op het punt stonden om om te vallen.

Ciao,

Aankondiging nieuwe bavaria lijn, op basis dufour performance lijn.
Morgen komt er al een eerste model op de markt. Hij is identiek aan de dufour 34 performance, hij gaat onder de serie vallen die de match opvolgt.
De naam wordt de bavarie 34 rap , later volgen er nog meer modellen.
Vanaf morgen op de Bavaria site te zien.

groeten Medard

Hoi, hoi,

Bavaria 34 RAP? ik ga daar geld voor vragen, rap is natuurlijk wel een unieke naam!?

Ciao

.

Ik ben ook benaderd door van der Bosch om de Bavaria 34 Rap.dobbel P te komen bezichtigen met de paasdagen dan is hij in Nederland

Ik krijg inmiddels wel medelijden met de toeleveranciers van dit soort conglomeraten.
Alles moet hoe langer hoe meer tegen uitgeknepen ramprijzen, waardoor straks alles in China geproduceerd wordt.
Van lieren, patrijspoorten, tot zeilen en masten, enz enz, voor zover dat niet al het geval is.
Maar dat is nu eenmaal de consequentie van het feit dat de consument een 37 voeter onder de 100.000 euro wil kopen.

De eerste spionage foto`s zijn er ! :laughing:

Wouwww, en dat nog wel van mijn balkon in Lekkerkerk geschoten…

Zo, dat ziet er goed uit, wat een snelheid!

Knap genomen die foto, vast een vak-fotograaf, met zeil- en kook-achtergrond.
Ik heb ook begrepen dat zij, de Bavaria groep, een aparte dealer hiervoor willen aanstellen. Iemand die ervaring heeft met hard zeilen, van mooie boten houdt en ook nog verstand heeft van Dufours. Geruchten gaan dat www.yachtingmanagement.nl de nieuwe dealer wordt. Vanuit welke haven is nog niet zeker. Ik zag de BAV RAP pas liggen in Strijensas. Vanaf zondag ligt de BAV RAP waarschijnlijk in Krimpen ad Lek.

Ik kan haast niet wachten dit jacht te bezichtigen. Ben benieuwd of de binnenkant veel afwijkt van de daadwerkelijke Dufour 34PP.

Ciao,