Opstelling Danfoss compressor

Dag Dufourvaarders,
Bij onze DF30C is de Danfoss BD 35F compressor van de koelkast volgens mij niet optimaal ge?nstalleerd. Zie foto.

De ventilator is keurig omgeven door de warmtewisselaar en kan zodoende de warmte prima afvoeren zij het niet dat de ventilator vrij ver van een relatief kleine rooster is geplaatst en er niet voorzien is in een aparte aanvoer van verse/koude lucht. Zodoende staat de ventilator “in zijn eigen sop rond te pompen” hetgeen uiteindelijk betekent dat er meer energie wordt vernietigd (accu’s) en de koelkast trager afkoelt. Zomernachten hoor je goed dat de compressor relatief vaak aan staat, meer dan nodig! Ik ben van plan het geheel naar voren te brengen zodat de ventilator vlak voor het houten paneel staat (op de foto → naar rechts) en het rooster te vergroten. Tevens wil ik voorzien in een aanvoer van frisse lucht via de achterzijde b.v. langs de achterkant van de oven (niet gunstig als deze aan staat) of via de rechterzijde vanuit het ernaast gelegen compartiment (dus ook met een louvre). Hoe staat de koelcompressor bij jullie opgesteld? Hebben andere Dufourvaarders dit probleempje al getackeld?

2006-11-26_222307_Danfoss-BD35F-compressor.jpg

Hallo Piet,
Ik ben in het begin ook met de koeling aan het stoeien geweest. Alllereerst de ventilator omgedraaid, die blies naar de moter toe ipv er van af. Vervolgens heb ik er een plankje overheen gemaakt om de luchtstroom te verbeteren. Jouw idee om de unit te verplaatsen naar het rooster staat mij wel aan. Ik heb de tijd wel eens opgenomen, per kwartier draait de moter 5 minuten. Dat zou best minder kunnen. En het is de grootste stroomvreter aan boord.
Ik denk dat als je een gat maakt richting koelkast met een rooster ervoor, dan zuig je de lucht uit het aanrechtkastje en niet van de oven vandaan. Dat lijkt me voldoende voor de extra lucht.
Peter

Hallo DF30C vaarders:

Ik heb dit weekend nog eens wat beter gekeken naar de wijze waarop het Danfoss koelaggregaat geschakeld wordt. Ik meende dat deze direct afgeschakeld is via het standaard schakelpaneel. Niet dus!
Je schakelt met het schakelpaneel enkel een Bosch minirelais (autorelais) die op zijn beurt de thermostaat onderbreekt (op de foto van het eerste bericht is dit relais links-onder te zien). De 12 Volt spanning is echter via twee dikke 4 mm2 draden (met een zware gewone zekering in de plus) regelrecht aangesloten op de Danfoss regelaar.
Dus, als je alle schakelaar op het VDO paneel in de uit positie hebt gezet, dan staat er nog steeds spanning op de Danfoss regelaar. Die is pas afgeschakeld als de hoofdschakelaars afgeschakeld zijn. 't Is maar dat je het weet. Een reden waardoor via deze lekstroom je accu langzaam aan leeg kan stromen.

[size=9]PS; ik heb aabgenomen dat het relais zoals dit schema ingrijpt in de schakeling maar moet dit nog eens precies uitpluizen. De plus en min polen dat klopt zeker.[/size]
mariposa39148,3168518519
2007-03-05_200507_danfoss-2.jpg

Hallo Mede D30 vaarders,
Ik was afgelopen weekend in mijn boot en heb een foto gemaakt van de opstelling van mijn koelcompressor (zie onder). Het is volgens mij een ander type dan hierboven, maar de opstelling sluit wel aan met jullie ideeen; dichterbij rooster en grote opening in keukenschot. De koelkast springt niet erg vaak, alleen bij zeer warm weer. Wel vind ik dat hij wat veel lawaai maakt, maar goed dat kan waarschijnlijk ook niet anders.
Groet,
Ewald
P.S. Beau gaat morgen het water weer in, dus dan even poetsen en het seizoen kan beginnen!
2007-03-26_200115_Afb002.jpg

Hallo,

Komende week verblijf ik weer een weekje aan boord van onze Dufour 2800. Om te zorgen dat ik 's middags kan genieten van een koud biertje heb ik afgelopen weekend toch maar een Koelaggregaat van Waeco ingebouwd. Ik heb hier een omvormer/gelijkstroom kastje tussengezet die automatisch naar walstroom omschakelt als deze aangesloten is. Op deze manier ontlast je de accu’s. De aansluiting op de service accu gaat met een eigen groep, zodat ik deze voor langere tochten evt. uit kan schakelen om te voorkomen dat de koelkast de accu leegtrekt. Het Waeco systeem heeft overigens volgens de specs wel een automatische beveiliging tegen legentrekken van accu’s.

Groet,
Henk

Dag Henk,

Netjes gedaan Henk. Ik zie dat de ventilator de lucht netjes naar een ventilatieopening blaast. Ik zie ook een behoorlijk gat links achter.
Twee vragen:

  • hoe groot is het afvoergat ongeveer?
  • Is er aanvoer van voldoende koellucht?
    Je moet maar zo rekenen… hoe beter de aanvoer van frisse lucht is en de afvoer van warme lucht is, des te minder energie (AH’s / stroom) zal de koelkast verbruiken.
    Overrigens schakelt ook de Danfoss af als de akku te ver leeg getrokken is.