opsporen water lekkage

Wie heeft er voor mij goede adviezen/tips voor het opsporen van
waterlekkage. Ik heb steeds water in de bilge staan maar ik kan er maar niet achterkomen waar dit precies vandaan komt. De boot staat nu op de wal en is zelfs gedeeltelijk met een zeil afgedekt. De kuip is niet geheel afgedekt en vooraan bij de ankerbak ook niet. Ik heb zelf het idee dat het water op ??n of andere manier via de kuip en mogelijk loospijp naar binnen komt maar dat is maar een vermoeden
 
Het gaat om een Dufour 31 van 1979

Jan,
Ik zag dat je al voldoende respons had op news.nl.sport.varen , een kleine toevoeging. Door dat je schip op de bok, zonder buiskap en waarschijnlijk iets achterover helt, er lekkage kan optreden bij je schuifluik.
 

Jan,
Als je een vermoeden hebt waar het zou kunnen lekken dan zou ik er een fles goedkope rode wijn aan wagen. Je kunt dan binnen aan mogelijke “rode” leksporen zien of je inschatting juist was.
Gr Raymond 

Jan,

Wellicht is het lek al gevonden, anders nog mijn ervaring met de ankerbak  loospijp:

Aan de anker bak zit een pijpje gelamineerd en hieraan een slang naar het loospijpje in de boeg. Je kan hierbij door de driehoekige plank in de voorpunt te verwijderen.
Bij mij zat er een onzichtbare barst in de verbinding van het loospijpje aan de anker bak. Ik heb dit met een matje en polyester weer dicht gemaakt. Bij het (de)monteren van het korte stukje slang heb  ik de slang wel warm moeten maken omdat je anders veel te veel kracht moet zetten om het los en vast te krijgen.

Groet Hans

Dag Jan Faber,
De lekkage die ik had kwam van de stopkontakten aan de voorkant van de mast.
Het bleek dat de voetjes niet goed in de kid zaten en de kid wat verdroogt was.
Ook de plaats waar dit gemonteerd is loopt 'n beetje rond waardoor het langzaam naar binnen sijpelde en deels in de bedradings goot over b.b.verderliep. en ook via de kast in de biels kwam.
iIk hoop dat je ook hier wat aan heb, gro, ruud hahnen

Beste Jan,

Ook ik heb in mijn 2800 bijna altijd wel enig water in de bilge staan. Eerst had ik een lekkende waterzak, later bleken mijn dekstekkers niet goed afgedicht, na een schilderbeurt heb ik veel onderdelen met kitlijm vastgezet, en dan nog staat er soms water in. Condens, lekkage bij de schroefas, wie zal 't zeggen. Ik kreeg eens de tip om biotex uit te strooien, je ziet dan waar het nat wordt. Niet te druk om maken …

[size=15]Harteli<?:namespace prefix = st1 ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags” />st1:PersonNamejk</st1:PersonName> dank voor alle reacties (beter laat dan nooit); het probleem zat in het feit dat ik destijds bij de aankoop van de boot op advies van de expert een nieuwe afvoer van de gasbun heb laten aanbrengen (zie ook bij onderwerp: afvoer gasbun)[/size]

<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />[size=15] [/size] [size=15]De oorzaak van de lekkage was dat de afvoer is niet goed onder afschot is aangebracht waardoor er water in deze afvoer bleef staan en na verloop van tijd via de slangklemmetjes uiteindelijk doorsijpelde naar de bilge.[/size] [size=15] [/size] [size=15]Ik heb overigens geen flessen wijn gebruikt om het lek op te sporen maar heb in eerste instantie wel kleurstof voor bloemenwater gebruikt (misschien een tip voor de toekomstige spoorders ?)[/size]

Jan,
Via het slangklemmetje lekken. Als dit nu gas was geweest, wat dan?
Ciao,

gelukkig is dit niet het geval geweest. 
Overigens is er ook een nog gasdetector aanwezig die in dat geval een alarm geeft.
Jan Faber