oplever problemen bij Messink

Ik heb in mei van 2008 mijn nieuwe Dufour 485 grand large geleverd gekregen van Messink. Het schip was zo slecht klaar gemaakt dat zelfs de deuren van de kajuiten niet gesloten konden worden omdat ze zo erg klemde. Inmiddels zijn er meer dan 90 opleverpunten waarvan Messink wel zegt ze op te lossen maar er telkens maar een beetje aan doet of prutswerk levert. Wat me het meeste stoort is dat men het zo normaal vindt om prutswerk te leveren. Ben ik een op zich staand geval of zijn er meer Messink klanten die zich in de steek gelaten voelen? Ik heb nu na ruim een half jaar maar besloten het aan de juristen over te laten. Zij er lotgenoten??

18-05-2009
Inmiddels zijn de werkzaamheden in volle gang en krijg ik toch nog een prachtig schip. waarschijnlijk kan ik me over een paar weken tot de tevreden Messink klanten rekenen.

16-08-2010 :cry:
Helaas heb ik nog een treurig bericht. Na aanvankelijk wat strubbelingen in het begin zijn de puntjes toch bijna voor de voet opgelost. Na het inschakelen van de rechtsbijstand verzekering is er wel een expert aan te pas moeten komen maar goed Arjen de Boer heeft toch geregeld wat punten opgelost en het ging bijna na een opelost geheel. Tot dat Arjen weg ging bij Messink en ik weer met ****** Messink te maken heb gekregen. Inmiddels laat hij mij al 3 maanden met een kapotte boegschroef rond varen en vertikt hij het om deze te laten repareren. Het is per slot van rekening een storing die door Arjen de Boer en door Technautics bevestigd is en die gerepareerd zou worden tot dat ****** Messink er zich mee ging bemoeien. Het ziet er nu naar uit dat we de rechter maar moeten laten beslissen omdat met ****** Messink geen afspraken te maken zijn. Jammergenoeg is nu het derde vaarseizoen door ****** Messink verknalt. Hopelijk komt het er toch nog eens van om ongestoord te kunnen genieten.

31-08-2010 :arrow_right:
Hallo allemaal,

Nog eventjes verder. Ik zie dat er wat mensen met een verhaal over Rob Krijgsman reageren.
Daar heb ik toen ik een nieuwe Jeanneau 40.3 gekocht heb alleen maar goede ervaringen mee gehad dit was wel in de tijd dat Rob Krijgsman zelf nog eigenaar was. De goede service van Rob heeft waarschijnlijk bij mij de verwachting gewekt dat Messink mij ook netjes zou behandelen. Het probleem bij Messink is dat men je daar een schuld gevoel aan praat en doet geloven dat je echt onredelijk bezig bent. Er is uit eindelijk een expert aan te pas gekomen en toen was het in eens allemaal normaal dat er gerepareerd zou moeten worden. Het probleem is toen geworden dat er 70 % van de problemen opgelost is en dat er toen de problemen weer begonnen. Waarom kan Messink niet gewoon zijn garantieverplichting nakomen. Waarom geeft ****** Messink liever geld uit aan een advocaat dan aan het oplossen van de problemen. Eerst telkens zeggen dat men het gaat oplossen(helaas niet wanneer) en dan plotseling zeggen dat alles al opgelost is en dat het mijn probleem is. Wat je ook doet sluit bij je allriskverzekering ook maar een rechtsbijstandverzekering af want anders zul je de moet snel opgeven en daar hopen ze volgens mij op.

Hoi Ad,
Jammer, ik heb juist tegenovergestelde ervaringen.
Ciao,

Probleem voor aflopen van garantie gemeld. Helaas beweert Gideon Messink :imp: dat de garatie termijn verstreken is terwijl ik zwart op wit heb dat die nog niet verstreken is. Mijn advokaat heeft hier weer een briefje aan moeten spenderen. Wie weet waar het een keertje eindigd.

Dag Ad,

Als ik het zo allemaal lees dan doet Dufour er goed aan te heroverwegen wat de meerwaarde is van een derde Dufouraanbieder in een zo klein land als Nederland. Messink lijkt als Dufour-vertegenwoordiger geen beste after sales service te leveren en doet dus de naam van Dufour geen goed. Een brief hierover aan Dufour (bij voorkeur ik de Franse taal) met een CC-tje aan Messink zal ongetwijfeld een ieder op scherp zetten.
Aan de andere kant, je verhaal lezende, zijn er wel serieuze problemen, die in oorsprong mogelijk bij de Dufour-werf zelf vandaan komen. Ik mag aannemen dat Messink ook verhaal haalt bij Dufour omdat ze erg veel uren moeten besteden in nazorg. Het is daarbij altijd een combinatie want nadat het schip geleverd is wordt er nog veel door de vertegenwoordiger zelf opgetuigd en aangebracht. Hoe dan ook daar heb je als klant geen boodschap aan. Je mag een goed en compleet product verwachten. Het vakmanschap van geleverde nazorg moet daarbij natuurlijk voorop staan.
Wij komen zelf meer en meer tot de conclusie dat het voordelen heeft een occasion te kopen omdat je ten minste de staat en kwaliteit van het schip vooraf kunt beoordelen. Bij een nieuw schip moet je maar afwachten wat je “in je schoot krijgt geworpen”. Een jammerlijke ontwikkeling.

Hoi Ad.
Wel het zelfde verhaal weer bij onze dealers van Dufour. Ook eens een Dufour 36 classic gekocht bij Jachtservice Muiden diverse gebreken, mag best er zit heel wat bijgeleverd door verschillende leveranciers. Zo werkte mijn koelkast niet, buiskap waren ze vergeten te bestellen (wel betaald) schootlieren niet vervangen had om een maatje zwaarder gevraagd en betaald volgens rekening en daarnaast nog lekkage op een afsluiter.
Twee weken na oplevering (schip lag nog aan de werf)heb ik een brief op poten opgesteld dat ze binnen twee weken de zaken moesten afleveren zoals het hoorde, anders geld terug en mochten ze de boot houden.
Schip is toen keurig afgeleverd volgens afspraak.
Drie jaar later ging mijn acculader kapot in Numandsdorp, Noordschans gebeld, monteur is aan boord geweest en heeft deze toen meegenomen naar zijn thuisbasis Noordschans. Na een week belde ze op dat hij kapot was de garantie van een jaar was verlopen en ik maar een nieuwe moest kopen.
Ik heb toen zelf de importeur gebeld met de vraag hoe lang zo’n apparaat mee gaat gemiddeld, hun antwoord was minimaal 10 jaar. Noordschans moest hem opsturen naar de importeur en dan zal deze gerepareerd worden, wat aan mij schriftelijk is bevestigd.
Na twee weken kreeg ik een telefoontje van Noordschans dat mijn acculader gemaakt was. Totale kosten 150 euro voor de voorrij kosten van hun monteur.
Zo kan ik ook een geval met een boiler en saildrive problemen toen nog in Kortgene bij de Groot. Die boot had daar drie zomers lang een vaste ligplaats om dit op te lossen. Schakel dus gelijk de importeur in bij problemen, kijk even op je garantie bewijzen wie dat zijn, dat bespaar je een hoop ergenis.

Nog beter is zoals Piet schreef, laat een ander de boot drie jaar invaren, intussen zijn de problemen opgelost. Klinkt natuurlijk verdomd vervelend als je zoveel geld in zo’n schip heb gestoken. Maar zeg ook de importeur van Quick boegschroeven de wacht aan, na drie jaar mag zo’n ding niet kapot gaan

Mannen, er is altijd wat.
Mijn ervaring is dat indien je in goed overleg met begrip voor beide partijen je problemen bespreekt er altijd een oplossing is. Ook de dealer weet niet altijd alles en moet soms zoekender wijze problemen oplossen.
Op deze wij heb ik inmiddels vier zeiljachten bij Jachtservice Muiden gekocht en ben nog steeds een tevreden klant. Er gaat wel is iets fout, maar alles wordt uiteindelijk goed opgelost. Zodra je op je strepen gaat staan, wordt het loopgravenwerk.
We hebben onze bootjes toch voor ons plezier.
Overigens heb ik “in the grapefine” gehoord dat Jachtservice Muiden nu weer officieel dealer voor Noord Nederland is geworden (was een servicepunt voor Noordschans) in plaats van Messink. Messink staat ook niet meer op de Dufourstand.

Reeds in 2004 plaatste ik dit over onze ervaring:

Wij kochten ons schip (Martinique Dufour 36 Classic) in Noordschans in sept .'99. Het was een demoschip dat in april '99 van de werf was gekomen en als showroommodel dienst had gedaan en de test met het blad “Zeilen” had ondergaan (zie ook Zeilen sept. '99)
Het voordeel van een demoschip (behalve het financiele aspect, dat ik hier niet wil bespreken) is dat bepaalde aanvangsprobleempjes vaak al zijn opgelost, omdat de leverancier geinteresseerden niet met mankementen wil confronteren.
De afspraak was dat ons schip in nieuwstaat opgeleverd zou worden. Ik moet zeggen dat dat redelijk goed gelukt is. (de zeilen waren alleen tijdens bovengenoemde test gebruikt) Binnen en buiten heb ik nooit schade of iets dergelijks opgemerkt. Wel gingen in de optiesfeer dingen mis, zoals de 3 ST 60 klokken op de stuurstand, waar 1 van de 3 zwart was (winkeldochter) ipv de andere 2 die grijs waren. ( na wat discussie omgeruild) Het teak op de kuipbanken zat op sommige plaatsen los (stond zelfs water onder) maar is netjes opnieuw gedaan. Verder had ik optioneel teak op de kuipvloer en zwemplateau laten leggen. Dit was na een jaar niet goed (water bleef in kieren staan, en is tijdens de garantiebeurt sept 2000 keurig opgelost.
Ik had na een seizoen een lijstje met 8 a 10 punten, waarvan enkele meer conceptproblemen zijn dan exemplarische mankementen. Conceptproblemen ( zoals altijd 3 ltr water onder in de ankerbak) , zo is mij gebleken daar is men een beetje vies van en is er weinig bereidheid tot oplossen. Exemplarische problemen zijn aantoonbaar verschillend met ieder zusterschip (die liggen ter plaatse) , en daar kan men niet om heen. Kortom van deze punten zijn de belangrijkste opgelost, maar dit kostte nog al eens discussie. Het is ook een beetje onderhandelen, dus geven en nemen. Wel is mijn advies zoveel mogelijk bij oplevering te onderkennen en vast te leggen en ook bij een garantiebeurt zaken op papier zetten.
Ik herken het thema overigens van de interne communicatie zoals Richard aanhaalt, en des te beter is het dingen op papier te zetten.
Ik ben het volkomen eens dat een auto kopen iets heel anders is. Auto’s zijn veel beter gecontroleerd op kwaliteit en details, en de service is in het algemeen factoren beter.
Overigens is Dufour c.q. Noordschans geen uitzondering. Ik ken mensen met een nieuwe/jonge Victoire, Hansse en een Jeaneau. De ellende varieert van irritatie over details tot komplete rechtzaken. Ook over Bavaria heb ik rampenverhalen gehoord. Als ik eea op een rij zet trek ik de conclusie dat er een hoop te verbeteren valt. De service kan niet tippen aan een nieuwe auto, maar is eerder te vergelijken met de service bij de oplevering van een nieuw huis. Een kwestie van geven en nemen, lijkt het wel. Zijn er specifieke vragen, mail me via onderstaand mailadres.

Door Martinique wordt ook Jeanneau genoemd als zijnde problematisch qua after service. Dat moet ik bestrijden. ik heb vorig jaar een nieuwe Jeanneau gekocht en daar waren de nodige punten varierend van klein tot best groot. Denk aan een kapot lampje of het polyesther aan 1 kant van kuip begon grote cracks te vertonen. De service die Krijgsman levert is gewoon goed. Elk punt wordt serieus opgepakt en verholpen op locatie. Zij rijden met een eigen busje rond en als het wat grotere problemen zijn (zoals ons poly probleem) dan komt er een expert uit Frankrijk die het probleem verhelpt. Bij mijn boot is hij 2 weken bezig geweest om de hele stuurboord zijde van de kuip (incl antisslipdeel) opnieuw van een mooie strakke gelcoat te voorzien.
Ik heb meerdere jeanneau eigenaren gesproken en die zijn allen vol lof over de service van Krijgsman Watersport. Dus het kan wel goed gaan, maar je bent wel afhankelijk van het bedrijf waar je mee in zee gaat (inderdaad compleet anders dan met auto’s). Dit was overigens ook één van de redenen om nieuwe Jeanneau te kopen en dan ook bij Krijgsman en niet bij Skipsmaritiem(dit is een relatief jonge dealer en heeft nog geen trackrecord)

Groet,

Ewald

Ewald, In mijn post van 2004 haal ik een geval aan van een kennis met een Jeaneau Sun Fast geleverd door Rob Krijgsman met dusdanige problemen dat dit tot juridische stappen heeft geleid. Je kunt dat “bestrijden”, maar het is helaas wel een feit. Zou kunnen dat dit een incident is of dat het de laatste 6 jaar allemaal veel beter is geworden, maar dit soort zaken zijn allemaal gebaseerd op individuele ervaringen. Hans (RAP/Dufour 34PP) heeft een super goede ervaring met Messink, terwijl een ander inmiddels moedeloos is. Je kunt alles “bestrijden”, maar de feiten tellen.