opbokken 385 grand large

Afgelopen weekend de boot voor het eerst uit het water laten halen.

We hebben ij onze vereniging standaard bokken met een een lengte van 3 meter.

Bij het opbokken was het erg moeilijk de boot op de kiel in balans te krijgen, schip bleef achterover hellen
waardoon er te veel druk op de achterste bokken was. Uiteindelijk na veel wikken en wegen dit opgelost door op de achter bokken een balk te leggen om daarmee de druk over de hele balk te kunnen verdelen.

Daarna aan de achterkant nog een enkele extra bok geplaatst. Probleem in deze was dat het bij mijn schip meer dan 1,5 uur heeft gekost om het goed op de bok te krijgen.

Zijn er andere 385 bezitters die hetzelfde probleem zijn tegengekomen ?

In afwachting.

Peter Palmboom
Chara

Hoi Peter,

Ik ga al jaren met onze Dufours (eerst 36 Classic en nu 34 PP) uit het water in de jachthaven van Strijensas. Daar hebben zij een professionele kraan die de boot perfect recht en horizontaal kan hangen. Hierdoor staat de zeilboot altijd prima op de bokken en zijn zij snel klaar. Wat zij wel doen, is een extra steun onder het vlak van de motor. Waarschijnlijk niet nodig, maar voor alle zekerheid. Ook zetten zij 2 balkjes aan beide kanten van de kiel, geschoord, zodat de boot niet zij uit op de bok kan.

Uiteraard zal de stalling duurder zijn, dan bij jouw vereniging, maar ik heb het er graag voor over. Het scheelt met een verenigingsplaats voor mij ongeveer 300 euro. Maar dan hoef ik geen bok te regelen, niet de gehele dag of weekend aanwezig te zijn bij het helpen (2x), wordt de boot perfect afgespoten, staat de boot op een bewaakt en afgesloten terrein, staat de boot, inclusief mast, prima geschoord op de professionele bok etc. En, als ik zelf er niet bij kan zijn, zetten zij de boot op de bok e.d. Ik heb die 300 euro er graag voor over.

Ciao,