Beste Dufourvaarders,
De afgelopen weken zijn we voor het eerst wat langer dan een aantal dagen weggeweest met onze 30 Classic. Dan komt de beperkte opbergruimte op een 30 voeter toch aan de orde. Onder de kajuitbanken zit aardig wat ruimte, maar het is lastig om steeds de kussens omhoog te doen, planken omhoog te halen, spullen te pakken, planken terug te leggen, zit vaak de eerste keer niet goed, kussens erop… en dat meerdere keren per dag. Ik hoorde mezelf tijdens de vakantie steeds zeggen: “dit ga ik veranderen!”
Ik heb het idee opgevat om uit de houten delen onder de kajuitkussens een rechthoek eruit te laten zagen en dit stuk weer met een pianoscharnier vast te zetten en zo een scharnierend luik te cre?ren. Zijn er Dufourvaarders die zoiets dergelijk al geprobeerd hebben, zo ja, dan hoor ik graag de valkuilen. Of eventuele betere oplossingen…
Groet, Jeroen
Hoi Jeroen,
Misschien is een gasveer een idee? Dan heb je al niet meer dat je met 1 hand die planken omhoog moet houden terwijl je met je andere hand spullen moet pakken… Jouw oplossing is ook een idee… Dit hebben ze bij mijn Dufour 1800 gedaan in de rugleuning van de kajuitbanken. Hier horen officieel de zeilen in te liggen (van boven waren ze open dus konden de zeilen er zo in). De zeilen liggen nu onder het bed en de kajuitbank. De boodschappen en gereedschappen e.d. liggen nu allemaal achter de rugleuningen… toegankelijk vanaf de luikjes met pianoscharnier. Ik kan wel eens foto’s maken van deze oplossing…
Dag Jeroen,
Ook wij ervaren dat de DF30C veel beperkt toegankelijke bergruimte heeft. Daarbij zijn er bepaalde zaken die ik graag bij de hand heb en niet graag onder de banken verberg. Ik ben bezig, voor met name kleding en boeken en drankflessen/glazen, bergruimte te cre?ren.
Het eerste dat ik gerealiseerd heb zijn twee extra legplankjes in de kajuitkastruimte. Het was een tijdrovend klusje door veel meten en passen. Het is slim om met een stuk hardboard te beginnen. Ik zaag niet graag aan boord (kans op beschadigingen) dus ben ik wel 20 keer van/aan boord geweest alvorens de plankjes pasten. Daarna in multiplex met mahonie toplaag uitgezaagd. Thuis minstens 3 keer in de bootlak gezet en tussendoor met waterproof geschuurd. Het kastje fungeert dus niet meer als hangkastje. Dat was toch te klein.
Zie foto:
Het volgende projectje is een boekenkastje en drankkastje in de punt. De DF30C is toch te klein voor 6 personen met bagage dus wij overnachten maximaal met 4 volwassenen en gebruiken de punt voornamelijk als bergruimte. Met de nieuwe kastjes hopen we enerzijds de bagage een beetje aan het oog te onttrekken doch anderzijds het open karakter en lichtinval van de boot te behouden. Op de foto ben ik slechts nog bezig met het maken van een hardboard mal (stuurboord). Ik wil het zo gaan monteren dat de originele bergruimte met lijsten behouden blijft en er niet in geboord en gezaagd hoeft te worden. Bevalt het ons, of een nieuwe (toekomstige) eigenaar, niet dan is het zo weer weggehaald.
Zijn er dufourvaarders die dergelijke zaken al hebben uitgevoerd. Ik houd me aanbevolen voor goede raad en een foto!
Piet,
Het ziet er netjes uit.
Zelf sliepen wij eerst in de achterhut, maar zijn nu naar de voorpiek gegaan en hebben hier ook een matras van Neptune voor laten maken, behoorlijk duur, maar slaapt perfect. De standaard Dufour matrasjes zijn heel erg dun.
Nu is de achterhut vrijgekomen als opbergruimte. Wij gebruiken 2 grote Musto tassen als kledingberging. Verder wil ik 2 bootschappen-kratten gebruiken als opbergruimte die eenvoudig te gebruiken is. Doordat de achterhut niet in het zicht is, mag dit best wat rommelig zijn.
Groet, Jeroen
Jeroen,
Ik twijfel of ik nieuwe matrassen zal laten maken voor de achterkajuit en heb daarbij aan Neptune gedacht omdat zij ook moltons, en overtrekken op maat maken. Mag ik vragen hoeveel jij kwijt was voor de 2 voorkussens? Neptune wil zelf aan de telefoon niks doorgeven, omdat ze de kussens/maten eerst willen zien.
Groet,
Ewald
Dag Ewald,
Ik heb je gematst en onder het onderwerp “slaapcomfort” de schetsen van de matrassen en lattenbodems toegevoegd. Extra groot zodat de maten goed afleesbaar zijn.
[size=1]PS;
- de hoezen van onze matrassen zijn via een rits eraf te halen.
- meet alles even na. Ik kan me ook vergissen en er kunnen per dufour indeling ook nog maatverschillen zijn (denk ik).[/size]
Ewald,
Ik zal de factuur vandaag even opzoeken. Uit mijn hoofd waren we rond de 1600 euro kwijt, voor 2 matrassen (standaard zit in de punt nog een los tussenstuk, maar 2 matrassen zou beter comfort geven), 2 lattenbodems, 2 moltons en 2 overtrekken. Een dekbed vonden we wat te duur, dus hebben we niet gedaan. We hebben wel de duurdere matrassen gekozen, daar zit ook nog prijsverschil in.
Het comfort is echter niet te vergelijken met de standaadkussens, we slapen thuis op een waterbed, dus zijn wat gewend. Het is echt het geld waard, want als je slecht slaapt aan boord, dan wordt het varen minder plezierig. Tevens maakt het de boot weer wat couranter.
Raar dat Neptune geen prijsindicatie geeft. Wij hadden op de Hiswa te water bij de stand wat vragen en de prijsindicatie daar zat aardig in de buurt van het definitieve bedrag.
Groet, Jeroen
Jeroen,
Dank voor je bericht en geloof zeker dat het comfort beter wordt. Lattenbodem en nieuw matras is niet haalbaar in achterkajuit vanwege de beperkte hoogte. Dus ik ben nog in dubio wat ik zal doen. Maar mijn voorkeur neigt wel naar een nieuw matras en dan recht opzetten na het slapen (ivm vocht).
@Piet; dank voor de mooie tekeningen van de matrassen. Ik zal het nameten en dan Neptune om een offerte vragen.
Groet,
Ewald
Ik ben zeer benieuwd naar het slaapcomfort. Houd je ons wel op de hoogte?
mariposa39232,6940972222
Tijdschrifthouders in de kajuit aan bakboord en stuurboord
Ik heb wat onbenutte ruimte in de kajuit gebruikt voor het plaatsen van een zelfgemaakt tijdschriftenrekje en zodoende twee gezellige leeshoeken ingericht.
Je hebt nodig: 10 mm Mahonie-triplex, houtlijm, naaldspijkers (zonder kop), schuurpapier (rood/gewoon en zwart/waterproof), bootlak en veel geduld.
Hoi DF30C vaarders,
Aanpassen spiegel t.b.v. economischer gebruik van deze ruimte:
Zoals door velen van jullie foremleden al is opgemerkt heeft de DF30C een ruime goed toegankelijke bakskist met als nadeel dat het zo ecomomisch mogelijk inrichten ervan leidt tot het uit balans raken van het schip. Er werd zelfs geopperd om contragewichten te gebruiken in de vorm van lood of beton. Met extra wensen als een boiler, zwaardere accu, kachel en verplichtingen zoals een vuilwatertank (?) wordt het er allemaal niet beter op.
De DF30C heeft ook een behoorlijke ruimte tussen spiegel en het schot van de slaaphut/bakskist. Een ruimte waar je in de praktijk weinig mee doet omdat de toegang via een klein luikje vanuit de slaapruimte niet uitnodigt en het verder allemaal schuin loopt en er diverse leidingen kris/kras door elkaar lopen. Je zou hier heel goed een flinke accu en boiler kwijt kunnen, maar waar monteer je zoiets op/aan?
Voor mij reden om de bakskist horizontaal uit te vullen met watervast verlijmd multiplex.
Nadeel … het is een enrome rotklus! Ik ben vanochtend, goed voorbereid, om 10.00 uur begonnen en was om 18.00 uur klaar. Het bekende kruipen, kop stoten, schaven en handen te kort komen!
Het resultaat mag er zijn.
Ik gebruikte:
- schap; 22 mm multiplex; 110 cm lang en 36 cm breed; schap
- uitvulschot; 22 mm multiplex; 110 cm lang en 9 cm hoog (op maat gemaakt)
- Aluminium profiel 50x50x3
- RVS schroeven
Begin met het plaatsen van het uitvulschot net achter de roeras/doorvoer; midden hartlijn op de hartlijn van de roeras. Via een houtje en een eraan bevestigd potlood kun je vervolgens de ronding van de spiegel erop aftekenen (het houtje met de punt langs de spiegelbodem bewegen en het potlood laten aftekenen). Restant afzagen met extra ruimte rondom de roeras/doorvoer (opgehoogd met epoxy-zie foto). Nu kun je het schot met behulp van lijm en schroeven op de schap monteren, aan de andere zijde het aluminium profiel monteren (??n zijde onder de schap, de andere naar boven gericht, uitsparingen opmeten en aftekenen, boren en uitzagen (in hout en aluminium). Vervolgens het geheel naar binnen worstelen (gaat maar net!)en dan met niet te lange schroeven van binnenuit monteren tegen het schot.
Het klinkt zo simpel.
Ik ga hier in het najaar de zware zaken, met name aan bakboord, plaatsen zoals de 200 AH uur akku. Deze constructie houdt dat met gemak. mariposa39253,8454398148
Zo, dat was een oneindig gepas en gemeet maar het resultaat is denk ik redelijk geslaagd. De kastjes in de voorpunt hangen, het buitenwerk is gereed. De originele betimmering is volledig intact gebeleven en de bevestiging is met een wig en slechts 3 kleine schroeven aan de achterzijde van het originele paneel, dus nagenoeg onzichtbaar. Het geheel is dus zo weer te demonteren.
Nu nog de indeling, latjes ter voorkoming van het eruit mieteren van zaken bij helling en het aflakken van het mahoniehout.
Het was een behoorlijk langdurige klus. In al dat passen en meten gaat veel tijd zitten. Niets is haaks. Met het eindresultaat ben ik best tevreden.
bakboord; met ruimte voor 4 flessen, 4 glazenvakjes erachter en 4 glazenvakjes erboven.
Stuurboord; onderste paneeltje is vast, de andere twee zijn omhoog te schuiven en er uit te nemen. Plaats voor boekjes en losse zaken.
Niets aan de originele inrichting is beschadigd. Slechts met wiggen/klemmem en 3 verborgen schroefjes zijn de kastjes gemonteerd in de originele inrichting. Het kan er allemaal zo weer uit genomen worden. mariposa39596,0000462963
Piet,
Ziet er keurig uit.
Ciao,