Ontzinken doorvoeren en afsluiters

Hallo allemaal, hierbij als bijlage drie scans van pagina’s uit de Yachting Monthly van september. Mijn vrouw vond hem op de leestafel van de fitness… De scans gaan over het niet-zeewaterbestendig zijn van bronzen doorvoeren en afsluiters, en hoe dit tot ernstige problemen kan leiden, de scans spreken voor zichzelf. Verder hoe lastig het is om vast te stellen uit wat voor materiaal deze zaken op onze boten zijn gemakt. Een vraag die bij mij opkomt is: zijn dit soort zaken ook op ons forum bekend, zijn er gevallen bekend waar dit probleem is opgetreden?

In het blad “Zeilen” stond recent ongeveer hetzelfde artikel.
Zeer de moeite om te lezen. Je hebt gelijk de neiging om alles te vervangen.
Groet

Wikipedia beschrijft uitstekend het verschil in brasses (messing) en naval brasses (DZR) http://en.wikipedia.org/wiki/Brass
Vetus verkoopt huiddoorvoeren en afsluiters in messing, brons en RVS.
Geen idee wat er in de DF30C is gebruikt. In onze bakskist is uit voorzorg een pakket met tapse houten pluggen aanwezig.

Op het internationale dufour forum is een uitgebreide discussie over dit onderwerp te vinden.
Ik heb dit op stick staan dus kan het hier toevoegen indien gewenst.
Een engelse dealer van Dufour heeft bij de fabriek nagevraagd en volgens hem (en de fabriek) zijn alle doorvoeren van DZR kwaliteit.
In ieder geval heb ik enkele vervangen/gerepareerde afsluiters die niet voldoen, dus die worden deze winter vervangen.