onderwater schip

Beste collega zeilers. Door de onderhoudswerf werd mij aangeraden de gelcoat van het onderwaterschip te laten opschuren opdat de aangroeiwerende verf dan beter zou hechten. Dit advies verbaast me. Zou dat al niet op de dufour werf zijn gebeurd als het al nodig is?? Van sneller loslaten van de aangroei werende verf merk ik eigenlijk niet zoveel.
Weet iemand hier iets over te vertellen?? Bij voorbaat dank, DBN

Inmiddels gesproken met de technische man vande onderhoudsafdeling. Zijn uitleg was alsvolgt;
De aangroeiwerende verf houdt geen vocht tegen, die voorkomt alleen aangroei van algen en schelpdieren.
Het poyester neemt in de loop van de tijd vocht op. Boven een bepaald vochtgehalte ontstaan osmoseblaasjes, waar we allemaal zo bang voor zijn!! Met een speciaal apparaatje kan het vochtgehalte van het poyester worden gemeten.
De vochtopname van het polyester wordt tegen gegaan door een laag primer. In mijn geval is de primerlaag dun!!
Dun aangebracht en/of afgesleten en slecht hechtend omdat de gelcoat te weinig is geschuurd.
Het verhaal klinkt wel logisch…dus toch maar schuren!!!

hangt helemaal van de staat van je onderwaterschip af.

Je kunt de bestaande onderwaterverf afnemen met water met wat ammonia (ontvetten) en dan licht nat schuren dan afnemen en weer de zelfde antifouling opbrengen.

groet, en success

Hoi, hoi,

Waarom smeer je niet gelijk een paar lagen epoxy op je onderwaterschip. Daarna zet je er anti-fouling op. Is je boot gelijk goed beschermd en die epoxy kan je dan licht opschuren en je anti-fouling smeren.

Ciao,

Dat opschuren zou wellicht goed zijn als de oude verf niet goed gehecht bleek aan de gelcoat. Als de oude verf wel goed gehecht bleek zou ik zo min mogelijk aan rommelen maar de werkwijze kiezen die Chara aangeeft. Hechting van verf wordt erg bepaald door de ondergrond. Als die tot nu toe goed was is het volgens mij nu ook goed genoeg. Epoxy erop zetten? Daar moet je volgens mij ook een reden voor hebben om dat te doen. Bijvoorbeeld dat je bang bent voor osmose, als dat niet zo is, kun je je afvragen waarom je dat zou doen.