onderlijkstrekker

Het onderlijk zit rechtstreeks 1:1 op de kikker onderaan de giek.  Bij het verlaten van de voordewindesekoers, of bij aanwakkerende wind, is het niet mogelijk via het onderlijk het zeil plat te trekken.  Ik heb er zonder boor- of vijswerk een vertraging opgezet (vastgemaakt aan de neerhouder) zodat het onderlijk  getrimd kan worden.

Het afhangend touw moet nog afgesneden worden.
Peter
2006-04-23_220118_DSC00759.JPG

Hoi Peter,
Bij onze 36 is het blijkbaar hetzelfde als op jouw 365 en de praktijk is, dat met deze standaard voorziening weinig te trimmen valt. Ik zie jouw punt/oplossing  maar ik denk dat het je hiermee het onderlijk wel strakker zet, maar het zeil wordt maar beperkt vlakker, omdat het grootzeil een bepaalde bolling onderin heeft. Eigenlijk zou je een cunningham-hole moet laten maken door de zeilmaker. Dan trek je bolling eruit zoals bij je 1e rif, maar lever je geen zeiloppervlak in als je het grootzeil vlak trimt.
groet,
Martin(ique)

2 jaar geleden heeft een aardig stuk in de Zeilen gestaan over het (on)nut van een cunninghamhole. Volgens VdWerf zou het niet veel toevoegen aan een (modern) zeil; volgens de auteur (Bezemer?) wel.

't hangt er allemaal maar van af wat je verwacht. 
Als ik met meer wind de bolling uit het onderste deel van het zeil kan halen en mijn achterlijk meer open kan zetten, dan ben ik al tevreden.  Dat gaat mij extra hoogte en minder helling/verlijeren geven.   Ik ben zeker niet van plan wedstrijden te varen met de 365, daar heb ik de juiste zeilen en diepgang niet voor.  De bovenvermelde vertraging helpt mij voldoende, en bij gebrek aan cunningham hole kan er voor de wind nog altijd wat spanning van de grootzeilval.  Amusement genoeg aan boord, dus!
groeten,    Peter

Ben ik het mee eens Peter en Erik,
Bovendien meen ik in 1 van de tests van de GL-lijn gelezen te hebben dat de standaard meegeleverd worden behoorlijk vlak gesneden zijn, dus dat helpt ook ( ook hier “heb elk voordeel zijn nadeel”)
Mijn UK-sails gaan inmiddels haar 7e seizoen in en begin al een beetje warm te lopen/orienteren op nieuwe zeiltjes voor volgend jaar en als het fin. inzit een 3 blads klapschroef. Dat moet gem. wel een knoopje schelen.
Verder loopt mijn experiment met de kotterstag/fok nog voor zwaarder weer.
gr. Martin(ique)

peter, laat je de lijn vanaf het laatste blok weer naar een blok aan de mastvoet lopen (en daarvandaan weer naar een lier) of moet je naar je giek om de lijn verder op spanning te zetten? de lijn hangt bij mij hinderlijk (want haast ongebruikt) maar te hangen en daarvoor zijn boottouwtjes niet bedoeld. ik wil zou hem echter vooral lierwaarts voeren;hetzelfde geldt de neerhouder.

Erik,
De trimlijn zit op de kikker op de giek.  Ik moet dus naar voor.  (Alhoewel, door de vertraging kan ik nu ook mijn schatje naar voor sturen…LOL)  Ik denk wel dat het goed te doen is.  Ik heb in elk geval niet veel zin om nog een extra spinlock te zetten.
De neerhouder wordt standaard vanuit de kuip bediend.
Groeten,
Peter