Onderlijkstrekker vervangen

Ik heb de Sea You uit 1999 nu 2 jaar en wil enkele lijnen vervangen. Allereerste lukt het me niet de onderlijkstrekker te vervangen door een tijdelijk lijntje. Er zit een blokje in, maar hoe kan ik nu een nieuwe lijn doorvoeren?
Heeft er nog iemand een volledig overzicht van de lengtes van alle lijnen?
groeten,
Frank

Beste Frank

De enige oplossing is om de kop van de giek er even af te halen.Popnagels uitboren en je trekt de kop er zo uit .Er zitten twee blokjes in (een soort talie dus).Een dun lijntje aan het uiteinde vn je oude lijn tapen om zowel oude als nieuwe lijn weer in te scharen door de giek.Klusj van een kwartiertje .

Met vriendelijke groet Joop

Weet iemand hoe je de onderlijkstrekker weer in kunt voeren als deze geheel uit de giek, dus ook uit de 2 blokjes, is geschoten??

Hallo Kees

Ik denk dat er niets anders opzit dan giek van de mast verwijderen ,kop van de giek eraf en met b.v. een hengel o.i.d. de nieuwe lijn doorvoeren.En de talie niet vergeten in te scheren .
Groetjes Joop

Hallo Joop,

Bedankt voor je advies. Omdat ik het losse eind van de onderlijkstrekker niet goed op de kikker belegd had, is de lijn in de giek verdwenen. Ik heb de lijn opnieuw kunnen invoeren met behulp van een rioolveer. Onderweg ondervond ik enige weerstand: dit moeten de 2 blokken geweest zijn. Heb jij enig idee hoe die blokken ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn, en of zij aan het profiel van de giek zijn vastgemaakt? Ik zou de onderlijkstrekker weer graag via de blokken willen leiden, dat scheelt weer wat kracht.

Hallo Kees

Om bij de twee blokjes te komen moet je toch echt de kop van de giek verwijderen .

met vriendelijke groet Joop

Hoi Joop,

even een tip. naai een vlagge lijntje aan je onderlijktrekker, dat is veel flexibeler dan tape, je moet wel op de tamp van het touw letten, dat die niet te veel uitsteekt. Dus het mooiste is een lus over de tamp naaien en daar een lijntje aan doen, dan trekt het vlagg lijntje de lus en het touw recht door het blok.

Veel succes en ciao,