onderhoud motor

[size=24]De winter staat weer voor de deur, tijd om de motor winterklaar te maken. Het valt me op dat het aftappunt voor het koelvloeistof erg moeilijk te bereiken is. Wie heeft ervaring met het aftapppen van het koelvloeistof?[/size]

Persoonlijk heb ik nooit koelvloeistof afgetapt.  Volgens de onder -houdstechnicus is deze vorstvrij.  Vorige winter heeft het ferm gevrozen, en de vloeistof bleef liquide.  Schijnt dus wel te kloppen.  Wel altijd antivries in het buitencirquit gedaan, maar dat was de vraag niet, geloof ik… ?
Vriendelijke groeten.
Peter.

Koelvloeistof, mits in goede conditie zal in Nederland nooit bevriezen. sterker nog het is bij een motor met interkoeling zelfs niet verstandig om deze af te tappen, koelvloestof zorgt er voor dat er geen corrosie in het blok op kan treden. Je tapt de koelvloestof alleen af bij vernieuwing van de koelvloestof of demontage van je motor.
Inderdaad wel even het buitenboord water systeem vorst vrij maken. ik zelf maak altijd even de slang op mijn saildrive los, deze hang ik in een jerrycan koelvloeistof en start de motor. deze laat ik net zo lang lopen tot er (blauwe) koelvloestof uit de uitlaat komt.
Wel even de afsluiter op je saildrive dicht zetten, en later als de slang weer teruggemonteerd is weer open.
Je bent er zeker van dat het gehele buitenboordkoelwater systeem, koelwaterpomp, spruitstuk, uitlaat, etc ook niet kunnen bevriezen

Beste Joli
Ik weet het, ik ging er even van uit dat de boot op de kant stond en het eventuele water er na opening op de kant gewoon uit loopt. Vorige winter is onze boot in het water blijven liggen ivm winterwedstrijden. ik blies dan even met een stuk slang de kogelkraan leeg voordat ik hem dicht deed. Hierdoor was de kogel gevuld met lucht.
m.v.g.