Onderhoud lieren

Volgens de beschrijving van Lewmar zou er jaarlijks onderhoud aan de lieren nodig zijn. Ik denk dat het bij onze 10 jaar oude DF30C nog nooit is gebeurt, in ieder geval niet door mij (sinds 5 jaar). Ik heb bij Lewmar een lijvige onderhoudshandleiding gedownload (T2304 issue 6 Winch service manual model 6 to 66).
Ook de kluskaarten 5 en 6 uit de waterkampioen zien er nuttig uit.
Best wel een ingewikkeld verhaal, als je het zo leest… en dat jaarlijks?
Wie heeft er ervaring?

Hoi Piet,
lewmar.com/support-instal-vid.asp
Dit zijn heel instructieve filmpjes. Verder vooral niet teveel vet gebruiken, het Lewmarvet schijnt erg goed te zijn, maar ik ga wit Duckhams vet gebruiken, dat gebruik ik ook voor de motorfiets. (Ik wil niet meer van ieder ding een tubetje spul, dat ik verder nooit meer gebruik…) Oja, ik zou eraan werken als de boot op de kant staat… geeft meer kans dat iets terugvindt als het toch anders loopt dan je bedoelde…
Jan Willem

Hallo Piet

Bij onze Classic 36 b.j.2002 heb ik in 2010 de lieren ook maar een keer schoongemaakt.Voor de lieren op het kajuitdak was het niet zo noodzakelijk ,maar ik schrok wel even van al het zand e.d. wat in de genualieren op de kuiprand zat .
Ik heb alles in diesel schoongemaakt en voorzien van een Molycote vet .Als je een beetje oplet bij het demonteren is het echt geen moeilijke klus .

Met vriendelijke groet Joop D

p.s.wij gooien morgen de touwtjes los en gaan een paar maanden naar Zweden ,dus kom je ons deze zomer vast niet meer tegen op het Lauwersmeer zoals vorig zomer

Al met al viel het best mee.
Veel schone poetsdoeken en bakjes en wasbenzine bij de hand helpt.
In twee uurtjes tijd vanavond beide lieren onderhouden.
Het was overigens wel tijd om dit te doen. Het vet was ingedroogd. De hoeveelheid vuil en corrosie viel erg mee.
Origineel Lewmar lierenvet gebruikt. Zie bijlage met foto’s.
Bijzonderheden: Foto 14 en 15: De Lewmar lier is vastgeschroefd op het dek met gebruik van een lik Sikaflex. Bij ons puilde de Sikaflex door de gaatjes van de pennen omhoog. Hierdoor konden de pennen niet helemaal tot in de laagste positie in de onderste gaten gedrukt worden. Met een schroevendraaier heb ik de Sikaflex verwijderd.
Lewmar lieren onderhoud.pdf (197 KB)

Ik heb begrepen dat alles al achter de rug is, dus dat is een klus die wel best meevalt ik wil even kwijt dat ik een jaartje of twee geleden toch wel kosten heb gehad door nalatig onderhoud, op een bepaald moment begon mijn stuurboord genualier een knarsend geluid te maken, we zaten tegen het eind van het seizoen dus maar even uitgesteld wat bleek nu, een van de asjes was vast komen te zitten in het tandwieltje en is beginnen meedraaien, gevolg chassis van de lier uitgesleten, omdat het gat niet echt goed was te krijgen bleef er wet speling op zitten met als gevolg dat de lier zo af en toe eens doorschoot, daarna nog een en ander proberen op te lappen maar alles was maar tijdelijk tenslotte zat er niks anders op dan een nieuw chassis te kopen, mijn boot is van 2004 als ik niet aan boord ben zijn mijn lieren altijd afgedekt en toch een probleem, dus om de paar jaar eens onderhoud kan geen kwaad , wat het vet betreft is er maar een ding echt belangrijk , het moet waterbestendig zijn ikzelf gebruik bleu grease wat ik ook bij montage van schroef en alles wat gesmeerd moet worden gebruik.

Groet Willy

De pennen kunnen normaal gesproken niet meedraaien! Boven aan de pen, op de kop, bevindt zich een plat (borg)kantje. (foto). De pennen worden naar beneden gedrukt door de kunststof ring.
Zoals ik bij mijn bericht met verwijzing naar betreffende foto’s schreef, is mij opgevallen dat de lierbody op het dek gemonteerd is met gebruik van een lik Sikaflex. Dat puilde bij mij een beetje omhoog juist in de pengaatjes in de onderplaat van de body. (foto).
De pennen kunnen dus niet helemaal naar beneden geduwd worden (foto).
Als zo’n pen nu aan de onderkant net niet in het gat valt en de kop aan de bovenkant te hoog zit zodat het vlakke borgkantje zijn werk niet kan doen … dan kan de pen wel meedraaien. Aangezien hij onderin dan niet meer gecentreert is, wrinkt het nog een extra goed. Zoals op de derde foto te zien is heb ik de Sikaflex eerst eens met een schroevendraaier verwijderd.
Sikaflex-weggekrabd.jpg
Siakflex-puilt-door-het-gaa.jpg
kop-met-platte-kant.jpg

Helemaal mee eens Piet, maar dat was niet het geval bij mij, het platte kantje was volledig doorgedraaid in het messing huis en de pen zat nog helmaal beneden daarom was ook het onderste gat tot onderkant ovaal uitgesleten, ik heb het pennetje er met hamer en doorslag moeten uitkloppen, mogelijk een productie foutje ik heb er het raden naar.

Willy.