Onderhoud Flexiteak

Hallo,
Deze zomer is ons flexiteak in de kuip behoorlijk smerig geworden. Dus even contact opgenomen met de importeur NL en die gaf het volgende advies.
Schoonmaken met warm water en CIF (schuurmiddel). Dit met een harde borstel goed inwrijven en naspoelen met schoon water. Mocht dit niet voldoende zijn, dan kun je het materiaal opschuren met korrel 40 of 60. Des te grover de korrel des te meer nerf in het flexiteak.
Na het schoonmaken met CIF was ons flexiteek weer als nieuw en was schuren niet nodig. Ideaal materiaal en makkelijk te onderhouden.
Groet,
Ewald

Hoi Ewald,
Heb je foto’s van voor en na de reiniging?
Ciao,

Hans,
Helaas geen foto’s gemaakt en Beau staat nu weer op de wal, waardoor kuip alweer redelijk vuil is. Ik kan trachten een visuele beschrijving te geven:

  • Egale bruine aanslag, waardoor flexiteek wat donkerder van kleur wordt.
  • Lichte strepen die veroorzaakt zijn door (gym)schoenen.
  • Gemorste Starbrite Wax&cleaner.
Bovenstaande krijg je met normale bootshampoo er niet echt goed af (met name bullet 2&3). Na reiniging met CIF en een harde borstel was het flexiteak weer als nieuw (het ligt er nu 2 jaar in). Je kunt zien dat je met CIF/Borstel licht aan het schuren bent, er komt een klein beetje zaagsel vrij als je het daarna afspoelt. Denk jij er nog over om je boot geheel van Flexiteak te voorzien? Ik heb afgelopen zomer op een 45 foot gevaren die geheel van Flexiteak was voorzien. Zeg er zeer fraai uit. Die man had het zelf allemaal gelegd. Erg veel werk, maar scheelt natuurlijk een hoop geld. Groet, Ewald

Toch maar oppassen met sif en harde borstels op teak, teak bestaat namelijk uit harde en zachte nerven en zelfs enkel met water en een harde borstel ga je al de zachte nerven beschadigen,hierdoor zag je waarschijnlijk dat zaagsel, als je dit nu regelmatig doet gaat je teak precies grof worden en dat komt omdat door het schrobben de zachte nerven wegslijten en lager komen te liggen dan de harde.
Willy

Willy,
Het is geen echt teak. Het is Flexiteak en dat is volledig van kunststof. Dus dat is overal even hard.
Groet,
Ewald

o.k bedankt ik kende het produkt niet, na wat opzoeking op internet weet ik waarover het gaat ik dacht eerst dat het over heel dun gelegde teak ging.
Groet Willy.

Hoi Ewald,
Ik heb even geen flexiteak geld. Anders zou ik graag de gangboorden en de kuip (incl. wat nu met teak belegd is) doen. Dat anti-slip wordt gauw vies en er blijft veel vuil in hangen. Zeker met een hond aan boord.
Ciao,