oliefilters volvo md2020

De laatste service beurt van mijn Gibsea 33 heb ik laten uitvoeren door de dealer in Noordschans.
Door vele negatieve ervaringen heb ik besloten dit keer zelf de beurt uit te voeren.
Wat mij bij het demonteren gelijk opviel was dat het oliefilter en het brandstoffijnfilter erg op elkaar leken. Bij het demonteren van het oliefilter was dit filter zo kort dat ik het gereedschap niet er omheen kreeg.
De handleiding van de motor geeft hierover geen uitsluitsel en onderdeelnummers worden nergens vermeld.
Omdat de watersportzaken in mijn omgeving niet de juiste filters hadden ben ik, tegen mijn zin in, maar bij Noordschans de juiste filters te kopen.
In de winkel sprak ik mijn verbazing uit dat het olie en brandstoffilter aan elkaar gelijk zijn. In alle toonaarden werd mij gemeld dat dit zo hoort te zijn.
Ik heb dus twee gelijke filters aangeschaft en het derde filter, de waterscheider en groffilter, was niet op voorraad en moest besteld worden. Dit zou minstens twee weken gaan duren.
Omdat in het verleden geen enkele bestelling bij Noordschans gelukt is besloot ik van de bestelling af te zien en mijn geluk nog maar eens in Bruinisse te beproeven.
In de watersportwinkel werd ik doorverwezen naar de Volvo Penta jachtservice achter de winkel. Daar werd mij verteld dat het absoluut niet kan een brandstoffilter te gebruiken voor olie. Ik heb geluk gehad dat mijn motor het heeft overleefd. Het verschil zit, logisch, in de grootte van de gaatjes. Daarnaast is de levertijd van het groffilter maar 3 dagen.
Ik heb mijzelf voorgenomen nooit meer iets bij Nordschans te kopen!
Niek
 

In de handleiding staat duidelijk brandstof-filter en olie-filter, dus kunnen ze nooit gelijk zijn. Wel de afmeting, je kan een oliefilter kopen die de zelfde kwaliteit heeft als die van Volvo. Deze heeft de zelfde diameter als de orginele, maar is net zo groot als je brandstof-filter.
Ik heb deze filters nooit op mijn moter gezet, dus geen ervaring ermee. Bij volvo is het olie-filter ongeveer de helft groter dan je brandstof-filter, tenminste in het najaar van 2005 nog wel bij Mulder in IJsselmonde. Bij Noordschans, die keer dat ik er was, loopt er lui en dom personeel rond in de winkel. Ik vroeg naar een gasslang, tussen het fornuis en de afsluiter voor een classic 36, wist hij niet. Binnen en buiten lagen toen nieuwe Classic’s, hij kon zo gaan kijken, maar meneer had daar geen zin in, ik moest maar met de oude slang langs komen (r’dam/N’schans) even twee uur rijden. Ik heb gebeld naar Muiden, en 1 dag later had ik mijn slang in huis.

Bij onderstaande site kun je volvo onderdelen bestellen, anders vervalt mogelijk je garantie.
onderdelen-service.nl/
Gr. Cees