Ogen op genuaschootblokken

Beste Dufourzeilers,
Sinds 2 maanden ben ik de trotse eigenaar van een Dufour 34. Met veel plezier heb ik me verdiept in het ‘Dufour Forum’ om allerlei nuttige tips te verzamelen. Zo las ik ook over ‘ogen op de genuaschootblokken’ voor de schootblokken van de gennaker te bevestigen. Zijn deze ‘ogen’ in de handel verkrijgbaar en zo ja, waar? Of hebben jullie ze laten maken? Momenteel bevestig ik de schootblokken van mijn gennaker op de achterste verhaalklam (kikker).
Met vriendelijke groet,
Berto
 

Berto,
Deze ogen zijn in de handel (2 soorten), de eerste is een soort beugel die bijde schroefgaten gebruikt, de tweede is een enkel oog dat 1 schroefgat gebruikt. Je vervangt dus gewoon de platte imbus bout door een oog met tapeind. Bij mij zijn deze ogen door Muiden geleverd (en gemonteerd bij oplevering schip).

Menno

Berto,
Ik heb het oog ook gewoon in Muiden gekocht (jachtservice muiden). Het is een ring met onderin een schroefdraad. Het past precies op de bestaande schroefdraad pen met inbus die in het Harken schootblok zit. Ik heb gewoon de moeren van de bestaande pen afgedraaid (onderdeks) en de pen eruit gehaald. Vervolgens heb ik de pen omgedraaid (dus met de inbus kant naar beneden) en met een aantal ringen ertussen teruggeplaatst. Het schroefdraad steekt dan net boven het schootblok uit. Daar heb ik het oog opgezet.
10 minuten werk en het zit perfect!
Groetjes
Nick

2006-10-24_104013_BlokKlein.JPG

Beste Menno en Nick,
Bedankt voor de tips. Zal me wenden tot Muiden.
Berto