oeps.. probleempje Marifonie

Hallo,
Ik heb op 20 mei het marifoonexamen met goed gevolg afgelegd. Nu heb ik gisteren mijn aanvraagformulieren binnengekregen. Ik heb met Agentschap Telecom gebeld, maar het kan best 4 weken duren voordat ik mijn certificaat binnen heb. Probleem… want ik ga 08 juli al op vakantie … Is het verplicht een marifoon te gebruiken wanneer ik Frankrijk en Engeland aandoe? Uitluisteren kan ik wel, maar zenden is dus illegaal… Vorig jaar heb ik Belgie gedaan zonder marifoon, geen probleem… Kan ik bv. Dover ook bellen met mijn GSM als ik deze plaats aanloop?
ICC en ICP is ook nog een issue… Van velen hoor ik dat er nooit om gevraagd wordt, wel dat je een BTW verklaring moet hebben voor wanneer je terugkomt in NL. Ik heb een bootje met een waarde van ongeveer 13.000 euro… denk dat dit ook wel mee zal vallen of er naar gevraagd wordt.

Michel,
Wij gaan ook op die datum op vakantie; waarvandaan vertrekken jullie?
Wat betreft de marifoon: het is niet verplicht er een te hebben. Het is w?l heel erg handig! Wij hebben 2x in Belgi? controle gehad en een keer in Dieppe (Fr). Ik zou me daar geen zorgen over maken; de 2e keer in Belgi? gingen ze weer weg toen ze zagen dat we zaten te eten… en in Dieppe keken ze alleen naar de papieren; of ze ook klopten met de werkelijkheid werd niet gechecked. Zorg wel dat je paspoort/id.kaart in orde is; ze zijn nogal schigtig voor “illegalen”. Het ICC en ICP lijken mij wel handig om te hebben als je boot niet in het kadaster is geregistreerd. Anders is di? inschrijving (kopietje) beter; in ieder geval in Belgi?.
Groeten,
Peter

Hey hallo… wij vertrekken vanuit Willemstad… afhankelijk van het weer gaan we bij Stellendam of de Roompot naar buiten… Die ICC en ICP zal ik nog even in orde maken… BTW verklaring wordt ook geregeld. Maar effe serieus… zou het met een bootje als ik heb zo’n vaart lopen?

Michel,
Maak je niet te veel zorgen zou ik zeggen! Gebruik je gezond verstand en RELAX. Het is handig om een aantal gewone dingen in orde te hebben zoals: kunnen aantonen dat j?j de eigenaar bent (als dat zo is natuurlijk :wink: en wat je anders voor een reis naar het buitenland ook zou doen: paspoort, reisverzekering evt. ANWB lidmaatschap. En als je gecontroleerd wordt: blijf vooral vriendelijk en verleen alle mogelijke medewerking; die mensen doen ook hun werk en ze zijn niet op zoek naar jou!
Overigens, als ik dat niet goed uitlegde, de controles gingen niet over de marifoon! Maar nogmaals: het is wel een heel erg handig ding!
 
Groetjes,
Peter