Noodschalm voor ankerketting

Bij onze DF30C hoort een anker met slechts 13 meter ankerketting. Uitgaande van een boeghoogte van 1 meter + 4 à 5 meter waterdiepte (tijvariatie) en een vuistregel van 5 à 7 xH = lengte kom je uit op 30 meter ketting. Ik heb er dus maar eens een flink stuk 8 mm ketting bij gekocht. Echter, het onderling verbinden met een harpsluitinkje of D-sluitinkje (grote maten passen niet door de schakel) vind ik geen lekker safe idee. Ik heb nu een zogenaamde 8mm noodschalm geplaatst. Breekkracht 1350 kg.
Een noodschalm bestaat uit twee RVS halve schakels die met pennen in elkaar passen. Vervolgens sla je de pennen met een hamer plat (stuiken). Gekocht bij Visser Watersport Bruinisse.
noodschalm-met-ankerketting.jpg
noodschalm-8mm.jpg
Noodschalm-voor-montage.jpg

Dag Piet, dat lijkt me een solide oplossing!. Ikzelf heb gekozen voor ketting van ruim 10 meter en indien nodig een 12 mm lijn van 10 of 30 meter. Die verbind ik met een stevige sluiting die ik vast aanzet en borg met een tie-rib. Om twee redenen vind ik deze oplossing handiger: -1) ik vind het prettig om zoveel mogelijk gewicht uit de punt van de boot te houden en -2) ik laat altijd de ketting helemaal uitlopen en zorg ervoor dat ik een stukje lijn over de rol heb lopen, liefst omwikkeld met een oude dweil. Dat maakt minder kabaal. Omdat ik meestal anker op het Markermeer of in de Gouwzee kan ik hier goed mee uit de voeten, gegeven de beperkte waterdiepte in dit gebied.