NMEA out aanzetten op Raymarine instrumenten

Hoi Zeilers,
Op onze RAP zitten veel raymarine instrumenten. Darnaast heb ik een GEONAV 7 wide plotter gekocht en op het schuifluik gemonteerd (zie eerdere berichten). Ik heb via NMEA de apparatuur aan elkaar gekoppeld. Leuk en makkelijk. Echter in de GEONAV zit ook een mogelijkheid om de windrichting te projecteren in de plotter t.o.v. de bearing. Leuk speeltje, maar ik kreeg het niet op het scherm. Ook de diepte kreeg ik niet op de plotter. Op de natte Hiswa geweest en gevraagd aan zowel Raymarine als GEONAV specialisten, maar kreeg niet echt het goede antwoord. 1 was nuttig, koppelen aan een Graphics. Heb ik gedaan, maar nog geen wind en diepte op de plotter. Eens vertelde iemand mij dat je NMEa ook ergens aan moet zetten in de apparatuur, maar kon dat niet echt vinden. Tot vandaag. Gisteren naar de Hiswa geweest, nagevraagd bij de specialisten, maar weer geen echt goede antwoorden. Ik vandaag, op de RAP, toch maar nog eens proberen. Zag ik in de handleiding van de Graphics dat je NMEA OUT aan en uit kan zetten. Ik kijken en inderdaad, in het scherm kwam een mogelijkheid om NMEA out aan en uit te zetten. De mogelijkheid aangezet en voila, ik heb mijn windaanduiding en diepte op mijn plotter. Leuk hoor!

Nu nog een keer AIS!

Ciao,

Ach, ja Hans,
Vaak goed bedoelde adviezen, maar vaak komt het neer op zelf uitzoeken en een hoog “trial & error” gehalte.
Gelukkig kan je er niet veel mee kapot maken :wink:
Met het zonnetje van vandaag an ik haast niet wachten antifouling te gaan smeren.
Ik heb er weer zin in de touwtjes los te gooien.
groet, Martin

Hoi Martin,

Inderdaad, dat zonnetje zet aan tot lekker zeilen, hoewel het windje nog flink fris is.
Dat trial & error is vaak nodig. Hoewel de handleidingen wel vaak beter worden en de kennis bij sommige verkopers steeds beter, maar toch…ik kreeg ook adviezen dat er 1 draadje niet goed zit. Onzin natuuurlijk, want dan doet het apparaat helemaal niet wat hij moet doen. Dus logisch nadenken, goed handleidingen lezen en trial & error. Voordeel is dat daarna de voldoening groter is, dan na een totaal uitgelegde oplossing. Verhoogd nog meer de zin om te gaan varen.
Ik hoef geen antifouling te smeren, omdat RAP nog in het water ligt. Ik wil wel nog een wierfilter installeren en een goed slot voor op het schuifluik. Iemand een idee (het Stazo cabinlock wordt niet meer gemaakt).

mogelijk met pasen al een lang weekend varen, anders met de mei-vakantie. Donderdagavond 29 april een zeilwedstrijd met onze “Zus Nol”, een centaur van bijna 40 jaar oud, Vrijdag 30 april weg, 9 dagen op pad, dan weer 3 dagen werken en dan weer 4 dagen op pad!

Goed vooruitzicht niet?

Ciao,