niveaumeting van dieseltank

In onze 2800 van 1979 is de originele brandstoftank nog gemonteerd. In de loop der jaren is de tankmeting alles behalve nauwkeurig te noemen.
Deze winter wil ik de brandstoftank verwijderen en de vlotter inspecteren. Zodra de tank verwijderd is kan ik hier ook meteen het volume van bepalen.
Als optie beoordeel ik dan of de tank uitgebreid kan worden voor meer volume (handig voor lange vakanties) en een secundaire tank voor de kachel (dan kan de kachel de hoofdtank niet meer leegtrekken)

Heeft iemand op dit forum deze brandstoftank al eens verwijderd? Wat zijn de ervaringen in combinatie met de Eberspächer kachel en het brandstofverbruik?

Zodra ik de tank er uit heb zal ik foto’s plaatsen.

Met vriendelijke groet, Paul

Zo pfffft het is gelukt.

Het verwijderen van de tank moet je niet als hobby gaan zien.
Zoals verwacht na ruim 36 jaar zitten de aanwezige boutverbindingen vastgeroest en is de manier van monteren niet van deze tijd.
Aan de voorzijde van de tank zitten twee vlerken die met behulp van een bout door het schot van de motorruimte vast zitten. Aan de achterzijde zitten ook twee vlerken die met een ingelamineerde bout door een stuk polyester en (brand)hout aan de romp zitten gemonteerd.
Met twee man, man en vrouw, hebben we allen bouten losgemaakt en de tank via de bakskist naar buiten gebracht. De tank was erg zwaar terwijl de meter op vrijwel leeg stond. Inmiddels hebben we al 20 liter afgetapt!?

De tank gaat er ons geval in ieder geval niet voor niets uit.

Binnenkort foto’s met de eerste voorstellen tot wijziging.

Met vriendelijke groet,

Paul de Man

Bedoel je met de originele tank de metalen tank die helemaal tegen de spiegel gemonteerd zit? Ik zat daar gisteren naar te kijken en was me al heel hard aan het afvragen of die er ooit uit te krijgen was :sunglasses:

Bij mij zit de tank niet helemaal tot aan de spiegel, het is wel de originele tank, ongeveer 40 ltr.
En loopt tot ongeveer ( uit mijn hoofd ) 20 cm van de spiegel.
Onderaan de tank zat een gat met een bout erin om de tank af te laten. Dit lijkt me een goed idee als je hem eruit gaat halen,
Ik had dat de eerste keer niet gedaan, en had hetzelfde resultaat als Paul&Lisette, een flinke plas diesel die nog in de tank zat.
Voor het terugplaatsen heb ik de tank voorzien van een aansluiting et daarop een kraan en een slangplaar.
Daarop zit nu een doorzichtig slangetje, als ik wil weten hoeveel diesel er echt nog in de tank zit, hou ik dit slangetje tegen de tank omhoog en zet dat kraantje open, zie ik het niveau van de tank in het slangetje.
Door te blazen in het slangetje jaar ik de diesel terug de tank in, en dan kraantje dicht.
( ongeveer 4 keer per jaar )

Ik heb ook enkele foto’s teruggevonden van mijn dieseltank.
en inderdaad 40 ltr inhoud.

Tank_1.jpg

Tank_2.jpg

Tank_3.jpg

Tank_4.jpg