Nieuwe motor

Tijd voor een nieuwe motor, na 32 jaar trouwe dienst. Maar welke?
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een Volvo Penta MD7A in een D29?

Volvo zelf vind ik veel te duur. Daarom komen Beta Marine (Kubota), Yanmar of Sole in aanmerking.
Maar passen die zonder meer, of zit er een flinke verbouwing aanvast?
Zijn Timray en Lomarine motoren aan te raden?

Heeft iemand ervaring hiermee? Wat zijn de kosten, bij benadering?
Bedankt alvast!

Rebel.

In de Practical Boat Owner heb ik meermaals gelezen dat Beta de motoren met motorsteunen zodanig levert dat de direct op de fundering van oude Volvo diesels passen. Dat maakt vervangen een stuk eenvoudiger. Mensen die in dat blad over dat merk schrijven zijn alleen enthousiast. Zonder mezelf deskundige te durven noemen zijn merken als Vetus, Nanni, Solé en Beta gemariniseerde Japanse industriedieselmotoren die in allerlei toepassingen gebruikt worden. Basis is Mitsubishi of Kubota. Mijn Volvo MD2020 in onze Dufour 30 is een Japanse Shibaura diesel (van de kleine boomgaardtraktoren etc…, is een licentie van de Perkins Perana) Volgens mij zijn deze spullen allemaal van uitstekende kwaliteit, en maakt het op zichzelf weinig uit waarom je het één of ander zou nemen tenzij je speciale argumenten hebt om voor eentje te kiezen (een hele goeie dealer om de hoek, of een hele scherpe prijs of zo…) Mijn neef heeft een twee maal bij Drinkwaard Dordrecht een scherp geprijsde Mitsubishi gekocht, ook zo’n gemariniseerd blok. Wellicht een idee hen eens te vragen (ik heb niks zakelijk met deze mensen!) Tenslotte weet ik dat mijn buren in de haven bij de Wit in Loosdrecht met één of andere actie heel scherp hun oude Volvo hebben vervangen door ook een MD2020.
Was een voorjaarsactie of zo. Kortom: vraag vooral rond en wees brutaal, de handel is slap en men wil graag leveren. Succes, post een op dit forum hoe het afloopt.
Succes, Jan Willem

Hoi Rebel,

Ter overdenking.
Denk wel aan het feit, dat als je de boot wilt verkopen, iemand niet zit te wachten op een totaal onbekend motortje, dat mogelijk een keer is ge-importeerd in Nederland, maar waar nu geen onderdelen meer van zijn e.d.
Wat kost het en wat levert het op?

Dus mogelijk toch een wat bekender motortje nemen.

Ciao,

Beste Rebel,

Ik ben het met Hans eens, niet iedereen zit op een onbekend merk motor te wachten en dit zal zeker meetellen als je je boot ooit kwijt wilt.

Hiernaast moet je jezelf goed beseffen waar je terecht kunt voor onderhoud en onderdelen.

Kijk ook eens naar het gewicht van de motor, is het een omgebouwde auto of vrachtwagen motor en is hij eigenlijk bedoeld voor gebruik in een motorboot?

Wij hebben 2 jaar terug gezocht naar alternatieven voor volvo en yanmar voor in onze Dufour 39 uit 1983.

Onze keuze is door een actie gevallen op de D2-40 van Volvo Penta. we kregen toen de 40PK voor de prijs van de 30PK.

Let ook goed op dat de draairichting van de motor goed is, bij veel oude Dufours is de draairichting linksom (boot trekt naar rechts in zijn achteruit) Bij een nieuwe motor is dit vaak andersom en betekend dit dus ook de aanschaf van een nieuwe schroef.

En nee, dit is niet om te draaien omdat de nieuwe motoren een andere overbrengingsverhouding hebben in de vooruit en of achteruit.

Vraag dan ook naar een complete offerte voor je motor, schroef, schroefas (indien nodig) en schroefas lager
en ruil je oude motor in, deze brengt geld op!

Nog een tip over het vermogen, de MD7A was 13 PK, d.w.z. 13 PK op je vliegwiel en niet op de schroefas.

Nieuwe motoren geven vaak het vermogen op je schroef aan, laat je dus geen 30PK aansmeren, dit is veel te veel!
Een D1-13 zou al voldoende zijn, een D1-20 is nog mooier.
volvopenta.com/VOLVOPENTA/BE … lboat.aspx

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes met de keuze!

Mvrgr. Bas

Beste Jan Willem, Hans en Bas, dank voor de waardevolle tips!
Het zal verstandig zijn te kiezen voor een wat meer voorkomende, goed bekend staande motor in verband met de service.
Tijd om eens te kijken met welke dealers een nette deal te sluiten is, met in acht neming van het geheel van renovatieactiviteiten (verwijderen oude motor, plaatsing nieuwe, as, schroef, -as).

Met vriendelijke groet, Rebel.

Ik sta heel binnenkort ook voor dit dilemma,
word de vervanger van mijn MD7A
een Timray TMD10i
of een Vetus M2D5.

Volvo Penta MD7A ( had ) 13 pk.
Timray heeft 10 pk / onbekend / chinees kopietje van een perkins
Vetus 13 pk / bekend merk / Japans onder licentie van perkins

En dan is er ook nog het prijsverschil .

Iemand nog goede raad en of ervaringen ? ? ?

Mijn zeilmaat Ruud zat met hetzelfde dilemma voor de vervanging van zijn oude direct gekoelde en vermoeide Yanmar in zijn Sunbeam. Met zijn ervaring als ex-machinist op de grote vaart ziet hij details waar ik nooit op let. De chinese diesels vielen bij hem af vanwege de matige afwerking, als voorbeelden noemde hij dat er bijvoorbeeld geen kraagje zat op de aansluitstukken van de koelwaterslangen, maar ook de afwerking van de gietstukken. E.e.a was voor hem aanleiding om niet voor de chinese diesel te gaan. Al met al bleek bij hem uiteindelijk een nieuwe Yanmar in zijn situatie de meest aantrekkelijke oplossing, ook al omdat voor de aansluiting op de saildrive geen aanpassingen nodig waren. In zijn situatie scheelde dat behoorlijk. Ook kon hij een forse korting bedingen, het was toen hartje winter. Met het argument afwerking zou een keuze voor de Vetus in jouw geval voor de hand liggen, dat zijn diesels van onbesproken kwaliteit. Maar er zijn er meer, daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Solé, Nanni en Beta zijn allen gebaseerd op Japanse dieselblokken en allemaal prima. Wie weet is er een dealer in de buurt die jou een heel aantrekkelijk voorstel doet. Succes, en veel plezier met de nieuwe motor, de boot van Ruud vaart als nieuw, is een groot genot die nieuwe motor te starten. Overigens zou ik 10 pk wel wat krap vinden, ook dat is een argument voor de Vetus

Mijn vervanger voor de Volvo Penta gaat de Solé Mini 17 worden. Deze is nu voor net iets onder de € 5000 te krijgen.
Dit blok levert 16 pk bij 3600 toeren en ongeveer 14 pk continu. Het inbouwen gebeurt in het voorjaar (2012) en zal zo tussen de €1000 en €1500 kosten.

Een ding vraag ik alleen af: is er misschien een andere (meer/minder spoed, grotere/kleinere diameter) schroef nodig omdat het toerental bij continu vermogen van de motoren lijkt te verschillen.
De MD7A mag, dacht ik, continu 3000 toeren draaien en levert dan 13 pk. De Solé levert, dacht ik - maar daar zie ik verschillende data over - 14 pk continu bij 2600 toeren.

  1. Heeft iemand de precieze data over die continue toerentallen van die motoren, met bijbehorende vermogens?
  2. Welke schroef is het meest geschikt?

Heb net ook een dergelijke operatie laten uitvoeren, mijn MD7A vervangen door een Vetus M2O2. (12 pk)
Helaas nog geen ervaring met het varen ermee, alleen van de werf terug naar de ligplaats.
En daar viel mij niet direkt veel speciaals op.
Wel is de Vetus 1pk lichter als voor de Volvo Md7A wa opgegeven.
Bij de ombouw kwamen we tot een vervelende constatie, de waterinvoerdiameter van de Md7a was veel kleiner dan wat Vetus nodig acht voor de M2O2, en daardoor kwam er voor mij een onvoorziene hellingsbeurt bij.
Dus laat de werf dit maar van tevoren goed nakijken zodat je niet, zoals ik, voor een vervelende verassing komt te staan.
( en meerwerk dus extra kosten. )

veel succes bij de ombouwwerken.

Tony

Dag Rebel,
Zo’n curve zou toch bij de motor geleverd moeten worden of anders via het internet op te sporen zijn. Voor wat betreft de schroef: ik heb ooit gelezen dat iemand zijn Volvo-diesel verving door een ander merk diesel. Hij had een andere schroef nodig omdat Volvo’s linksom draaien, terwijl vrijwel alle andere diesels rechts omdraaien. Dat zou dus bij jou ook het geval kunnen zijn.

Ik heb de ‘bij de boot en motor’ passende schroefeigenschappen door Allpa en een ander bedrijf laten bepalen en kwam toen uit op (bijna) dezelfde waarden (14x10).
Een nieuwe schroef was inderdaad nodig: de VP draaide linksom, de Solé de andere kant uit.
Toen maar meteen voor een tweeblads klapschroef van Radice gekozen (type: K141025R).
Dank voor de waarschuwing : )