Beste Rebel,
Ik ben het met Hans eens, niet iedereen zit op een onbekend merk motor te wachten en dit zal zeker meetellen als je je boot ooit kwijt wilt.
Hiernaast moet je jezelf goed beseffen waar je terecht kunt voor onderhoud en onderdelen.
Kijk ook eens naar het gewicht van de motor, is het een omgebouwde auto of vrachtwagen motor en is hij eigenlijk bedoeld voor gebruik in een motorboot?
Wij hebben 2 jaar terug gezocht naar alternatieven voor volvo en yanmar voor in onze Dufour 39 uit 1983.
Onze keuze is door een actie gevallen op de D2-40 van Volvo Penta. we kregen toen de 40PK voor de prijs van de 30PK.
Let ook goed op dat de draairichting van de motor goed is, bij veel oude Dufours is de draairichting linksom (boot trekt naar rechts in zijn achteruit) Bij een nieuwe motor is dit vaak andersom en betekend dit dus ook de aanschaf van een nieuwe schroef.
En nee, dit is niet om te draaien omdat de nieuwe motoren een andere overbrengingsverhouding hebben in de vooruit en of achteruit.
Vraag dan ook naar een complete offerte voor je motor, schroef, schroefas (indien nodig) en schroefas lager
en ruil je oude motor in, deze brengt geld op!
Nog een tip over het vermogen, de MD7A was 13 PK, d.w.z. 13 PK op je vliegwiel en niet op de schroefas.
Nieuwe motoren geven vaak het vermogen op je schroef aan, laat je dus geen 30PK aansmeren, dit is veel te veel!
Een D1-13 zou al voldoende zijn, een D1-20 is nog mooier.
volvopenta.com/VOLVOPENTA/BE … lboat.aspx
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes met de keuze!
Mvrgr. Bas