Nieuwe motor, welk merk?

In onze Dufour 39 willen wij een nieuwe motor laaten plaatsen.
Niet omdat de oude motor defect is, maar gewoon uit voorzorg, de huidige MD-11D is 25 jaar oud en nu krijgen we nog geld terug wanneer we hem inruilen
De vraag is nu alleen welk merk?
De prijs maakt niet veel uit, een 40PK Yanmar of Volvo is nagenoeg hetzelfde, alleen de prijs van een VW marine motor moeten we nog afwachten.
Wie van jullie heeft er nog tips, ervaring met een bepaald merk en of adviezen?
Met vriendelijke groet,
Bas de KoninghBreezer39749,9101736111

Hoi Bas,
Ikzelf heb niet zo’n voorkeur, ze zijn allemaal goed, naar mijn idee. Ik zou kijken wat ik met de boot wil gaan doen. Ga je naar veel verschillende plaatsen / havens, binnen en buiten Nederland, dan zou ik Volvo Penta nemen ivm de levering van reserve onderdelen e.d. Deze zijn wereldwijd, relatief makkelijk te krijgen. Ik ben een fan van VW, maar blijven die in de boten, als je begrijpt wat ik bedoel. Dit zouden mijn overwegingen zijn.
Ciao,

Bas, mijn neef heeft dit met zijn platbodems voor de verhuur een aantal keren bij de hand gehad en die kiest meestal Vetus/Mitsubishi, of een Drinkwaard/Mitsubishi. Je kunt vooral aan het einde van het seizoen goed onderhandelen over de prijs. Hij vindt het prijsverschil met Volvo of Yanmar te groot, en heeft ervaren dat het probleemloze motoren zijn. Sol? en Beta zijn vergelijkbare gemariniseerde Japanse diesels. De Volvo/Penta MD2020 is overigens ook een gemariniseerd Japans blok van Shibaura, (maken veel kleine landbouwtrekkers), dat ooit als Perkins Perana is ontstaan. Kortom, zo scheeps is het allemaal niet. Het is Japans, en gemariniseerd, en voldoet ook mij uitstekend.

Naast de prijs is het denk ik ook van belang om te kijken bij welke motor je de minste aanpassingen hoeft te doen. Moet je bijvoorbeeld de bestaande motorfundatie aanpassen of past de nieuwe motor hier zondermeer op. Of moet je speciale aanpassingen doen voor additionele componenten of zelfs voor de aandrijving. Kortom, kijk naar het totale (kosten)plaatje en niet alleen naar de prijs van de motor alleen.
Ikzelf zou ook kijken naar een servicepunt dicht in de buurt ivm onderhoudsbeurten. Even langs varen voor een motorbeurt scheelt je  een behoorlijk bedrag aan voorrijkosten. Bij een nieuwe motor moet je de eerste jaren het onderhoud toch door een erkende dealer laten doen als je aanspraak wilt blijven maken op garantie.
Gr Raymond

Dag Raymond, uiteraard gaat het om het totale plaatje, maar als een andere motor ? 2000 goedkoper is dan kun je wel wat afstand hebben voordat je duurder uit bent. Bovendien als er twee jaar
garantie opzit zit je maar aan hooguit twee beurten. In de praktijk waarschijnlijk ??n. Daarboven stelt zo’n beurt erg weinig voor. Nieuwe olie, nieuwe koelvloeistof, een paar filters, en er een keer langskijken, dat is het meestal wel. In ieder geval is een goedkope offerte ook altijd een aardige basis voor een serieus gesprek met de dealer om de hoek. Verder heb ik in de PBO meerdere malen gelezen dat oude Volvo’s vervangen werden door Beta’s, omdat die een “drop in” replacement kunnen leveren. Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele zakelijke relatie met welke motorenleverancier dan ook. Je kunt denk ik ook met de leverancier afspraken maken over de garantie. Het is in ieder geval te proberen. Jan Willem

Hallo Jan Willem,
Ook Vetus heb ik al bekeken en deze motoren zijn net zo duur als Volvo of Yanmar, we komen nu bij alle 3 de merken uit op +/- ?12.500,- voor het laten demonteren van de oude motor, inruilen van de oude motor en het plaatsen van de nieuwe motor.
Ik had eigenlijk wel verwacht dat 1 van de merken een stuk goedkoper was, maar helaas.
Tot nu toe krijg ik het beste gevoel bij Yanmar, ook gezien het feit dat er in zuid europa geen enkele dufour mag worden uitgeleverd zonder Yanmar, Volvo moeten ze daar niet.
Dit geeft wat bedenkingen over Volvo.
Gr.  Bas

Bas,
Volgens mij zijn die bedenkingen alleen maar ingegeven door geld! Maar hoe zit het met je schroefas e.d. past dat ook allemaal? Je hebt geen saildrive, toch?
Ciao,

Hoi Hans,
De bedenkingen zijn niet ingegeven door geld, zowel Volvo als Yanmar hebben exact dezelfde prijs voor een 39PK motor, geen verschil dus.
Het enige wat wellicht anders is, is de draairichting van de schroef.
Dit is mij bij de nieuwe Volvo motoren niet duidelijk.
Welke kant draait de schroef van jullie 34 op? trekt de boot in zijn achteruit ook naar rechts? (oftewel een links draaiende schroef)
Bij Yanmar is het net andersom heb ik begrepen.
We denken er ook over om zowel schroef als schroefas ook te vervangen om gewoon alles nieuw te hebben.
Mvrgr Bas

Hoi Bas,
Ik bedoelde die gedachte in Zuid-Europa, daar speelt mogelijk te veel sentiment mee. Maar iedereen zo zijn gedachte. Maakt het veel uit in kwaliteit? Heb jij een idee? Ik hoor van beide wel eens wat. Vaak moet een dealer je ook een goed gevoel geven. Ik zou zeker kijken naar het inbouwgebeuren. Welke motor past het best op de steunen en de schroefas (of saildrive).
Onze 34PP, RAP, heeft een linksdraaiende 2 blads-klap-schroef, inderdaad. Wij hebben zo’n MD1-30 VP met nieuw type saildrive. Motor bevalt goed, loopt netjes. Kan er alleen een beetje lastig bij, maar ok?, dat ligt aan de motorruimte.
Ciao,

Hoi Hans,
Wij denken zelf ook een de D1-30, eerst hadden we de D2-40 in gedachten, alleen na nader advies van Mulder motoren blijkt dat bij de nieuwe Volvo motoren het schroefas vermogen staat en niet op het vliegwiel.
Dit betekend dat bij onze oude motor van 25PK op het vliegwiel maar 15 PK op de schroefas overblijft.
Met een nieuwe 30PK hebben we dus bijna het dubble vermogen op de schroef en dit terwijl de oude motor al niet slecht vaart.
Wel moet bij ons de links draaiende schroef worden vervangen door een rechtsdraaiende schroef omdat Volvo standaard rechsdraaiend is. (wellicht is dit met een Saildrive anders)
Nu alleen nog een keuze maken Volvo of Yanmar.
Gr
Bas

Hoi Bas,
Op onze Dufour 36 Classic zat een MD2030 en die had meer dan genoeg vermogen voor het schip. Dus ik denk dat de MD1-30 prima is. Raar van die rechtsdraaiing. Misschien weet iemand het op de site. Kan je het ook niet vinden op de site van VP bij de specificaties?
Ciao,

Hoi Bas,
Ik was vanochtend bij Mulder Motoren in Ridderkerk en zij hebben een inruil actie met VP motoren. ongeveer zo’n ? 1000 tot ? 1500 inruil. Misschien wat voor jullie?
Ciao,

We zijn er uit!
Het wordt een 40PK Volvo Penta D2-40
We hebben een heel mooi aanbod van Jachthaven Noordschans gehad en uiteindelijk was hun prijs beter als Mulder motoren en een andere aanbieding die we van Yanmar hadden.
Bijkomend voordeel is dat de boot hier nu op de kant staat, wel zo makkelijk voor de inbouw.
Tevens gaan we ook gelijk een nieuwe 2 blads klapschroef van Volvo Penta monteren, dit vanwege de draairichting.
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh

Hoi BAs,
Prima keuze, denk ik. Goed gedaan zo. Ook handig met de winterstalling. Veel plezier er mee.
Ciao,

Beste Bas,

In mijn D2800 uit 1977 staat ook een oude VP, een MD7A. Ook ik overweeg wel eens een andere motor te laten plaatsen. Ben je tevreden over de vervanging van je motor, wat is je bijgebleven, kortom wat zijn jou ervaringen?

Bas,
Ik zou je in ernstige overweging willen geven om geen 2 blads maar een 3 blads klapschroef te laten monteren.
Ik ben bang dat je achteruit te weinig kracht overhoudt met een 2 blads.
Ik heb destijds op mijn D34 perf. ook een klapschroef laten monteren en op advies van de Volvo Penta dealer gekozen voor een 3 blads. Ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb. Vooruit tov een vaste 2 blads meer power. Achteruit heb ik niets ingeleverd.
Vr gr.
Rob Zoute Zoen D 34 met 3 blad klapschroef…

Hoi Rob,
Ik kan jouw bericht beamen. Wij hebben weliswaar een 2-blads klapschroef onder de RAP, maar op onze ex-36 Classic hadden we een 3 blads klapschroef. Ten opzichte van de 2 bladsklap die er eerst onder zat, maakte het een groot verschil in snelheid vooruit en achteruit slaan, bij afremmen. De 3blads klapschroef was prima, alleen wel een poepie duurder!

Ciao,