nieuwe kooi

Na drie jaar bijna op een zacht houtje geslapen/gelegen vonden we het tijd voor iets anders. Zie daar:
Oude toestand.
Dus zie je ons niet varen…?
2005-04-10_125801_duf36_innen_kl.jpg
2005-04-10_130608_neeltje_eigenaarshut_1a.jpg

Nou Leo, dat is luxer dan bij mij thuis!!!
Maar ik moet bekennen dat ik zelf ook wel eens een lattenbodem heb overwogen, die zie je steeds meer voor aan boord. Mijn rug zit ook s’ochtends  nogal eens op slot, omdat ik thuis beter gewend ben. Jij hebt het rigoreus aangepakt met een 20 cm dikke matras, een ander alternatief is het originele matras op een lattenbodem te legen. Dan ben je ook van het vochtprobleem af. Ik heb gemerkt dat een mens al slapend een hoop vocht in zo’n matras opslaat. Wij zetten op vakantie het matras vaak nog een uurje recht op om te drogen. Zo te zien is het bed ook breder geworden, klopt dat? Is deze matras op maat gemaakt of ben jij zelf handig?? Ik kom 22 mei wel even proefliggen!!!  Heb jij nog wat met die plank eronder wat gedaan? groet, Martin
 

Wij hadden ook rugproblemen, daarnaast zijn wij beiden volslank. Dus na twee dagen waren we aldoor het matrasje gezakt. In de onderbodem hebben wij wat gaatjes geboord voor ontluchting, het geheel 10 cm. uitgebouwd (dus breder), kan je wel zien achter bij het bankje. Het bed loopt dus een beetje rond. Ik heb het laten maken bij een goede kennis die matrassen op maat kan maken, zo levert hij ook bij scheepswerven hier in de omtrek van Rotterdam. Op nieuwbouw schepen is het altijd passen en meten. Hij heeft wel een speciaal soort matras gemaakt, maar de naam ervan weet ik niet meer. Ik dacht van een soort springbox matras. Je komt maar proefliggen.

Het lag prima, toen ik samen met Anneke aan het ‘proef’- liggen was!?
Trouwens,…jullie gaan tegenwoordig wel vroeg naar bed en zijn nu wel erg laat op, 's ochtends!
Of ligt dat aan het om je heen varend gezelschap!
Ciao,
Hans

Hans,
Je mag enkel bij mij de mast in voor de nodige werkzaamheden, dat weet je best.
Geachte deelnemers, als u in Numandsdorp ligt op 4 juni. En u wilt nog graag wat werkzaamheden laten verichten boven in de mast, b.v. een nieuwe val, of de windvaan staat niet goed. Hans gaat graag voor u naar boven, geheel kosteloos. Ook geen drank of sigaretten geven, totaal niets. Doe ik ook nooit.
Leo

Voor wie een (goedkope) lattenbodem oplossing overweegt.
Ik heb zelf twee goedkope lattenbodems gekocht 70x200 (met houten zijkanten)
De latten stuk voor stuk ingekort, zodat we nu twee taps toelopende lattenbodems hebben. Het is even een paar uurtjes knutselen, maar ligt prima. Bovendien een op maat gemaakt traagschuim matras (7cm dik) op het bestaande matras. En je ligt als een vorst. Mijn vrouw had voordien ook last van haar rug, maar met deze voorzieningen niet meer.  Een nadeel: Ik ben smorgens de pineut, om ontbijt klaar te maken. Zij blijft graag nog een half uurtje langer liggen…
Wellicht nog een idee voor knutselaars. In het kastje boven de koelkist heb ik een magnetron ingebouwd. Het kastdeurtje niet weggedaan, maar onder het bovenvermelde bed gemonteerd, zodat de ruimte onder het bed toch gemakkelijk toegankelijk blijft. Want dat is met de lattenbodems (van bovenaf) toch wat lastiger.
Koos
 
 

Hoi Koos, nog een paar vraagjes: heb je foto’s, want het klinkt goed, maar zien is beter. Hoe zorg je dat die lattenbodems niet schuiven? Kan je ze nog wel opklappen om bijvoorbeeld een gennaker of bijboot te pakken? (zitten bij mij onder het bed) Heb jij die magnetron alleen op de walstroom of heb je een omvormer? Wij doen het al 20 jaar zonder magnetron, maar iedereen die er een aan boord heeft , is er lyrisch over. groet, Martin

Martin,
Ik heb geen digitale fotocamera, dus foto’s helaas niet te plaatsen. (Zal eens zien, of ik een foto kan scannen). De magnetron staat in principe op 220V. Heb wel een omvormer aan boord, maar die gaat tot 600W. Ook moet ik zeggen, dat niet alle havens voldoende Amperes op de steiger hebben. (Verleden jaar in Nieuwpoort kon ik hem niet gebruiken) Verder veel gemak. Als je ergens wat later aankomt. En je kan snel wat opwarmen, scheelt dat in kooktijd cq zoeken naar eethuisjes. Betreffende de lattenbodems. Zoals gezegd is het wat moeilijker, om van bovenaf de ruimte onder het bed te gebruiken. Vandaar, het hergebruikte deurtje van boven de koelbox. Netjes opgevouwen zeilen kunnen daar gemakkelijk door. De bodems verschuiven niet. Ze zijn goed pas gemaakt. Ik heb begrepen, dat je in Herkingen ligt. Als je wilt kun je wel eens een keertje contact opnemen, om te zien hoe de lattenbodems en magnetron ingebouwd zijn. Wij liggen in Port Zelande. BonBini (G2.15) En zijn in het weekend van 30 april aan boord. Daarna gaat hij een week de kant op.
Groeten,
Koos (06-12968520/06-29477157)
 
 
 
 

Hoi Koos,
Ik heb afgelopen weekend ook, zoals jij zelf ook al aangaf, 2 eenvoudige lattenbodems gekocht. Die ga ik op maat maken voor het a-symetrische bed in de punt van onze D36. Dat wordt een middagje hobbyen maar als het goed gaat, en ik hoor uitsluitend positieve geluiden, slaap ik binnenkort comfortabel aan boord en ben in van het vochtprobleem af. Heb jij nog tips voor het op maat maken?
groet, Martin
PS Dit is inmiddels gebeurd, en het was door het a-symmetrische bed een hoop passen en meten. Maar het is klaar en we gaan binnenkort proef-slapen. De verwachtingen zijn hoog gespannen.
 martinique38633,3904861111

De lattenbodems voldoen, toch is een voorloige conclusie ( 2 nachten) dat het comfort er niet veel door vergroot wordt, immers het totale 2-pers.bed is aan het hoofdeind 140 cm en aan het voeteneind ca 100cm breed. Doordat het 2 lattenbodems zijn, zijn die dus ca 50-70 cm breed. Hierdoor zijn de latten kort en buigen dus weinig door.
Ventilatie is helemaal ok!
Ik heb de lattenbodems aan elkaar geschroefd, en zo bevestigd dat ik ze als geheel makkelijk kan optillen, om onder het bed iets te kunnen pakken.

Martin,
Latten bodems blijft behelpen met een slecht matras. Investeer gelijk in een redelijk goed matras, wij hebben daar ook onder, nog wat van dat zwarte ondertapijt (weet niet meer hoe het heet) dit zorgt voor de nodige lucht onder het matras. Wij slapen geweldig op de boot. Vorige week nog een weekje door zeeland gevaren. Prachtig zeilweer, iedere dag gem. 20 mijl. Maar om negen uur s’avonds lagen An en ik in onze kooi.
Gevaren van Lekkerkerk naar Hellevoetssluis, moesten door Roterdam, de brug in de Noord bij Alblasserdam werkt weer eens drie maanden niet. Dus door het Spui. In het Spui al onder zeil tot Hellevoet.
Van Hellevoet naar Ouwe Tonge, geheel onder zeil. Leuk en gezellig haventje daar. Bij de plaaselijke Chinees een rijsttafel besteld en dit genuttigd met twaalf bij mij in de boot. We moesten wel wat klapstoeltjes erbij zetten, maar bar gezellig man.
Van Oude Tonge naar Zierikzee. Dit kan alleen deze tijd vanwege de drukte aldaar (vind ik). Dit stuk was ook geheel bezeild.
Daarna naar de Roompot met aan de wind 5 tot 6 bft dan wordt Neeltje een Classic Performance, zeker met ons H.A.Fokje. Hiermee blijft hij hoog aan de wind varen met een knoop of 6 over de grond. Wij lieten ook onze vrienden ver achter ons. Waaronder een Kalik 33. met alles erop en eraan.

(foto genomen vanaf de Kalik 33 )
Volgende dag naar Sint Annaland, windje 5 zuid-zuid oost dus dat ging weer in no-time. Gezellig daar met elkaar aan een nieuw langssteiger gelegen. Beter dan dat gehannes tussen die palen.
De andere dag naar Middelharnis, ook altijd leuk. weer een prachtig windje op het Volkerak en het Haringvliet.

Daarna het Spui weer op naar de haven van Rhoon, daar zag ik onze snorremands liggen, tenminste zijn boot. Mooi haven.
Toen weer het laatste stukje weer naar huis (lekkerkerk) door de Erasmus brug, doet me altijd wel wat. Alleen al dat ik zelf minstens 1 keer per week daarvoor ook in de file staat.
Dus een heerlijke week gehad.
Morgen Zaterdag breng ik de boot naar Strijen-Sas, waar ze de wal opgaat. We moeten weer door Rotterdam, wel mooi hoor, maar het duurt wat langer.
2005-10-28_205935_trintella_en_dufour36.jpg
2005-10-28_210131_de_bootjes.jpg
2005-10-28_210320_dufour36_op_oosterschelde.jpg

Martin,
Door de geringere breedte buigen de latten inderdaad niet voldoende door. Ik heb dan ook vanaf het begin om en om een lat verwijderd.
Ze veren nu voldoende door en na twee seizoenen, zie ik geen schade oid aan  het matras.
gr.
  Koos
 

hallo koos,
bedankt voor de tip, ga ik ook proberen, maar dat zal wel volgend seizoen worden. ik heb jl zondag de zeilen eraf gehaald.
gr. martin

HI Martin,
 
Wat voor matrassen ga jij er dan in leggen? Ik bedoel je schijnt wel op te moeten letten met wat voor een type matras je in een boot wil gaan gebruiken. Wij zijn er nu ook mee bezig en ik hoorde dat traagschuim heel fijn moet zijn…heb je die ook gezien?
Wat heb jij zelf op jullie boot?
Groeten,
Rogier

Rogier, ik heb thuis van die NASA-matrassen , dat is springveren matras met een dikke laag traagschuim. Dat bevalt uitstekend, dus ik denk dat ik geen nieuwe matras maar een 5 cm dikke op maatgemaakt traagschuim laat maken en die gewoon op de standaard Dufourmatras leg.
Groet martin(ique)

Denken jullie nog aan de deurtjes aan het voeteneind. Als je matras te dik wordt, gaan die deurtjes niet meer open.
Hoe lossen jullie dat dan op?