nieuwe high aspectfok

Hoi 34P-ers,
Ik heb een nieuwe HA-fok besteld. Ziet er goed uit, alleen vind ik de fok zo kreukelig, net alsof er een prop van is gefrommeld. Kennen jullie dat probleem?
Ciao,

Hans,
Ik ken dit probleem niet, als het laminaat is lijkt mij dit bedenkelijk, ook de scherpe vouwen die erin zitten. Onder op een grote stapel gelegen? Van Wessel vd Werf zou ik dit zo niet accepteren, maar die levert zijn zeilen gelukkig zo ook niet . Zitten je trimstrepen er ook scheef in? Of lijkt dit alleen op de foto zo?
Groet, MennoMaatskip39174,8944328704

Hoi,
Het is performance dacron en die scherpe vouwen gaan er wel uit als het zeil regelmatig opgerold wordt, dat had ik bij andere zeilen ook.
Ciao,

mmm, maar dat is dan een cruising zeil. je hebt toch een pplus?, waarom dan geen laminaat/kevlar?

Hans,
Ik vind ook je teltales een beetje raar zitten. Als ik het zo zie heb je er 4 achter elkaar zitten (horizontaal). Het lijkt me nuttiger als ze wat meer verspreid verticaal langs het voorlijk zitten. Dan heb je op verschillende hoogten een idee van de windinval in je zeil.
Maar zo’n kreukzeil lijkt me ook dat je daarmee terug moet gaan. Altijd als ik nieuwe dacron zeilen voor mijn draak bestelde zagen ze er superstrak en glad uit.
Gr
Nick

Hoi, Hans.

Treurig om een hagelnieuw zeil in deze conditie te zien.

Een nieuw zeil dient ongekreukt en liefst nooit gevouwen te worden geleverd.

Het probleem met kreukels en vouwen, is, dat langs de randen van deze onregelmatigheden wervelingen ontstaan, welke de zeileigenschappen niet ten goede komen. Uiteraard ontstaat dit na verloop van tijd met het gebruik toch wel, maar niet v??r de aflevering. Wat er n? die aflevering met het zeil gebeurt, is j??w pakkie an, maar ik zou dit zeil zo niet accepteren, wat er 2e hands uitziet, koop je niet voor nieuw!

mvg,

Najaar 2006 is er in de rubriek, “Dufour Algemeen, H.A. en welke doek soort”, volop discussie geweest over het aanschaf van een HA. Het resultaat is nu zichtbaar. Dit is een zeil wat niet op een nieuwe PP thuishoort.  Jammer dat het zo gelopen is maar ik ben bang dat hier het gezegde opgaat van “goedkoop is duurkoop” De tuigjes van Wessel zien er echt veel beter uit
Hopelijk wil Sailselect je een andere en vooral betere HA leveren. Succes ermee.

Hoi Boys,
Met Jeroen Koninkx gesproken, het komt goed. Hij regelt dit perfect.
Ciao,

Ben blij dat er iets te regelen is, Hans want dit was echt zonde. Nieuw is nieuw, hoor.

mvg,

Hoi Hans,
Het zier er inderdaad erg treurig uit! Het lijkt eerder gefrommeld spinakker doek? Ik hoop dan ook dat ze met een goede en vooral mooie en goed presterende oplossing komen.
Ik mis ook de korte zeillatten in het achterlijk of zie ik dat verkeerd op de foto? Ik kan ook op de foto niet zien hoe het zeil gesneden is,   Tri-radiaal of gewoon radiaal.
Hoe zijn de resultaten, heb je er al mee gezeild?
Wij hebben ons nieuwe grootzeil van v/d Werf (High performance Tri-radiaal met Mylar) nu een paar weken en dat is echt een geweldige verbetering, de eerste Dufour 36 is al geklopt en dat voor een 24 jaar oude Dufour 3800.
Als je nieuwsgierig bent, dan kan je het zeil zien op onze site:
zeilenmetdebreezer.nl/grootzeil.htm
Succes in ieder geval met de High Aspect
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh  

Hoi Bas,
Het is performance dacron en radiaal gesneden. 8 banen en een tophoek. Er zitten 3 verticale latten in het achterlijk, die heb ik hier nog niet ingedaan. Ik heb het zeil op de foto alleen even gehesen om te zien of het goed past en hoe het zeil er verder uitziet. Buiten het verfrommelende, ziet het zeil er prima uit. Goed genaaid, stevige hoeken, netjes afgewerkt. Dus dat is ok?.
We hebben er nog niet mee gezeild, dat zal de 1ste week van mei gebeuren op het IJsselmeer. Ik ben ook benieuwd. Nu zijn al mijn zeilen natuurlijk nieuw, dus dat zal ongetwijfeld goed varen. Het grootzweil is een Elstrom Performance laminaat zeil, dus …
We zullen zien, ciao,
 
 

Hans,
Ik heb al wel met mij HA gevaren en het vaart uitmuntend. Wel moet ik nog iets regelen mbt de schootvoering want de schoot loopt nu, doordat het leioog op de genuarails vrij ver naar voren staat, tegen de kajuitopbouw aan waardoor je op den duur slijtageplekken krijgt. Ik denk zelf aan een tweede geleide oog op de genuarial.
Heeft iemand hier al mee te maken gehad en/of een oplossing bedacht?
Gr Raymond

Heren,
Mijn complete setje van Wessel erop staan, voor een indruk zie mijn web-log. Geweldig mooi gesneden en ‘kreukvrij’ (voor zolang het duurt).
Mbt tot de schootvoering van mijn high-aspect (ook van Wessel) herken ik het probleem niet dat het tegen de kajuitopbouw staat, is die van jullie anders geneden misschien?
Groet, Menno

Hans,
Begrijp ik het goed dat je tot op heden nog niet hebt gezeild met je PP. Ik zou niet zo lang kunnen wachten. Bovendien  is het eeuwig zonden met dit mooie weer. Er zitten toch standaard  zeilen bij je boot? Ik heb er inmiddels een compleet setje laminaat zeilen van Wessel op staan. Mooi strak gesneden, prima vorm en super snel.
Groeten Rob

Rob,
Komende week wordt het IJsselmeer onveilig gemaakt, met de performnace laminaat zeilen en eventueel de nieuwe HA-fok. Dus als jullie een schim op het water zien met zeilnummer NED 7722, ben ik dat. Eerder lukte gewoon niet.
Ciao,

Hans,
Veel plezier! Moedig mij zaterdag dan ook nog even aan als ik in een flits voorbij kom tijdens de DualHanded 50 myls…
Groet, Menno

Dag Menno,
Afgelopen weekend kwam ik je tegen ter hoogtevan Deko Marine en heb je toegeroepen als Dufourvaarder!
Mooie boot jouw 34p, helaas niet nog niet onder zeil gezien, maar toch erg mooie lijn.
groet,
Ewald

Menno,
Leuk om mee te doen, als ik je zie, dan zal ik ff voorbij varen, of een rondje om je varen en je groeten .
Succes,

Start dan wel de motor zodat je goed kan uitwijken, aangezien je nog niet gewend bent aan de hoge snelheden van een 34P onder vol tuig!

Vanaf Pinksteren ben ik een aantal weken op het IJsselmeer en ga ik  op mijn gemak bekijken hoe hard al die 34 P’s en 34 PP’s daar gaan. Misschien speel ik het spelletje van hard varen wel mee. We zullen zien. Als je geen nummer en geen Dufour logo ziet ben ik het.