nieuw lid

Sinds zondag 18 maart hebben wij een schip gekocht. Een Dufour 2800 uit 1978, maar nog in perfecte staat. Beter dan alle andere die wij te koop zagen op internet. Het weekeinde van vrijdag 30 maart t/m zondag 1 april zijn wij van plan de Goudwinde zoals wij ons schip noemen, over te varen via de staande-mastroute van Naarden naar Dinteloord. Eventuele konvooimaatjes zijn altijd welkom, temeer daar wij absoluut geen ervaring met een zeiljacht hebben (wel met 16m2, geef ik al jaren les op), alle hulp is bruikbaar (misschien wel hard nodig ).

Bas, Esther en Samantha,
Welkom op het Duofur forum. Heel veel plezier met varen, maar dat zal wel lukken. Vergeet niet een Dufourvaardersvlag te bestellen.
Groeten,
Ewald

Die clubvlag??? Is natuurlijk allang besteld.

We hopen trouwens wel dat we 'm al hebben v??r 30 maart!!!

Komende zaterdag, 24 maart gaan we de Goudwinde klaarmaken voor de tocht naar Dintelmond. Dit betekent hoofdzakelijk schoonmaken, luchten en het onderwaterschip in orde maken. (een 5-tal duimafdruk-grote kraakjes in de gelcoat) Ook zal de buitenkant van de romp een poetsbeurt krijgen, want het is niet waarschijnlijk dat het schip nog voor oktober weer op de kant komt, en dan de nieuwe naamstickers erop. Ook de watertank krijgt een grote beurt (inclusief de leidingen), die tank is 140 liter! Weet iemand trouwens of dat geen problemen oplevert tijdens manoeuvres? Ik kan me best voorstellen dat ze ‘koplastig’ wordt als je die tank helemaal vult, of het water meerolt naar de lei-zijde als 'ie juist niet helemaal vol is.

De clubvlag, overigens, kan er nog niet op, want die is nog niet binnen…

Hallo Bas, Esther en Samantha!
Ook welkom namens ons, de wimpel is onderweg hoor! Hij gaat morgen op de brievenbus dus met een beetje geluk ik hij er zaterdag. Veel plezier met jullie nieuwe schip!
Richard

Dank je wel, Richard, en je snapt hem al… Als 'ie binnen is, gaat 'ie ook gelijk onder de zaling.

Volgens mij zit er een waterzak in de Dufour 2800. Hoe vol die is maakt niets uit. Het is gewoon een fijne boot waar je prima mee kunt manouvreren. Ik heb er 20 jaar met heel veel plezier mee gevaren.

Tja, bij een standaard Dufour 2800 klopt dat inderdaad, maar deze is een beetje (ahem, zeg maar flink) aangepast… Een watertank van 140 liter dus, da’s gevuld 140 kilo en, gedeeltelijk gevuld, dus elk gewicht tussen 0 en 140. Dat is dus gelijk aan 2 flinke volwassenen die in de boeghut liggen te rollebollen. En dat is niet grappig bij wat zwaarder weer. De vraag blijft dus: wie heeft er ook een vaste tank, en liefst zo’n grote, en kan daar iets meer over vertellen.

Dat 'ie lekker vaart, zo’n 2800 dat geloof ik best, mij is al verzekerd dat 'ie bijna net zo vaart als een 16m2, en dat was tot nu toe mijn scheepje.

Het is het handigste om de vraag over de watertanks te stellen in het forum over de Dufour 2800 (via de hoofdpagina), niet iedereen leest de items van en over de nieuwe leden.
Richard
 

Dank je wel, Richard, voor de tip. Zal ik zeker doen.

Hallo Bas & Esther,
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met jullie aankoop!
Ook wij hebben een vaste RVS watertank n onze 3800 van 175 Liter! nog een beetje erger dus, wij vullen hem absoluut niet helemaal, wanneer wij hem voor ongeveer de helft vullen dan merk ik er niets van, vul je hem compleet dat lijkt het er inderdaad op dat er flinke activiteiten plaatsvinden voor in de boot! de neus zakt dan 5 centimeter en de spiegel van de boot komt omhoog!
Ook bij erg licht weer en wedstrijden gooi ik de tank gewoon helemaal leeg, dit scheelt echt in snelheid.
Ik weet niet of julli tank ook van RVS is, maar ik vind het stukken beter dan zo’n rubberen zak die kan gaan lekken en ook de kwaliteit en smaak het water laat te wensen over in een zak.
Ik zou hem gewoon lekker laten zitten!
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh
 

Misschien wat laat, maar dank je wel, Bas.

Hij is van kunststof, en wij hebben hem lekker laten zitten. Geeft trouwens wel voordelen bij het reachen en spinnakeren. Dan lift je spiegel iets, en wordt dus je waterlijn verlengd. Dus ga je sneller.