nieuw lid

Hallo,
Vorige zomer een tweedehands Dufour 34P aangekocht te Enkhuizen en in een driedaagse trip overgezeild naar Oostende, de nieuwe ligplaats. Alles verliep prima, en we zijn tevreden van de aankoop (prijs/kwaliteit, je weet wel). Na een zomer en herfst spelevaren langs de Belgische kust begint deze lente het echte werk. London staat al op de agenda, Scheveningen eveneens. Wellicht deze zomer zuidkust UK en een oversteek naar Brest.
Vanaf 2013 varen we onder BE vlag (NL vlag, netjes gewassen en gestreken, gratis te verkrijgen :wink: ) en de boot is omgedoopt van Nieuwe Koers in Out of the Blue (verwijzing naar de lichtblauwe romp).
Met een set laminaat zeilen, HA, spinnaker en splinternieuwe gennaker A3 zijn de vooruitzichten veelbelovend. Nu nog wachten op het goed weer.
We zijn nog op zoek naar een tweede identiek boegankerbeslag, waarvoor ik graag verwijs naar het thema “te koop gevraagd”(bestaand ankerbeslag is omgebouwd tot gennakerboom).
Beste groeten
Bernard

Hoi Bernard,

Welkom op de site en bij de 34P§-zeilers. Volgens mij is jouw 34P ook een PP, oftewel een 34P met extra hoge mast e.d. De lichtblauwe 34PP is, volgens mij, gebruikt als wedstrijdjacht bij Gideon Messink, klopt dat? Een goed en sterk uitgeruste 34PP. Snelle zeiler!
Zie ook elders mijn reactie op jouw vraag over het boegbeslag.

Veel plezier met jouw/jullie Dufour 34P§.

Ciao,

hallo Hans
Klopt, via Messink aangekocht van de eerste eigenaar. ergens in een forum staat er zelfs een fraaie foto van, in regatta met een zekere Maatskip. (via zoek, zoekterm “nieuwe koers” terug te vinden)
schip is goed uitgerust (veel struikellijnen…) en we zijn zelf ook aangenaam verrast over de goede zeilcapaciteiten.
Ik wist niet dat er een verschil is tussen P en PP. Masthoogte = 13,86 (P+Bas), grootzeil 31,94m²).

beste groet
Bernard

Welkom,

Als de Engelse zuidkust aan bod komt, dan zijn Dartmouth en de Scilly Islands de toppers voor mij.
Succes met deze snelle zeiler.
Volgens de Spi foto heb je wel behoefte aan een jockey pole.

Ook is het mogelijk om aan loef ook een blok in de footrail te zetten om de loefschoot uit de verstaging te houden.
Is wel veel goedkoper dan een jockey-pole.

Goede vaart.

Guus

Dag Guus
Een jockey pole zou inderdaad een goede oplossing zijn om de krachten op de loef spi schoot op te vangen. De spi boom aanhalen vergt veel kracht aan halve wind, plus de wrijving op de stagen. Een blok op de rail is, denk ik, maar een halve oplossing, geen wrijving weliswaar, maar de hoek blijft identiek en dus het moment even groot. Heb je ervaring met een jockey pole? Bestaat er een Dufour 34 versie?
Zuid Engeland is inderdaad prachtig, ook met minder goed weer, maar we hopen toch op zon en wind. of zijn we dan te veeleisend?

Beste groet
Bernard

De performance boten worden meestal met dubbele spi-schoten gevaren, sheet & guy.
De guy gaat door een blok ter hoogte van de middenkikker. Daar zit een versteviging, vaak met een wichard-klapoog.
Ik kan mij niet indenken dat een boot, uitgerust voor wedstrijden door Messink, dit niet heeft.
Door dit klapoog een (klap)blok waardoor de loefschoot, de guy, wordt geleid.
Werkt uitstekend.
Indien je met 1 schoot wilt werken, dan maak je een barberholer door dat midscheepse blok, beleg je op kikker achterop, en heb je hetzelfde effect.

dag Benno
zie bijlage
de barberholer zit wel degelijk op z’n plaats, met een directe verbinding naar de kuip, zie klem op kajuit. Zal ik even testen wanneer we terug te water gaan. Bedankt voor de tip. ik gebruikte de barberholer uitsluitend om de lei schoot van de spinnaker en gennaker te bedienen bij de trim.
beste groet
Bernard
Knipsel barberholer.JPG