Neeltje naar Frankrijk (en terug)

Beste dufourvaarders,
Natuurlijk ben ik jaloers op Martin z’n reisverslag. Maar wij hebben ook dit jaar onze grenzen … tot en met de Franse noordkust. (even in vogelvlucht)
Vertrokken uit onze thuishaven Krimpen aan de Lek naar Hellevoetssluis. De volgende dag via Stellendam buiten om naar de Roompot, de bedoeling was om de daarop volgende dag naar Blankenberg te varen maar de weervooruitzichten waren niet best, dus via Veerse meer (eilandje) naar Vlissingen. De daarop volgende dag doorgezet naar Blankenberg, wind was nog 4/5 bft dus waren we daar voorons in een supersnelle tijd van goed 3 uur. Ik surfde zo dat gaatje in aldaar. Na twee dagen naar Nieuwpoort vertrokken met weinig wind. Wat een haven 900 schepen. Daarna Calias, mooie haven en plaats. Je moet wat moeite doen om binnen te komen maar verder prima. Dit was ook ons keerpunt vanwege de tijd en het weer. Terug de zelfde havens tot Breskens (we wisten de weg) Hier lag een erg mooie dufour 39 wie kent dat schip? Verder via de de Westerschelde kanaal Hansweert naar Yerzeke altijd gezellig voor twee dagen. Daarna krijg ik elk jaar de dwang om paling te gaan eten in Burghsluis ze waren weer best (en duur). Na twee dagen hier van bijkomen naar Goes. Had ik niet moeten doen veel te druk voor in het hoogseisoen. Ik ga met de herfstvacantie dat wel over doen. Na veel geworstel bij het sluisje naar de Krammersluis gevaren. daar was de het nog gekker. Blijven liggen tot in de avond, erdoor en aan de Volkerakkant de nacht doorgebracht. Volgende dag naar Numandsdorp, en via een nachtje Dortdrecht naar onze thuishaven.
Toch moeten we aan clubvlaggejes gaan denken, veel Dufours gezien ondrweg. o.a. de PAX op het Volkerak maar anders zijn onze leden maar moeilijk herkenbaar.
Prachtige reis gehad natuurlijk enkel s’nachts regen en te veel en te weinig wind.

Hoi Leo,
Leuk verslag, zo te zien ook  weinig regen gehad, da’s toch wel het voordeel van kustzeilen denk ik, het waait toch eerder over. Verder alles goed gegaan met de D36?
Groet,
Martin

Martin, het ging prima zeker met onze H-A Fok, we konden goed deze zeilvoering houden tot NW 4-5, daarna moest ik wel een rif zetten. Het gedrag op zee viel me 100% mee. (ook van mijn enigste bemanninglid en levensmaatje) Alleen zag ik op de foto, dat mijn voorlijk er wat slapjes bij staat. Deze foto is gemaakt door mijn zeilvriend met een Kalik 33, samen hebben wij deze vacantie ondernomen. Verder gaf mijn nieuwe Navman plotter mij een uitstekende route door, natuurlijk wel met een papieren kaart erbij, voor om het uur een aantekening te maken. Verder had ik enkel wat problemen met mijn stuurautomaat. Het palletje begaf het waarmee je hem vastzet. Niet erg, ik stuur net zolief zelf deze korte trajecten.
Ook was voormij nieuw om in Calais aan en ton te wachten voordat het sluisje opengaat, wat toegang geeft tot hun mooie jachthaven. Het sluisje draaide, van 3 uur voor hoogwater tot 3 uur daarna. Als je weg gaat, kan je daar ook wachten op een gunstig tij voor vertrek.
(wachten aan een ton voor de jachthaven in Calais)

Verder ook rustig weer gehad zoals hier op zee onderweg, terug naar Breskens.
Toch wil ik wat meer weten van die Dufour 39 met een prachtig taekdek, afgemeerd in Breskens. Ik schat de boot op 15 jaar oud.
2005-08-21_212311_Neeltje_blbbres3klein.jpg
2005-08-21_215202_Calais_aan_de_ton_wachten5klein.jpg
2005-08-21_215747_Neeltje_richting_Nieuwpoort1kl.JPG

leo, waar heb jie die h.a fok gekocht? ik zeil nu (alleen) met genua en grzeil, maar wil naast genaker ook een h.a, aanschaffen; niet zozoor vanwege het reven maar meer vanwege het singlehanded zeilen; scheelt neme ik aan wat vierkante meters bij het overstag gaan. 

Ha die Erik, ik heb veel dufours 385 'ers gezien tijdens mijn vac. Telkens riep ik mijn vrouw, die rustig beneden wat schoolvoorbereidingen zat te doen, dat ze onmiddelijk met jou oorkonde naar boven moest komen. Hiermee geef ik al aan dat het heerlijk vaart met onze fok. Ik ga er gemakkelijk alleen mee overstag. Het scheelt meters schootlijn. Ik heb geen keerfok vanwege mijn babystag maar mijn vrouw laat de schoot vieren bij overstag gaan en ik trek hem dan aan. Het laatste is wat aanzetten met de lier, dasal.
De mijne is gemaakt in Made door Wessel van der Werf. Het is een triradiaal zeil, wel duur 1450 euro, maar hij trekt er geweldig aan zeker aan de wind boven windkracht 4 en meer. Je blijft er ontzettend rustig mee varen. Veel minder helling dan met je Genua bij die windsterkte, plus vaar je er veel hoger mee. (ook prettiger voorde rest van de familie)

mmm, ik voorzie nu al een budgetoverschrijding voor het jaar 2006…we zien elkaar boven de stamppot (met kreeft, dat wel)