navigatie software

(met het gevaar een stammenstrijd te ontketenen, maar vooruit met de geit…): ik ben mijzelf momenteel aan het orienteren op nav.software voor op een laptop. Wie heeft ervaringen met wingps (van Stentec) of andere (in prijs) vergelijkbare software? (m.a.w Maxsea is GEEN optie). Ik zou graag eens ter plekke willen zien hoe dat allemaal reilt en zeilt…

Erik,
Ik vaar op de laptop met Wingps4 van Stentec. Dit als bijkomend speeltje en als controle voor mijn Navman plotter die ik heb staan buiten bij het rad.
Wingps4 werkt prima met een gps muis binnen, maar het kost veel stroom als je het programma steeds laat draaien.
Vorig jaar naar Frankrijk heb ik steeds op de plotter van Navman gevaren makkelijk, direct alles voor je neus, en Anneke controleerde (mij) beneden op de laptop de positie en zette deze dan op kaart ieder uur.
Voordeel van laptop en Wingps is, groot scherm en alles duidelijk herkenbaar.
Nadeel, hij staat beneden op de kaartentafel, vreet stroom en als je het goed wil doen moet je hem dus ook aansluiten op een multyplexer, zodat je beneden ook al je stuurapparaten op je laptop kunt aflezen. zoals alle NMEA instrumenten GPS, Windmeter, Log, stuurautomaat, log, en/of AIS ontvanger.
Kosten multiplexer vanaf 219 euro, deze praat ook met saetalk dus met je raymarine apparaten
Alleen de nieuwste versie de wingps 4 plus kan AIS laten zien.

Erik,
Bij stentec kan je ook een AIS onvanger kopen van 299 tot 599 euro’s en daar is nog geen antenne bij.
Wingps4 pro zonder kaarten kost 299 euro. De kaarten voor de Nederlandse en belg. wateren ook zoiets. Ga je verder varen dan komt er nog zoiets bij.
Dus trek de knip maar open…:wink:

mja,enig lichtpuntje voor reis naar denemarken is dat die kaarten op papier en cd-rom in 1 bundel zitten; geloof 89eu voor de hele bups… Kun je die stentec kaarten (bsb etc) ook inlezen in je navman of heeft die weer zijn eigen, unieke, formaat?

Nee, Navman werkt met C-Map cassetes, Als ik kaarten voor Nederland, duitsland, Denemarken en polen wil zetten in mijn navman moet ik deze cassete kopen ,volgens mij ongeveer 250 euro. Natuurlijk moet je ook papieren kaarten meenemen, ook deze kopen of lenen. Ze mogen dan wel wat ouder zijn.

Leo,
Zou je kunnen toelichten wat je in het geval van Stentec bedoelt met “kost veel stroom als je het programma steeds laat draaien”;
Kun je dat kwantificeren c.q. toelichten?
Thanks!
Robert

Vooruitlopend op het antwoord van Leo, ik gebruik de software een hele dag (12 uur) zonder problemen, daarbij zet ik wel mijn laptopje op de meest energiezuinige stand (scherm uit als niet nodig, harddisk uit als niet nodig). Ik heb nog nooit de berekening gedaan hoe lang ik er werkelijk mee zou kunnen doen, dus of dat ook werkelijk nodig is weet ik niet.
Richard

Robert,
Je moet echt er energie zuinig mee omgaan of je moet je moter laten draaien, maar dat is niet de bedoeling van een zeilboot.
Een tosiba (ik zal de naam wel verkeerd schrijven) gaat het beste, maar ik heb een packard bell, deze vraagt 19 volt aansluiting. Eerst heb ik een omvormer om van 12 volt naar 220 volt te gaan. Daar sluit ik mijn laptop op aan, daar zit weer een ac. adaptor tussen die het weer omzet naar 19 volt naar mijn laptop.
Zoals ik al aangaf hierboven, een tosiba schijnt direct te werken op je 12 volt boordaansluiting, dus geen energie verlies met adopters en omvormers.
Ik denk als mijn lapptop 12 uur aanstaat met een draaiend wingps programma zijn denk ik mijn service accu’s leeg. Daarom ga ik met Richard mee, zet dan vooral je beeldscherm uit als je er niet op kijkt. Deze is de grootste verslinder van je boordstroom.
Mijn Navman plotter gebruikt maar een tiende deel van tegenover mijn laptop.
Maar het is daarnaast ook wel leuk om s’avonds een dvd te draaien op dat ding als je aan de walspanning ligt. Ook als je dat wil kan je met je laptop in veel havens aansluiting krijgen met internet enz. Verder heb ik er geen verstand van, dus wachten we af tot Erik een geschikt eettentje heeft gevonden om deze materie te bespreken met een deskundige onder het genot van een goed glas wijn. Wie weet zijn er ook betere oplossingen te bedenken dan zoals ik opnoemde.

hoi,
Voor de komende reis draai ik met Maxsea op een compaq, ik heb een omvormer gekocht 12v naar 16tm24 volt, en dit werkt perfect.
Bij ons staat de laptop 24 uur per dag aan en hij trekt volgens de bat monitor gemiddeld 2 amp.
Trouwens Maxsea is echt top. de mogelijkheden zijn onbegrenst en het kan zowel BSB als c-map lezen.
Groet Ciao Bella
 
 

Erik,
ik vaar met MapSource + Bluechart van Garmin op laptop en GPS-plotter 276C.  Ben daar zeer tevreden mee, eenvoudige en duidelijke tools.  Net als CiaoBella heb ik een adapter van 12V naar 19V voor de PackardBell.  Op het stroomverbruik heb ik geen kijk omdat ik de laptop vnl gebruik voor routeplanning;  waypoints en routes zet ik via USB over naar de plotter.  De adapter wordt vnl gebruikt wanneer mijn dochtertje tijdens langere trips een dvd bekijkt.
Gezien ik er niet veel van afweet kijk ik ook wel uit naar een info-avond.
mvg
Peter

mmm, en welke pc(laptop) software is geschikt om route’s uit te zetten om ze vervolgens in (eender welke) raymarine plotter over te zetten? m.a.w welk programma plot op navionics kaarten?