Deze zomer hebben wij waarschijnlijk 5 tot 6 weken de mogelijkheid om op pad te gaan. Wij willen ook naar Antwerpen.
Ik zal een permit moeten aanvragen (waar? ANWB). Hebben jullie nog tips, welke haven, restaurantjes, de stad e.d.
Hoe kan ik het beste varen, als ik bijvoorbeeld uit Wemeldinge vertrek. Haal ik dat in 1 dag? of moet ik ergens tussentijds overnachten e.d.
Beste Hans,
Als je naar het Willemdok gaat heb je een Financiële Dienstnummer nodig. Heb je dat niet dan kom je er niet in. Dit laatste kan ik uit eigen ervaring zeggen. Het havenbedrijf van Antwerpen wenst namelijk te allen tijde te weten welke schepen er in de haven aanwezig zijn. Om dit op een vlotte manier te laten verlopen heeft elk schip een registratienummer nodig, het Financiële Dienstnummer. Dit nummer wordt toegewezen aan een vaartuig en dus niet aan de eigenaar. Hierdoor blijft het FD-nummer steeds bij het schip. Door een verplichte melding aan sluis of meldingspunt weet men dan welk schip zich in de haven bevindt en waar en wanneer het schip de haven in of uitgevaren is. Pleziervaartuigen die naar de jachthaven in het Willemdok gaan zijn vrijgesteld van doorvaartrechten. Deze zijn inbegrepen in het liggeld van de jachthaven. De haven doorvaren naar het Albertkanaal via de Royerssluis of Kruisschans is ook gratis. Het FD-nummer is gratis en kan o.a. verkregen worden door eenvoudigweg de gevraagde gegevens in te voeren via www.jachthaven-antwerpen.be/willemdok/WILLEMDOK.html.
Het Willemdok ligt aan de rechter Scheldeoever en is bereikbaar via de Royerssluis. Je meldt je via de marifoon aan bij de Royerssluis en men vraagt naar je FD-nummer. Vervolgens moet je op je beurt wachten om geschut te worden. Het Willemdok is een grote jachthaven met uitstekende voorzieningen. Rondom de haven bevinden zich vele restaurants en terrasjes. Aan de linker Scheldeoever, ongeveer ter hoogte van het Willemdok, ligt een andere, kleine jachthaven. Daar kun je alleen gedurende de periode van hoog water in - en uit. Verdere informatie over deze haven heb ik niet.
Vanuit Wemeldinge is Antwerpen in een dagtocht goed te doen. Houdt wel rekening met de openingstijden van de bruggen over het kanaal (zie Almanak) en uiteraard de getijdenstroom.
Veel succes en ik hoor graag je ervaringen.
Goed om weer eens iets van je te horen/lezen.
Volgens mij moet je sowieso voor iedere Belgische haven een ICC en een ICP aan boord hebben, aan te vragen via de ANWB. Duurt ongeveer 3 weken, heb ze van de week net in huis gekregen.
Voor de nederlandse pleziervaart wordt een uitzondering gemaakt omdat deze regel van België de pleziervaart ernstig zou belemmeren. 1 marifoon is derhalve voldoende. Op de site van het watersportverbond staat hier informatie over.
Leuk weer eens reactie te krijgen, bedankt voor de info. Het is zo weer vakantie en ga er maar gauw mee aan de gang. Ik vind het nog steeds lastig dat je maar 1 bericht kan plaatsen, maar ik ben blijkbaar de enige.
Ik twijfel nog of ik een ICP en ICC moet hebben, want ik heb onze RAP in het kadaster gezet en heb daarbij een zeebrief gekregen (betaald uiteraard) en ik heb een monsterboekje van mijn zeevaartopleiding, waar ik ook mee vaar als assistent-stuurman op de Eendracht (ik heb mijn vaaruren nog niet, vandaar assistent), dus heb ik eigenlijk alle bewijzen in huis volgens mij. Ik zal eens navragen bij de ANWB, Waterkampioen.
En inderdaad de 2de marifoon, is halverwege mei door een van de ministers van België, gecanceld. Voor pleziervaart hoef je nu dus geen 2de marifoon meer te hebben. Nou kan mijn marifoon, volgens mij, op 2 kananalen uit-luisteren. Zal dat ook nog eens bekijken, altijd makkelijk niet?
Ook nog nieuwe kaarten kopen, electronisch en hard-copy en dan gaan met die banaan.
Ciao,
Ook met tips over stroom en vertrektijden, zoals dat je met de heenreis 7 uur stroom mee hebt en op de terugreis maar 5 uur. Er is trouwens onderhoud binnenkort in de sluiskolk bij Hansweert, dus extra wachttijden.
Nog even terugkomend op het ICC en ICP.
Met een zeebrief heb je inderdaad geen ICP nodig.
Een monsterboekje heeft volgens mij weinig waarde, zelfs mijn vrouw heeft een monsterboekje en ze kan echt geen meter varen. In de tijd dat ik als stuurman op de grote vaart de wereldzeeen nog onveilig maakte is mijn vrouw enkele reizen met me meegeweest en daarvoor moest ze een monsterboekje hebben, iedereen aan boord van een zeeschip moet tenslotte aangemonsterd zijn.
In een monsterboekje hoeven ook geen diploma’s te staan en de diploma’s die erin staan hoeven ook niet perse internationaal erkend te zijn. Verder geeft het monsterboekje ook geen Engelse vertaling van de behaalde diploma’s.
Een ICP daarentegen is een internationaal erkend bewijs dat je beschikt over een klein- dan wel grootvaarbewijs.
Afgelopen jaren in het buitenland een zeiljacht gehuurd en zonder ICP krijg je echt geen boot mee, ook in een enkele marina werd nog wel eens naar het ICP gevraagd (misschien lag het wel aan mijn vaardtijl) Voor het geld hoef je het niet te laten, ik geloof € 20 en een geldig tot je 90 wordt.
Deze zomervakantie naar Antwerpen geweest, het Willemsdok, midden in de stad. Heel leuk en het geeft een enorm vakantie-gevoel. Nou hadden wij ook mooi weer en konden wij op het terras, dat aan de kade grenst van de jachthaven, heerlijk een drankje nutigen of wat eten, met uitzicht over de boten. 10-15 minuten lopen van de binnenstad, supermarkt op 5 minuten lopen, de grote watersportwinkel tegenover de ingang van de haven. Wat wil je nog meer. De tocht er naar toe is ook heel leuk. Je vaart op de Westerschelde tussen de grote zeevaart, containerschepen zo hoog als flat-gebouwen etc. In de verte zie je de koeltorens van de kerncentrale van Doel al (minder mooi, maar wel een ijk-punt). Je kan het Nauw van Bath langs de gele betonning afsnijden en zorg dat je bj de electriciteits-mast in het water de groene betonning blijft volgen, niet er achterlangs afsnijden, want er zit een strekdam onder water. Je vaart langs de grote haven-installaties, dus je kijkt je ogen uit. Je kan zelfs als het weer en de wind een beetje meezit, een heel eind zeilend afleggen.
Wij zijn vertrokken uit Wemeldingen. Reken dan tot in het Wilemsdok zo’n 7 uur varen. 2 uur door het kanaal en de sluis bij Hansweert, en 1 tot 1,5 uur door de Royerssluis en 2 bruggen naar het Willemsdok, de jachthaven. Bij de Royerssluis heb je je FD-nummer nodig en ik raad je aan even van te voren te bellen naar de havenmeesters van het Willemsdok. In de Royerssluis heb je geen bolders in de muur, maar 1 meter uit kant op de kade, dus zorg voor lange lijnen. Meestal worden ze aangepakt. Anders leg je je boot bij een trappetje, kort aan, laat de boot stationair in zijn vooruit staan, je klimt omhoog en pakt de andere lijn aan. Desnoods ook voor je mede sluisgebruikers. De havenmeesters vangen je voor de Londonbrug op en geven je dan gelijk een goed plekje. Anders krijg je meer een plek achterin.
[attachment=1]Afb023.jpg[/attachment]
[attachment=0]Afb054.jpg[/attachment]
De tocht naar Antwerpen staat bij mij ook nog steeds op het lijstje. Hoewel ik jarenlange ervaring heb op de Zeeuwse wateren heb ik de Westerschelde nog nooit bevaren. Hoe is dit jou ervaren en dan met de name de mate van stroming op de Westerschelde en de beroepsvaart? En hoe heb je de wachttijden ervaren op het kanaal van Wemeldinge naar Hansweert, kun je vanaf de wachtsteigers daar op de wal komen (in verband met eventueel uitlaten van mijn honden)?
Vanaf de Grevelingen naar Antwerpen is goed te doen in een dag mits de stroom een beetje gunstig is.
Voorbeeld 's ochtends 07.00 uur weg Bruinisse, 11.00 uur aan de binnenzijde van het remmingswerk, uiteraard al door de sluis. Om 14.00 uur de stroom opgepakt en met een westenwind heerlijk naar Atwerpen gezeild aankomst exact hoogwater 21.00 uur.
Als je aan het remmingswerk ligt kun je prima je hond uitlaten, alleen om naar de wal te komen moet je over een roosterwerk, mijn hond vind dit niet echt leuk, dus draag ik hem, maar ik weet niet wat jij voor een hond hebt.
Grote honden lopen er wel overheen.
De beroepsvaart is geen enkel probleem, gewoon stuurboordswal houden, marifoon op het juiste kanaal en uitkijken.
Als je slechts kort in Antwerprn wwil blijven is de jachthaven op de Linkeroever een goed alternatief voor het Willemendok.
Je kan daar met hoog water zo in, geen FD nr. nodig en geen sluis.
Wil je naar de stad is dat een half uurtje lopen langs de Schelde en door de Scheldetunnel sta je in het centrum.
Wij zijn ook net naar Antwerpen geweest. Erg leuk. We hebben in de linkeroever jachthaven gelegen en dus niet in het willemsdok. Voordeel hiervan is dat je geen FD nummer nodig hebt en je hoeft ook niet door sluizen/bruggen in Antwerpen. Nadeel is dat je alleen vanaf 1 uur voor tot 1 uur na HW Antwerpen de jachthaven binnen kunt varen, want alleen dan gaat het keersluisje open.
In de praktijk is dat sowieso geen probleem omdat je eigenlijk alleen met stroom mee naar Antwerpen wilt varen, tegen de stroom in op de westerschelde is geen doen. En zo kom je dan dus met HW daar aan.
de jachthaven is een kleine goene oase midden in de stad. Om in het centrum te komen loop je een oude voetgangerstunnel onder de schelde door en dan sta je midden in het centrum. De havenmeester is erg vriendelijk en geeft je een heel pakket toeristische informatie over Antwerpen, inclusief kaarten.
Wij zijn in 1 dag vanaf wemeldinge gevaren. Je moet dan ongeveer 1 1/2 uur uittrekken voor het Kanaal door Beveland en de sluis bij Hansweert. De bruggen over het kanaal draaien om de ca. 15 a 20 minuten. Bij de wachtsteigers voor de bruggen kan je voorzover ik me kan herinneren niet aan land komen, wel bij de sluis bij Hansweert. Weet het niet zeker, wij hadden de hond thuis gelaten
Het scheepvaarverkeer op de westerschelde is me erg mee gevallen, maar het was dan ook erg rustig weer. Wij hebben zowel de heen- als de teurgweg overigens grotendeels kunnen zeilen.
Helaas hebben wij afgelopen zomer een andere ervaring opgedaan met het Kanaal door Beveland.
Van Breskens naar Hansweert was een kleine 2 uur varen, inderdaad voorstrooms en onder zeil.
De schuttingstijd bij de sluis Hansweert is natuurlijk afhankelijk van de waterstand maar men wordt over het algemeen vlot doorgeschud gelijk met de beroepsvaart.
De Vlakebrug direct na de sluis draait volgens het (spoor)boekje en is dus ook geen probleem. Bij de passage van de Vlakebrug voer voor ons een groot container binnenvaartschip gevolgd door een zeiljacht uit Wemeldinge (een local) dat volle kracht achter deze container-jongen aanging.
Aangekomen bij de Postbrug ging deze direct open voor dat containerschip en kon onze vriend uit Wemeldinge gelijk mee.
Een kwartier later lagen wij voor een gesloten Postbrug en konden met 5 andere zeiljachten vervolgens 3 kwartier wachten op een opening. Oproepen om info op kanaal 22 werden niet beantwoord door Hansweert.
Al met al heeft 4 mijl kanaal ons dik 2 uur gekost, het lijkt zo wel erg veel op het stukje Vlissingen-Middelburg, daar ben je ook aan de goden overgeleverd
Het varen op de Wester Schelde was puur genieten door de mooie vergezichten en de vele zeehonden op de droogvallende platen.
Wat betreft de zeevaart valt het alleszins mee (recessie?), gewoon SB-wal houden.
Hoewel de pleziervaart op dit vaarwater geen meldplicht heeft, wel een uitluisterplicht, weet ik uit ervaring dat het door de Verkeersposten wel wordt gewaardeerd wanneer men zich over de marifoon even kort meldt bij de sectorgrens met de scheepsnaam-positie-bestemming, dan weten zij genoeg.
Allereerst hebben wij ook een hond aan boord. Vlak voor vertrek uit Wemeldinge hebben wij hem goed uitgelaten en hij heeft het die 7 uur goed uitgehouden. Het kanaal is goed te doen, je moet af en toe even wachten, maar het verloop relatief vlot. Wij deden 2 uur over het kanaal tot buiten de sluizen van Hansweert. Dus 2 uur voor laagwater Hansweert vertrekken uit Wemeldinge.
Als je ruim van te voren de bruggen oproept weet je precies hoe laat ze draaien. Bij de sluis kan je ook vrijsnel naar binnen. Er zijn 2 sluizen die continu draaien. Je ligt wel bij beroepsvaart in de sluis, dus even letten op schroefwater van de binnenvaart schepen, rustig aan dus. Via de marifoon houden ze op de hoogte als je je van te voren meldt. Het varen op Westerschelde is goed te doen. Je moet wel even uitvogelen dat je met stroom mee richting Antwerpen vaart. Ik ben op laag water Hansweert uit de sluis gekomen en heb dan op de duur de stroom de hele tijd mee. Op de terugweg op hoogwater door de Royerssluis uit en dan heb je tot Hansweert de stroom zeker mee. Op een gegeven moment zelf zo’n 3,5 knoop. Het water is breed zat en als je wilt zeilen zou het nog kunnen bij een gunstige wind. Het lijkt wel op de Oosterschelde, geen probleem. Onze zoon en wij zelf ook hebben onze ogen uitgekeken naar de grote containerschepen en de omgeving, erg leuk. Af en toe zijn er hoge golven, soms steile golven van slepers, iets om rekening te houden met de honden. Onze Doerak schrok erg van 3 heel hoge en korte steile golven van een sleper op volle kracht.
Vanaf de wachtsteiger bij de sluis is wat lastig voor je honden, denk ik. Aan de Westerschelde kant heb je wel een KNRM station, als je het vraagt bij de sluis of je daar even mag liggen, is dat misschien geen probleem. Als je wilt weten, kan je ze gewoon even bellen. Dan weet je het en kan je er met de planning rekening mee houden.
In Antwerpen is het uitlaten wat lastig, niet echt een groot grasveld, wel wat perken en boompjes. Gewoon wat zakjes meenemen om de boel op te ruimen. Als je bij de Havenmeesters meld dat je een hond hebt, krijg je een goed plekje, want 1 van die havenmeesters is gek op honden.
Wij vonden het stadse liggen erg leuk, je ligt in een yuppe-wijk, dus levendig . Het gaf ons weer eens een ander gevoel dan de jachthavens aan zee of in Zeeland. Net als je in Rotterdam in de Veerhaven ligt, ook leuk.
Veel plezier en ik kan het iedereen aanraden.
Ciao,
Bedankt voor de tips, de tocht naar Antwerpen staat voor de vakantie van volgend jaar in de planning. Ik heb alvast een Belgische gastenvlag en stroomkaart Westerschelde gekocht als eerste voorbereiding. Ik zal binnenkort eens een FD nummer aanvragen. Vorig weekend ook voor de eerste keer op de Westerschelde gevaren, weliswaar met de veerpont van Vlissingen naar Breskens, het was de dag na die 7/8 Bf, dus hoge golven. Het viel me op dat er inderdaad relatief weinig beroepsvaart was.
Het is er druk bij hoogwater! Je ziet het bij Vlissingen gebeuren, enkele uren voor tot enkele uren na hoog water is het een drukte van belang. Gigaschepen en pilots, alles op weg naar en terug van Antwerpen! Gebruikmakend van de diepte (zie politiek van de laatste weken over uitbaggeren).
Een overnachting in de Michiel de Ruyterhaven in Vlissingen is zeker de moeite waard om te combineren met een bezoek aan Antwerpen. Je kunt hier reserveren en dat zou ik ook zeker doen want deze haven loopt 's zomers snel vol. I.v.m. een drempel bij de toegansgbrug aankomen ruim voor en ruim na laag water.
Je ziet vanaf de boulevard hoe druk dit vaarwater is!