Multiplexer ondersteunt nu ook SeaTalk

Hoi,
(TER INFO)
De meesten van jullie hebben waarschijnlijk apparatuur van Raymarine, bijvoorbeeld voor de windmeter, het log en de stuurautomaat. Daarnaast is een GPS veelal standaard.
Voor gegevensuitwisseling gebruiken de GPS’en NMEA, Raymarine werkt met SeaTalk. Om deze gegevens te kunnen verwerken met mijn pc heb ik de multiplexer van Shipmodul gebruikt  (MiniPlex met USB aansluiting), het probleem was altijd dat deze geen SeaTalk ondersteunde. Meindert Sprang (Shipmodul) meldde me net dat de nieuwe versies van de Miniplex nu ook SeaTalk ondersteunen, dus kan men nu ook gegevens inlezen van de verschillende meters + de stuurautomaat, ook is het dan volgens mij mogelijk om de stuurautomaat aan te sturen.
Allemaal luxe, maar wel leuk om te zien werken denk ik. Als ik ervaring heb met de nieuwe versie zal ik de bevindingen hier plaatsen.
Richard

Ah, ik ben wel heel benieuwd naar je ervaringen ermee. Ik was geinteresseerd in die PC module van RayMarine totdat ik de prijs ervan te horen kreeg. Toen kregen wat andere zaken voorrang boven het speelgoed.
Enig idee wat die Shipmodul ongeveer gaat kosten?
Gr
Nick

Richard,
Ik heb op ons schip bijna alles van Raymarine, alleen de GPS en Navtex zijn van Furuno en de marifoon van Shipmate. De GPS staat op mijn stuurautomaat en de GPS staat ook op mijn marifoon. Alles werkt. Wat bedoel jij nu dan?
Ciao,

Nick: Volgens Meindert (en zijn website, www.shipmodul.nl) werkt het op alle Miniplex-4x modellen. Je kunt op de site zien wat ze kosten. Als ik het overigens goed begrepen heb kun je er alleen SeaTalk mee uitlezen, niet verzenden.
Hans: Ik gebruik mijn laptop aan boord om te navigeren. Nu is alleen de GPS hierop aangesloten, de software kan echter nog meer leuke dingen als je ook de wind- en logmeter aansluit. Deze laatste communiceren via SeaTalk.
Groeten,
RichardRiesmo38746,6136689815