Motorisering 34

Heeft iemand ervaring met de 19 pk motor in een 34. Is het genoeg?
Wat adviseren jullie, ik ben ook benieuwd hoe het met het onderhoud is. Kan je er makkelijk bij voor olieverversen e.d. als je de 29 pk neemt etc.
Ciao en bedankt,

Hans,
Mij lijkt de 19 pk echt te weinig, de 34 is al met al toch nog wel een redelijk zwaar schip. Wil je met wind en stroom nog goed vaart maken en kunnen manoevreren kun je die extra pk’s goed gebruiken. In mijn beleving heb je met de 29 pk nog voldoende ruimte om overal fatsoenlijk bij te kunnen.
Denk je ook over zo’n mooie snelle 34 ?
Groet,
Menno

Menno,

Mooi en snel is de boot wel, de rest vertel ik nog wel als ik zelf wat meer weet.
Heb jij problemen gehad met je voorstag bevestiging bij de voorput? Dat schijnt een zwak punt te zijn?
Ciao,

Beste Hans,
Wij hebben dit jaar een demo 34 gekocht met een 29pk. We hebben nog geen enkele situatie meegemaakt dat we die 29pk ook helemaal nodig hadden, de reserve lijkt me erg groot. Als we de boot nieuw hadden gekocht hadden we zeker ook voor die extra pk’s gekozen: de motor loopt heel rustig, zowel qua trillingen als geluid.
Wij hebben de versie met 2 achtercabines. In beide cabines is het “kwartronde polyester deel achter de deuren” (beter kan ik het niet omschrijven) simpel te verwijderen. Werkelijk nog nooit een schip gezien van deze lengte waarbij je zo gemakkelijk bij alle onderdelen kunt.

Groet, Guido

Hans,
Ik heb voor de 34p met 29 PK gekozen. Ik zou nooit voor de 19 gaan. Ik heb niet met de 19 gevaren maar ik heb al wel meegemaakt dat ik echt een flinke dot gas in een sluis nodig had. Op dat moment was ik blij dat ik de 29 heb gekozen.
Wat ik wel merk is dat als ik volluit vaar op de motor dat achterin de open kuip waar de ruimte voor het reddingsvlot is, dat het daar onder water loopt, en flink ook. De snelheid loopt vanaf dat moment ook niet meer op en het lijkt of de boot alleen schuin door het water geduwd wordt. Het heeft dus ook voor de rompsnelheid geen nut om de 29 te nemen denk ik. Puur voor het vermogen bij manouvreren.
Ben wel benieuwd of andere 34p eigenaren ook dat effect hebben bij vol vermogen.
Nick

34-tigers,
Ik denk dat die extra pk’s niet nodig zijn, alleen als je in nood bent, maar verkijk je ook niet op 19pk, daar had je waarschijnlijk hetzelfde effect gehad. Het blad Zeilen en de Waterkampioen nemen als maat 500 kg per PK. Als ik uitga van zo’n 5.500 kg (volle tanks en bagage) heb ik 11 pk nodig. Dan is 19 pk toch ruim voldoende?
Dat onderwater trekken van je achterschip komt dus door teveel pk’s en de rompsnelheid. De boot gaat niet harder, je maakt meer golven, je verbruikt meer diesel en je ergert andere watersporters door de grotere golven.
Bedankt voor je reactie.
Ciao,

34-tigers,
Zat net nog even op de Volvo Penta site. Een 19pk motor met een 3-blads klapschroef is een goede mogelijkheid om je motor ‘meer’ vermogen te geven.
Iemand ervaring mee?
Ciao,

hans, ik zou geen 34-er nemen, er ontbreekt een stootlijst!

ps veel motorvermogen is vlgns mij vooral fijn bij laneger tochten op de motor in zwaar weer (bv op zee), meer pk’s beteknt dan met een lager toerental toch een behoorlijke marssnelheid halen ipv met ene lichtere motor fullspeed te moeten. op onze 385 reikt de basis 29 pk meer dan voldoende uit (op zee lopen we 6,5 bij 2300 toeren in goed weer maar zakt wel terug tot een gemiddelde van 5 bij slecht weer). ik zou meer motorvermogen dan ook vooral benaderen uit veiligheidsoptiek. in mijn geval heb ik overigens niet voor de zwaardere (40 of?) 50 pk gekozen maar kan mij er (nu) wel iets meer bij voorstellen om het wel te doen. de zak geld bleek echter niet oneindig…