Motor Temp. en Druk bewaking met NMEA uitgang

Onze Garmin plotter heeft ook de mogelijkheid om de motortemperatuur en motordruk te monitoren.
Ik zoek daarom een elektronica module met ingangen voor analoge sensoren (temperatuur / druk) en een NMEA uitgang.

Heeft er iemand ervaring of een idee?

Ik ben een stukje gevorderd.
Er zijn twee interessante producten.

  1. Met name de AlbaCombi is zowel qua mogelijkheden, configuratie en prijs het meest interessant.

  2. Actisense EMU-2. Vrij prijzig en minder mogelijkheden qua configuratie.

Mijn ploter Garmin GPSMAP 720 biedt een mooi scherm voor motor gegevens. Tachometer, tankniveau etc.
ik kom er nu pas achter dat er helaas is niet voorzien in een scherm voor engine coolant temperature en engine oil pressure. Ik heb met Garmin gecorrespondeerd. Het moet toch mogelijk zijn via de firmware om via een update zo’n scherm toe te voegen?

Ik zal toch niet de enige zeiler zijn die onder de buiskap geringe ruimte heeft om een arcenaal aan meters toe te voegen. Eeen kwestie van fabrikanten en leveranciers activeren, dacht ik zo.

Wie heeft er een plotter die wel olie en temperatuur kan weergeven?
En natuurlijk de vraag: kun je een max./MIN. waarde invoeren zodat er een alarm volgt als er iets mis is.
EMU-1 (Rev A) Datasheet Issue 2.01.pdf (1.78 MB)



usermanual-albacombi_rev1.0.3.pdf (1.84 MB)

Of wordt de toekomst, in plaats van een conventionele plotter, een multifuctional Displays (MFD) of zelfs een app (voor een standaard tablet).

Voorbeelden bij Raymarine: raymarine.nl/view/?id=397

Ik heb bij de images en video’s nog geen “engine panels” gezien die ook oliedruk en watertemperatuur tonen. Maar dat is een kwestie van “ontwikkeling” en “tijd”. In de autobranche zijn al producten voor ~ 500 Euro te vinden.

Hoe dan ook, een gateway zoals de AlbiCombi al dan niet in combinatie met een Shipmodul wifi/bluetooth/NMEA/Seatalk interface, zijn sowieso nodig.

Persoonlijk prefereer ik voor de belangrijkste meters de conventionele instrumenten icm de plotter/MFD. Mocht de plotter/MFD uitvallen, dan behoud je in ieder geval de basisinfo.

NIEUWS: Motor-oliedruk en watertemperatuur zijn wel degelijk op de Garmin GPSMAP 720 weer te geven.

Triest hoe slecht de handleiding/user manual is, Triest hoe weinig kennis er bij Garmin medewerkers is.

Dit weekend heb ik de kans gekregen zelf eens wat knopen van deze Garmin plotter in te duwen. Alles wat wenselijk is, en nog veel meer blijkt mogelijk te zijn. Een 30-tal screen shots vindt je in de pdf bijlage.
Garmin GPSMAP 720 screen shots.pdf (989 KB)